Google+

herontwikkelen vijverbakken

Vragen & ervaringen

herontwikkelen vijverbakken

Berichtdoor daudtentin » Wo 30 Aug 2017 12:27

beste forumisten.

Als nieuw forumlid loop ik al geruime tijd met een "probleempje" rond. Wat is het verhaal.
Bestaande situatie: in de tuin zijn 2 grote rechthoekige gaten gegraven van 160x85x45cm met een onderlinge afstand van 100 cm. Gekoppeld met een buis van 10 cm rond. Daarin "koud" geplaatst 2 kunststofbakken van 150x75x45cm. Rondom de bakken betonranden van 100x10x6cm geplaatst en daarop verlijmd de afwerkranden van chinees steen.

Na één winter ging het hele spul "rekken" en "strekken". Let wel, de omschrijving van bovenstaand in vet gedrukt was mij niet ter ore gekomen. Constructief finaal de plank misgeslagen en "de vogel" is uit beeld. Paar keer gebeld en gedaan, maar geen reactie. Een goede les achteraf, erbij blijven en alles keer op keer nalopen en bespreken.

Herontwikkelen: heb op het forum een aantal ideeën gelezen met al met of zonder foto's en brengt mij op een gedachte om het volgende te vragen en eventueel te gaan doen;
- bakken verwijderen;
- boden egaliseren en afvlakken;
- bodem met beton gieten (kant en klaar, op klinkers betongaas, voldoend beton storten;
- na droogtijd, betonblokken metselen (29x19x14cm);
- VRAAG: wil dit graag enkelsteens houden, kan dat?
- tussen elk laag een versterking plaatsen (zigzag draad) kan niet op de naam komen;
- VRAAG: muurtje glad afwerken met specie?

Deze werkwijze uiteraard voor bak 2 toepassen en de buis als verbinding.

Ik hoop dat er forumisten tussen zitten die mij kunnen adviseren, alvast bedankt,

daudtentin

Re: herontwikkelen vijverbakken

Berichtdoor WvD » Wo 30 Aug 2017 19:34

Wil je boven de grond gaan werken moet er murfor tussen (zigzag draad)
Maximaal 2 1/2 stenen boven de grond.
Enkelsteens gaat wel maar mijn voorkeur zal gaan naar stenen van dik en niet naar 14 ivm spanning boven de grond

Afwerken kan je met pleisterwerk doen voor buiten.
Maar moet het dun dan zou ik kijken naar sandwitch panelen ipv metselen

WvD

Re: herontwikkelen vijverbakken

Berichtdoor daudtentin » Wo 30 Aug 2017 20:50

WvD,
bedankt voor de reactie, het zou inderdaad mooi zijn dat de wanden niet te dik zijn, vanwege de afmetingen van de vijvers. Ik weet niet precies wat je met sandwich panelen bedoelt. Zal even op het net speuren. Mocht het sandwich worden, hoe moet het bevestigd worden?

daudtentin

Terug naar Aanleg & Ontwerp