Google+

Gele Lis

Info over planten

Gele Lis

Berichtdoor Bushke » Ma 21 Jul 2014 17:30

Ik lees overal dat gele lis een heel goede plant is voor in de vijver. Ik ben naar de lokale vijverhandel geweest en daar hadden ze nog maat 1 plantje van de gele lis, maar wel veel varianten, rode, witte, roze blauwe...
Zij deze varianten even goed of is het enkel de Gele Lis die ik moet hebben.

Bushke

Re: Gele Lis

Berichtdoor ad je » Ma 21 Jul 2014 17:54

eeuu ik heb 1 gele pot dan he :) maar aangezien je dat na 3 jaar zat word,
heb ik nu paars,rood ,eeuu het blijven lissen,
en de paars blauwe zie je ook wel in de natuur staan.en een beetje kleur mag ook wel toch.
maar stel je niet te veel voor van de bloemen,die staan maar even, :)

en ps hou 1 ding in de gaten snelle groeiers,en de lengte wat ze zeggen lopt ook niet helemaal,hier zijn ze makkelijk 170+ cm,terwijl ze maar? 120-140 zouden zijn,dus wind gevoelig :)

ad je

Berichtdoor Bushke » Za 26 Jul 2014 21:08

Ik heb verschillende soorten Lis gekocht gele, japanse, rode en paarse. Maar ben te weten gekomen nadat ik ze geplant heb dat alleen de gele lis tot 40 cm diep mag geplant worden, de rest maar op MAX 15 cm diepte.
Spijtige zaak want mijn vijver is op het minst diepe 40 Cm

Bushke

Berichtdoor Kanarie » Za 26 Jul 2014 21:59

Ooit gehoord dat de gele lis een betere zuiveraar is dan de overige kleuren.
Wat ervan waar is... geen idee, ik kan het niet meten. :P

Kanarie

Berichtdoor ad je » Zo 27 Jul 2014 2:24

Bushke schreef:Ik heb verschillende soorten Lis gekocht gele, japanse, rode en paarse. Maar ben te weten gekomen nadat ik ze geplant heb dat alleen de gele lis tot 40 cm diep mag geplant worden, de rest maar op MAX 15 cm diepte.

eeuu dit ging fout :oops:
Laatst gewijzigd door ad je op Zo 27 Jul 2014 2:32, in totaal 1 keer gewijzigd.

ad je

Berichtdoor ad je » Zo 27 Jul 2014 2:30

ad je schreef:Ik heb verschillende soorten Lis gekocht gele, japanse, rode en paarse. Maar ben te weten gekomen nadat ik ze geplant heb dat alleen de gele lis tot 40 cm diep mag geplant worden, de rest maar op MAX 15 cm diepte.

eeuu 40cm mmmmm das een probleem, :shock:
maar wacht er is meer :)
je moet ze in manden zetten toch? , en de mand of bak is 30 cm
want ik kan me niet voorstellen dat je ze in het potje waar ze in verkocht werden op de bodem hebt gezet,dan komen ze nooit aan de groei.
afijn terug naar de manden, dan heb je nog maar 10 cm over,twee metsel stenen of wat dan ook er onder met ty ripje vast zetten en je bent vlak
bovendien 40 cm onder water is voor wat voor lis dan ook is een heel eind hoor,het zijn en blijven oever planten,
ik heb ze hier ook op 40 cm,trek daar de mand vanaf en whalla 10 cm,
jonge plantjes/lis heb ik altijd vlak met het water,
,die wortels wortelstok of rizoom,,willen naar de oppervlakte toe,,dus dan zou ik ze eerst vlak zetten met het water,over 1-2 jaar zijn het pas knapen,dan kunnen ze wel iets dieper,dan doen ze ook hun meeste werking pas, :)

ad je

Berichtdoor Kanarie » Zo 27 Jul 2014 13:09

Ik heb ze in vouwkratten staan. Heel het jaar staan ze op zo'n 40cm diep, behalve in het voorjaar als ze op moeten komen.
Dan zet ik er gewoon een vouwkratje onder, stapel hem en dan staat hij net onder het waterniveau.
Zodra ze wat groter zijn, dan zet ik ze weer dieper. Dan staan ze wat stabieler en zijn ze wat minder windgevoelig.

De kratten zijn gevuld met substraat.
2x per jaar haal ik de kratten er even uit om ze schoon te spoelen.
Stiekem komt daar echt veel troep uit zetten.

Kanarie

Berichtdoor marco67 » Ma 28 Jul 2014 0:07

Bushke schreef:Ik lees overal dat gele lis een heel goede plant is voor in de vijver. Ik ben naar de lokale vijverhandel geweest en daar hadden ze nog maat 1 plantje van de gele lis, maar wel veel varianten, rode, witte, roze blauwe...
Zij deze varianten even goed of is het enkel de Gele Lis die ik moet hebben.

maakt niet zoveel uit alleen gele lis is degene die het grootst wordt dus meer voedings stoffen uit het water haalt en mijn persoonlijke ervaring is dat deze het ook het beste doet in mijn vijver(en er buiten) overal duikt hij op en dat heb ik met de andere varianten nog niet gehad. jammer want ik vind de multicolor en de paarse mooier.

groeten
marco

marco67

Terug naar Waterplanten