Google+

Nieuwe vijver aanleg 15m3

Vragen & ervaringen

Nieuwe vijver aanleg 15m3

Berichtdoor Bob Mulder » Ma 20 Mei 2013 14:48

Hallo allemaal,

Ben al even lid van dit forum en heb al heel veel verhalen gelezen en bekeken.
Dit jaar ga ik er zelf ook aan geloven om een koivijver aan te leggen!

Mijn plannen zijn om hem uit sandwichpanelen op te bouwen (al aangeschaft) 4 x 2,5 x 1,5 diep moet de vijver zelf worden en daarachter een filterput van 2,90mx 1,2 en 80 cm diep. Ik wil hem ongeveer 35cm boven het maaiveld uit laten steken. De panelen zijn 1,75 lang. Ik wil ze op een fundering van 30x30 betontegels zetten en dan 25cm ingraven om de diepte van 1,50 te bereiken en er gelijk voor te zorgen dat de panelen op hun plek blijven staan. Dan aan de bovenkant vastzetten met u-profiel. (deze heb ik nog niet kunnen vinden, tips voor aanschaf welkom)

Ik heb toevallig heel voordelig een messner 36000 filter op de kop kunnen tikken, deze wil ik gravety gaan opstellen met een 12000 kuub pomp erachter. In het midden van de vijver een bodemdrain 110 mm en zwevend oppervlakteskimmer rechts in de hoek. Deze met allebij een apparte schuifkraan 110mm over met een y-stuk naar 1 pijp 110mm naar de ingang van het filter. Voor het zicht komt achter de vijver over de volledige lengte een plantenfilter van 4mlang en 40cm breed.

Nu had ik nog een paar vragen.

-Ik zie dat niet iedereen hoge druk pvc buis gebruikt voor het sansluiten van hun bodemdrain. Is dit nodig ivm wanddikte of kan ik ook normale dikwandig pvc 110 mm van de bouwmarkt
gebruiken?

- mijn afvoer wil ik rechtstreeks op het hwa aansluiten maar deze komt van mijn schuur af en op de plek waar hij langs de filterput loopt ligt hij maar 15cm onder het maaiveld dus ik zal het vuilwater weg moeten gaan pomp. Ik persoonlijk wilde rechtstreeks op de afvoer van het filter een vuilwaterpomp van 3 a 4 kuub aansluiten om op die manier het vuilwater weg te pompen (pomp heb ik al liggen van m'n vorige vijvertje) . Dit idee is om ruimte te besparen in mijn filterput ipv een vuilwaterput aan te leggen. Heeft iemand hier ervaring mee, hoor ik het graag!

- wat is de beste plek voor mijn zwevende skimmer? Ik wil vanui het filter de helft rechtstreek terugpompen de vijver in en de helft het plantenfilter in. Als je van bovenaf op de vijver kijkt met rechts de filter was mijn idee om rechtboven een uitvoer van het filter te hebben en linksboven de uitvoer van het plantenfilter en dan de skimmer rechts onderin de hoek. Omdat ik denk dat de stroming van de vijver dan het oppervlakte vuil dan naar de skimmer toe duwt. (snappen jullie het nog)

De plannen zijn over een paar weken te gaan graven. Maar wil eerst genoeg goede info hebben verzamelt zodat ik alles zeker weet!

Bob Mulder

Re: Nieuwe vijver aanleg 15m3

Berichtdoor fireblade65 » Ma 20 Mei 2013 15:48

Nu had ik nog een paar vragen.

-Ik zie dat niet iedereen hoge druk pvc buis gebruikt voor het sansluiten van hun bodemdrain. Is dit nodig ivm wanddikte of kan ik ook normale dikwandig pvc 110 mm van de bouwmarkt
gebruiken?

Kan gewoon met normale pvc 110

- mijn afvoer wil ik rechtstreeks op het hwa aansluiten maar deze komt van mijn schuur af en op de plek waar hij langs de filterput loopt ligt hij maar 15cm onder het maaiveld dus ik zal het vuilwater weg moeten gaan pomp. Ik persoonlijk wilde rechtstreeks op de afvoer van het filter een vuilwaterpomp van 3 a 4 kuub aansluiten om op die manier het vuilwater weg te pompen (pomp heb ik al liggen van m'n vorige vijvertje) . Dit idee is om ruimte te besparen in mijn filterput ipv een vuilwaterput aan te leggen. Heeft iemand hier ervaring mee, hoor ik het graag!

