Google+

Vraag over filtreco Moving bed filter small

Vragen en opmerkingen over filters

Vraag over filtreco Moving bed filter small

Berichtdoor Niels1962 » Zo 03 Jun 2018 13:05

Hallo,

Ik heb vorig jaar een behoorlijke upgrade gedaan op mijn vijver. Onderdeel daarvan was een nieuwe filter. Had een trommelfilter gewild maar de afstand naar de eerste rioolbuis was simpelweg te groot. Daarom is mij het moving bed filter small van filtreco geadviseerd. Dat werkt qua biologische werking eigenlijk heel goed maar de mechanische werking (afvangen van fijn vuil) laat zwaar te wensen over. Heb nu zelf iets gefabriceerd in de filter maar dat betekend iedere dag matjes schoonspoelen.

Nu ben ik een handige sodemieter en kan van de laatste kamer van het filter heel makkelijk een statisch bed gedeelte maken om meer fijn vuil af te vangen en weg te spoelen. Ik zou daar ruim 100 liter van die helix of kaldness filtermedium in kwijt kunnen. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een statisch bed? Vangt het echt zo goed fijn vuil af? Ik lees er goeie berichten over maar wil eerst weten of die waar zijn voordat ik er tijd en energie in ga steken.

Alvast bedankt voor de reactie en groet, Niels.

Niels1962

Re: Vraag over filtreco Moving bed filter small

Berichtdoor WvD » Ma 04 Jun 2018 3:43

Een statisch bed werkt heel goed om vuil af te vangen.
Het geeft wel wat weerstand. Dus je moet goed bedenken hoe je dit maakt.

Maar jou adviseur die zei dat je geen trommel kan plaatsen omdat het riool ver weg is heeft niet na gedacht.
Je ja nu toch ook je vuil water kwelt van je vijverfilter?
Waarom dan niet met een trommel?

WvD

Berichtdoor WvD » Ma 04 Jun 2018 6:57

WvD schreef:Je kan nu toch ook je vuil water kwijt van je vijverfilter?
Waarom dan niet met een trommel?

WvD

Berichtdoor Niels1962 » Ma 04 Jun 2018 11:01

Klopt, ik ben ook niet zo heel blij met zijn advies achteraf. Maar het is wel zo dat een trommel ook de alg afvangt, die had ik dan ook in de tuin moeten spoelen. En een trommel gaat automatisch terwijl ik mijn zeef en het eventuele statisch bed schoon kan maken wanneer ik dat wil. De zeef valt erg mee bij mij, het zweefvuil ben ik al blij mee als ik het statisch bed bv 2 keer per week kan spoelen, dat zou al een hele vooruitgang zijn.

Ik ben van plan het filter zo aan te passen dat er 2 x 110 uitkomt onder de helix of kaldness. Het water moet door dit materiaal naar boven, een andere weg is er niet. Ik kan daar een 100 liter van dat spul kwijt. Als de weerstand te groot zou worden komt dat door de vervuiling neem ik aan? Ik heb daarvoor een overloop in gedachten. Onderin een grote luchtschotel die ik aansluit op de 60 liter per uur luchtpomp die al heb voor mijn bewegend bed. Ik maak een doorvoer 110 naar de laatste kamer die ik van bovenaf af kan sluiten zodat het vuile water niet de vijver in loopt als ik spoel. Dan alleen de al aanwezige 50 mm kraan openzetten onderin de kamer van het statisch bed en het zou moeten werken.

Niels1962

Berichtdoor WvD » Ma 04 Jun 2018 16:44

Je had gewoon een opvang/buffer vat moeten plaatsen waar het water eerst in komt, en dan van hier af uit pompen of leeg laten lopen
Hier leg je een horgaas oid in wat het hele grove tegen houd. 1 keer in de week de droge zooi er uit halen klaar

Maar een statisch bed zet men normaal voor aan in de filterlijn.
Maar algen in een bwb moet je zien te vermijden.
Dit is lastig er uit te spoellen.
Ook gebruik je beter geen helix dit is te grof om goed te kunnen spoelen.

WvD

Berichtdoor Niels1962 » Ma 04 Jun 2018 18:50

Hahahaha. Dat opvangbuffer vat was precies wat ik hem toen ook voorstelde maar dat was geen goed idee zei hij toen. Balen!! Wat kan ik beter gebruiken dan helix?

Niels1962

Berichtdoor WvD » Di 05 Jun 2018 0:42

Kaldnes k1 of k1 micro
Of kns
Allemaal werken goed als statisch bed.
Helix liever niet omdat dit te grof is om goed te spoellen.
Ook als er algen in komen komt dit lastiger los.

WvD

Berichtdoor Niels1962 » Di 05 Jun 2018 9:10

Thanks voor de tip, neem ik zeker mee. Ik heb ergens gelezen dat van totale inhoud van de statisch bed kamer je 75% kaldness moet gebruiken. Als ik er mee ga beginnen neem ik af en toe wel een foto en kan die posten. Want als het bij mij zou werken dan heeft een ander er misschien ook weer iets aan.

Niels1962

Berichtdoor WvD » Di 05 Jun 2018 13:33

75% is veel te veel.
Een laag van 20 cm of iets meer is voldoende.

Anders moet je kijken hoe een Nexus is opgebouwd.

WvD

Berichtdoor Niels1962 » Di 05 Jun 2018 22:10

Een Nexus heb ik idd al eens uit zitten pluizen. De ruimte waar ik het statisch bed in wil maken is 50x50x50 cm. Met 20 cm zou ik aan 50 liter kaldness genoeg hebben. Klinkt idd als een mooi volume.

Niels1962

Terug naar Filters