Ik heb me enige tijd in het houden van een koivijver verdiept en de aanleg ervan. Het heeft wat voeten in aarde! letterlijke n figuurlijk! Ik heb veel informatie hier van het forum en geGoogleD. Echter heeft niet elke vraag en kant-en-klare oplossing in mijn geval. Maar dat volgt later.
Ik ben begonnen met het bouwen van de vijver nadat de graafwerkzaamheden klaar waren, en de grond is hard hier!

Daarnaast komt er een plantenfilter over de hele breedte van de vijver welke 15 cm boven de vijver uitkomt, en een "Filterbak" waar de vortex en het meerkamerfilter in komt, dit in Gravity opstelling.
Schematische tekening hoe de vijver worden moet:

Vijver komt ongeveer 40cm boven de grond

Filteropstelling gravity, Bodemdrain met buis van 110 (Helaas geen beluchtte bodemdrain, las toevallig net ergens dat dit beter is! suggesties?) Oppervlakte skimmer met aparte pomp die het plantenfilter voorziet.. pomp van 3000/4000 ltr? Inhoud plantenfilter wordt 1 kuub. 300 x 65 en 50 diep. of zouden jullie dit anders doen?
Hier wat foto's van de werkzaamheden:
beton storten

Afgelopen weekend zijn we gestart met het opmetselen van de Vijver.

Komend weekend word er weer verder gewerkt!
Ik ben er nog niet over uit wat doe om de Bak ook daadwerkelijk waterdicht te krijgen, Ik dacht eerst aan Impermax. Echter lees ik ook minder positieve verhalen!?
Daarnaast nog niet welke pomp/capaciteit, 6000 ltr? (Gravity gevoed, en in principe direct terug de vijver in, dus weinig weerstand.. en mijn idee was het water zo'n 30/40 cm onder het wateroppervlak terug de vijver in de pompen?) zodat je 's winters kunt blijven filteren?
En de UV-lamp: 18 watt of 36? aangezien hij meeste tijd van de dag in de zon ligt?
Hoor graag van jullie, suggesties zijn altijd welkom!