Google+

Filter start voor beginners.

Heb jij een gouden tip en wil je ze graag met anderen delen?

Filter start voor beginners.

Berichtdoor Roel » Vr 10 Okt 2008 17:57

Voor een ieder die met de welbekende 3 "start"pieken te maken krijgt:

Opgemaakt uit eigen ervaring en kleine aanvullingen van ervaren hobbyisten.

Amonium (Nh4) en Ammoniak (Nh3) stijgt altijd als eerste.
Let op!:Ammoniak is één van de giftigste stoffen die een koi ziek kunnen maken (Vinnen stukken er af, kapotte bek enz) of zelfs kunnen doden!

Wordt veroorzaakt door:

-Vissen zelf: Uitwerpselen (20%) - Kieuwen (80%)
-Te veel visbezetting (Gelijk in het begin al alle vissen in de nieuwe vijver zetten bijvoorbeeld)
-Te snel de u.v aanzetten (Laat het maar ewrtensoep worden, niet erg voor je koi)
-Te veel voeren

Vaak te herkennen aan:

De koi gaat "schuren" langs de bodem(drain) op of kanten aan de vijver, net als dat de vis dat zou doen als het een parasiet heeft.

Wat te doen?:

-Goed biologisch filter maken (Bewegend bed bijvoorbeeld) en je filter voorlopig NIET spoelen of schoonmaken, eerst allemaal laten '"vollopen" met bacterien.

-Zak zeoliet kopen (25 liter) en met filterzakken in de vijver leggen"/hangen (Absorbeert Nh3 en Nh4) na een tijdje (2 weken ongeveer) er uit halen en in een zout bad leggen, dit zorgt er voor dat de ammonium en ammoniak los laten en de zeoliet weer schoon is en weer in de vijver kan.

-Weinig tot niet voeren (Koi kan weken zonder voedsel, liever even niet voeren dan verwonden/dood laten gaan aan nh3 of nh4 vergiftiging!!!)

-Eventueel ammoniak verlager kopen (Bacterien die Nh3 en Nh4 en vaak ook chloramine weg halen)

Dit haalt in no time (In mijn geval 4 uur later!!) je Nh3 en Nh4 eruit en laag (0,1) tot 0!! Voor een hele lange tijd, zodat je filter kan indraaien en dit zelf af gaat breken.

Blijf elke week ongeveer 10% van je water verversen en zoals ik al zei: Laat je u.v uit! laat maar goed groen worden die handel, komt allemaal goed!

Een goed "ingedraaid" biologisch filter breekt ammoniak zelf af, dus deze remedie is alleen voor pieken nodig bij (veelal) de start van het filter

Nitriet en nitraat:

Makkelijkste remedie:

Bij een "lage" piek: 25% water verversen, "hoge" piek 50% verversen, dit even volhouden tot het weer wat stijgt en blijven verversen.

Ververs nooit meer dan 50%, dit voor de bacterie vorming in het water zelf en van teveel water verversen krijg je verhoogde kans op witte stip! wat dus betekend: nog meer ellende om te behandellen met medicijnen, wat niet kan omdat je steeds aan het verversen bent. Letterlijk dus het riool in aan het gooien bent!

Als laatste

Maak je filter nooit te vaak (Grondig)schoon (afgezien van het bezonken gedeelte onderin je filter uiteraard, dit kun je gewoon weg spoelen tijdens een wekelijkse verversing van 10% vijver water, mocht je hem echt (Grondig) moeten schoonmaken (Ongeveer 1x per jaar):

Maak alleen één kamer schoon per week (Bijvoorbeeld je vortex, die week er op je matten, week daarop je bewegend bed) dit om niet al je bacterien die je zo goed hebt gekweekt in een jaar, in één klap te laten sterven!

Maak niet schoon met kraanwater, maar met haar eigen vijver water!
Vul desnoods eerst je vijver iets bij, spoelen, vullen, spoelen enz.

Grootste fout van een beginnende hobbyist: Alles tegelijk grondig schoonmaken en je filter langer dan 5 minuten zonder water laten staan! Onthou, dat bacterien na 5 minuten zonder water te hebben gezeten, zeker 80% dood is gegaan!

Vul tevens je filter wekelijks (Of na het verversen) met bacterien of eigen kweek, House of kata: Kamiak! GE-WEL-DIG spul! Je kweekt zelf bacterien in 24 uur tijd, kost rond de 85 euro, dan heb je kweek bacterien (vloeistof en poeder vorm) voeg je samen in hele kleine hoeveelheden in warm water, zet het in een beker die de temperatuur constant warm houdt en laat het 24 uur staan. De bacterien delen zichzelf en dit garandeerd een kraakheldere vijver met veel goede bacterien!Complete set is goed voor ruim 400.000 liter vijver water!!! Vergeleken met kant en klare bac's ben je dus veel en veel goedkoper uit!

Tevens is het u.v bestendig!

Schema is opgemaakt uit eigen ervaring van mezelf en aanvullingen vanervaren hobbyisten, geen verzonnen verhalen, geen reclame makerij, echte oplossingen!

