Google+

Fontijn pomp filter

Vragen en opmerkingen over filters

Fontijn pomp filter

Berichtdoor Lophognatus » Di 06 Jun 2017 20:53

Hallo,

Ik heb een vraag over mijn fontijnpomp. De easyclear 9000 hozelock.
Deze heb ik altijd gebruikt en qua capaciteit is hij altijd wel voldoende geweest.
Inhoud van mijn vijver is 9 a 10 kuub. Nu heb ik voor het eerst 4 nog kleine Koi's (15cm) gekocht en ben ik aan het kijken welke pomp en filter geschikt zou zijn. Ik vind zo'n lege bak met Koi's niet mooi en wil graag wel iets van planten gaan gebruiken.

Ik heb dus 4 Koi's op 9 a 10 kuub. Dat hoort goed te kunnen denk ik.
Mijn fontijnpomp heeft een mechanische filter, biologisch filter K1 micro media en een UV lamp van 13 watt. Samen met 2 kratjes moerasplanten als kalmoes, Japanse holpijp en nog iets, gaat het tot nu toe nog goed :omdraaien:
Straks in het najaar wil ik de vijverbodem zo goed als leeg scheppen/zuigen. Er is bijna twee jaar niks aan de vijver gedaan en er ligt te dikke sliblaag op de bodem. (Huis heeft leeg gestaan) Ik heb gelukkig dit jaar de vijver weer helder gekregen maar wegens salamanders kon ik niet de hele vijver leegzuigen en opnieuw gaan inrichten.

Bij de nieuwe inrichting zou ik graag met een klein moerasfilter willen gaan werken en misschien van die drijfmatten met paar leuke planten waar de karper ook wat aan heeft.
Ik vroeg mij af of ik gewoon mijn fontijnpomp kan blijven gebruiken met volgend voorjaar 1 liter nieuwe K1 micro medium en uiteraard een nieuwe UV lamp? Of is dit af te raden bij Koi's en moet ik overstappen op een ander systeem? Volgens mij moet het qua filtering samen met een stukje moerasfiltering wel kunnen maar ik heb nog geen idee hoe de Koi's zich gaan gedragen :mrgreen: Ze zijn nu nog klein en woekeren of vernielen de planten nog niet. :lol:
Ik hoop een beetje dat ze volgend zomer wel rond de 30 / 35 cm zijn :shock:

Lang verhaal maar hoop dat jullie mij wat informatie kunnen geven :goed:

Lophognatus

Re: Fontijn pomp filter

Berichtdoor Fr3ddy » Wo 07 Jun 2017 11:03

Voor koi is alleen zo'n fonteinpomp/filter niet geschikt.
Je zal je verbazen over hoe snel je vissen kunnen groeien (en hoeveel ze vervuilen), dus investeren in een knap filtersysteem is geen luxe. Heb je er ook nog andere vissen bij?

Als je een moeras/plantenfilter gaat aanleggen zorg dan voor een goed voorfilter en een mogelijkheid om te spoelen.

Fr3ddy

Berichtdoor marco67 » Wo 07 Jun 2017 12:04

die fontijnpomp is geschikt voor een vijver van 9m3 zonder vis. en met vis mag je de aantal kuubs door 2 delen en met koi door 3 dus nee dat is niet toereikent voor een koi vijver.
Ik denk dat juist doordat je een laag slip in de vijver hebt dat dit nu nog goed gaat omdat je meeste bioloog in op de bodem ligt en je hebt nog kleine visjes dus dat gaat dan nog wel.
een moeras filter klinkt leuk en ziet er mooi uit maar om een goed werkent geheel te krijgen moet minimaal 1/3 moeras filter zijn. en er kleven een heleboel nadelen aan een moeras filter als je koi's gaat houden.
Ik zeg niet dat een moeras filter onmogelijk is er zijn mensen die op zo 'n filter draaien maar mijn ervaring is niet heel positief.
Koi's zijn wroeters (vooral als ze groter worden) en vinden het heerlijk om plantjes ondersteboven te trekken dus met een beetje pech slopen ze alle planten en is je vijver 1 modderbak. daar komt bij dat als je echt koi's gaat houden de vissen die je koopt steeds iets duurder worden en als er dan is een ziekte (lees parrasieten) op je vissen zit wil je graag de vissen behandelen en smijt je giftig goedje in het water wat de planten over het algemeen ook niet zo fijn vinden.
dus ik zou als je echt koi's wil gaan houden een normaal filter nemen die geschikt is voor jouw vijver je kan altijd een klein planten filtertje erbij maken omdat het zo mooi is.
maar zo als ik al zei het kan goed gaan met een moeras filter maar als dezelfde slopers als mij krijgt (ik moet zelfs de grote riet pollen vast zetten +/- 50kg met stalen haken) dan word je niet vrolijk.

groeten
marco
een moeras filter moet je ook goed kunnen spoelen want anders heb je kans dat zich een heleboel slechte bacterieen zich gaan nestelen en daar kan je weer gaten van in je vissen krijgen.

marco67

Berichtdoor Lophognatus » Za 10 Jun 2017 11:15

Dan moet ik volgend jaar inderdaad overstappen op een ander systeem. :)
En zouden jullie de bodem dit najaar schoonmaken of juist voor de winter periode nog zo laten, zodat de vissen misschien beter kunnen overwinteren?

Lophognatus

Berichtdoor marco67 » Za 10 Jun 2017 15:28

Ik zou het pas doen als je met je nieuwe filter bezig gaat.

groeten
marco

marco67

Berichtdoor WvD » Za 10 Jun 2017 18:03

Een goede planten filter kan. Maar je moet met veel dingen rekening houden wil dit goed gaan.
1 zet de planten 20 ä 30 cm diep met 40 cm vrije ruimte daar onder. Zet de planten dus op stellingen zodat er water onder door kan stromen.
2 gebruik kleine kratjes van maximaal 30x40 ivm gewicht.
3 hoe minder het grind/substraat des te beter(ik gebruik Japanse matten om ze in te zetten)
4 maak het liefst een echte planten vijver met bodemdrain die altijd afvoert en waar de vissen niet in kunnen komen.
5 niet alle planten zullen het goed doen ivm voedingsstoffen in het water en flow snelheid. Iets waar de ene beter tegen kan als de andere.

Voordeel van een aparte planten filter : je kan deze afkoppelen zou je medicatie moeten uit voeren bij de koi.

WvD

Berichtdoor marco67 » Za 10 Jun 2017 23:30

@WvD

Filter jij alleen op een planten filter of is dit een extra filter en heb je dus ook nog een "normaal" filter?

Ik vermoedt van wel maar om even een duidelijk beeld voor lophognatus te krijgen

Groeten
Marco

marco67

Terug naar Filters