Dit moet prima gaan, wel ervoor zorgen dat je je hwa met "schoon"water doorspoelt ivm verstoppingen

- wat is de beste plek voor mijn zwevende skimmer? Ik wil vanui het filter de helft rechtstreek terugpompen de vijver in en de helft het plantenfilter in. Als je van bovenaf op de vijver kijkt met rechts de filter was mijn idee om rechtboven een uitvoer van het filter te hebben en linksboven de uitvoer van het plantenfilter en dan de skimmer rechts onderin de hoek. Omdat ik denk dat de stroming van de vijver dan het oppervlakte vuil dan naar de skimmer toe duwt. (snappen jullie het nog)

Skimmer plaatsen op de west kant.
Groeten Mark.
Gebruikers-avatar

fireblade65

Berichtdoor marcelcelke » Ma 20 Mei 2013 15:52

Vaak is dikwandige pvc van de bouwmarkt duurder dan druk pvc ... !!

Bij voornamelijk westenwind in nederland plaatsen we de skimmer ( als de rest van vijver dat toelaat) dus aan de oostkant...

gr.marcel

marcelcelke

Berichtdoor Bob Mulder » Ma 20 Mei 2013 16:10

Bij de koi handelaar waar ik naartoe ga betaal ik €25,95 voor 2,20m weet de prijs van de bouwmarkten niet. Maar wat is het verstandigste om te doen. Aangezien drukpvc meestal een wanddikte van 3,3 mm dikker heeft en dikwandige pvc van de bouwmarkt 2,5 mm is. Maakt dit verder nog uit? Ivm waterdruk onder de vijver

Bob Mulder

Berichtdoor marcelcelke » Ma 20 Mei 2013 16:15

het gaat niet om de waterdruk....
het gaat om de kwaliteit en duurzaamheid van de pvc.
tijdens het bouwen gebeurd nogal eens wat in de vijver ( meestal ongelukjes,trappen op buis enz enz)
druk pvc kan veel meer hebben........onder de vijver kom je niet meer bij !!!
Even google op pvc en je zal andere prijzen vinden..

Gr..

marcelcelke

Berichtdoor fireblade65 » Ma 20 Mei 2013 16:21

Skimmer op de oostkant, net wat marcel zegt, de wind komt vaak uit het westen :oops: (zo zit het bij mij ook) :stu

De PVC prijs bij jou koihandelaar is stevig vindt ik.
Groeten Mark.
Gebruikers-avatar

fireblade65

Berichtdoor Bob Mulder » Ma 20 Mei 2013 21:49

Daarom wil ik ook graag weten wat voor pvc jullie hebben gebruikt. Omdat je het indd als het goed is een x aankegt onder de vijver. Hebben jullie mssn tips of sites waar ik de juiste pvc kan kopen?

En hoe denken jullie over het afvoer idee met rechtstreekse pomp of filterput?

Bob Mulder

Berichtdoor Bob Mulder » Ma 20 Mei 2013 22:01

Ik kan op internet sn4 pvc buis vinden en druk pvc. Die sn4 buis kan ik ook bij bouwmaat of neelemans halen die is 3,2mm wanddikte en is qwa lrijs ook aantrekkelijk. €15,95 voor 5m. Druk buis is 3.3mm tot 6mm. Wat is jullie advies hierin?

Bob Mulder

Berichtdoor marcelcelke » Ma 20 Mei 2013 22:37

met druk pvc bedoelen we de 7,5 bar versie..soms is 16 bar te krijgen voor dezelfde prijs...

als we prijsvergelijk doen...is wel de diameter van belang....prijs per meter zegt niet veel als je de diameter niet vermeld.

Druk pvc 50 mm 7,5 bar met wanddikte 2,0 mm is beter dan 50 mm 3,0 wanddikte.....ook als de 3,0 wanddikte 7,5 bar mag hebben....
je houdt immers meer interne diameter over :wink:

marcelcelke

Berichtdoor Bob Mulder » Di 21 Mei 2013 12:55

Heb op internet flink lopen speuren en de prijzen vollen reuze mee indd totdat je gaat afrekenen en de verzendkosten erbij komen. Verzendkosten van €48 of meer!

Heeft er iemand een andres in de buurt van breda waar ik druk pvc kan kopen voor een gunstige prijs?

Bob Mulder

Volgende

Terug naar Aanleg & Ontwerp