Hoop dat jullie er wat aan hebben! Ik anders wel :applaus:
Laatst gewijzigd door Roel op Vr 10 Okt 2008 18:25, in totaal 6 keer gewijzigd.

Roel

Re: Filter start voor beginners.

Berichtdoor sicco » Vr 10 Okt 2008 18:01

Prima uitleg :applaus:
www.discus.hobbylounge.nl
Gebruikers-avatar

sicco

Berichtdoor pat » Vr 10 Okt 2008 18:30

zo is het.spijtig genoeg zijn de nieuwe vijverbouwers veel te gegaast om direkt met een groot visbestand te beginnen gr pat
mensen houden van bloemen ik van koi

人々は私恋の花愛
Gebruikers-avatar

pat
Erelid

Berichtdoor Roel » Vr 10 Okt 2008 19:02

Jep, helemaal.

Ik heb toen de vijver klaar was eerst de eerste 2 maanden hem gewoon laten draaien zonder vis, u.v uit en goed groen laten worden van de algen.

Daarna 2 kleine vissen er in gedaan en elke week er één er bij.

Zo alles opgebouwd en dat ging prima. grootste koi is 60cm, de kleinste koi is 8 cm :D

Heb juist rekening gehouden met de grote van de koi ten opzichte van de vijver.
heb 60 cm, 3 van 30 cm en de rest klein (8-15 cm) maar als ik zo zie hoe ze groeien zal het waarschijnlijk over een tijd uitbouwen worden haha. maar ik kan voor 4 jaar wel vooruit zo :applaus:

Mijn buurman heeft een vijver van 6 kuub, 10 vissen er in waarvan 3 zeker 70 cm zijn en dan geen zuurstofpomp (Tot nu toe, heb hem er vanmiddag maar één aangeboden voor weinig, is gewoon zielig) want hij geloofde er in dat het kleine (sorry) pisstraaltje van zijn waterval genoeg zuurstof gaf.......Zielig gewoon :boos:

De fout inderdaad, teveel of te grote vissen of ook wel eens een combi van beide vergeleken met de grote van de vijver.

Roel

Berichtdoor ®uud » Vr 10 Okt 2008 22:52

pat schreef:zo is het.spijtig genoeg zijn de nieuwe vijverbouwers veel te gegaast om direkt met een groot visbestand te beginnen gr pat

zo was ik indd ook

maar gellukig wel alles goed gegaan

maar de uitleg is wel goed

ga nu een eigen filter maken in de winter
Gebruikers-avatar

®uud

Berichtdoor Huslof » Di 14 Okt 2008 17:25

Roel schreef:Grootste fout van een beginnende hobbyist: Alles tegelijk grondig schoonmaken en je filter langer dan 5 minuten zonder water laten staan! Onthou, dat bacterien na 5 minuten zonder water te hebben gezeten, zeker 80% dood is gegaan!

Prima verhaal! Echt goed en handig!!! Alleen met bovenstaand stukje ben ik het niet eens. Bacterien kunnen meer hebben dan dat je denkt. Droog staan is natuurlijk nooit goed, maar een bacterie heeft allerlei mechanismes om zichzelf tegen uitdroging te beschermen. Het kan wel zijn dat het eerste uur na het opnieuw aanzetten van je pomp je bacterien minder goed werken, maar daarna zullen ze weer volop je vijver schoonhouden! Bacterien hoeven niet eens permanent onder water te staan in je filter, als er maar water langs stroomt (trickle filter).
Heb jij ook zo'n hekel aan onderschriften? :wink:
Gebruikers-avatar

Huslof

Berichtdoor maarten86 » Do 16 Okt 2008 0:08

goed verhaal! :goed:

soms is het belangrijk dat de natuur het overneemt en soms moet je zelf wat doen! ik moet zelf bekennen dat het bij mij in het begin ook niet vlot verliep maar nu is alles onder controle.

over het kweken van bacteriën.... ik heb gelezen op het koi forum en vroeger bij natuur scheikunde dat je bacteriën zelf kunt kweken dmv een suikerklontje en wat lauw water in de fles met bac te stoppen als hij bijna leeg is.

maar heb zeker van dit verhaaltje weer wat opgestoken.. Dank je WEL :applaus:

maarten86

Berichtdoor marcus » Do 16 Okt 2008 0:34

Goede en duidelijke toelichting Roel! :goed:

Handig voor iedereen trouwens, dus niet enkel voor de beginneling! :roll:
Dit topic zou een speciaal teken moeten krijgen, zodat het makkelijk vindbaar is, als doorverwijzingspunt.
Bespaard ons een hele uitleg altijd opnieuw... :P

Groetjes, Marc.
Groetjes, Marc.
Gebruikers-avatar

marcus

Berichtdoor Jomy » Do 16 Okt 2008 16:15

marcus schreef:Dit topic zou een speciaal teken moeten krijgen.

Zo goed? :P
Gebruikers-avatar

Jomy

Berichtdoor marcus » Do 16 Okt 2008 18:03

EXELENT Jomy :goed: :wink:
Groetjes, Marc.
Gebruikers-avatar

marcus

Volgende

Terug naar De Gouden Tip