Google+

Moerasfilter icm drainage en kelderruimte

Vragen en opmerkingen over filters

Moerasfilter icm drainage en kelderruimte

Berichtdoor P-ter » Wo 15 Nov 2017 17:33

Even de volledige toestand schetsen:

Het betreft dus een zwemvijver met moerasfilter, downflowprincipe.
Filter- en vijverdiepte: 1,35m
Afmeting vijver: 755cm x 372cm
Afmeting filter: 215cm x 372cm

Aanvankelijk wilde ik het filtergedeelte volledig vullen met lava-substraat met op een 15-tal cm van de bodem de drainage welke aangesloten wordt op een verticale PVC buis Ø40 met 2 afvoeropeningen naar de gravitatiepomp. Standaard-opstelling dus. :mrgreen:

Ik maak mij nu de bedenking dat indien de drainage ooit vol moest komen te zitten met slib, ik 9m³ lava kan uitscheppen om eraan te geraken.
Nu wilde ik dmv polyesterroosters een kelderruimte voorzien van ±10cm met direct daarboven de drainagebuizen. Dan nog een verticale toegangsbuis extra voor de kelder om met een dompelpomp eventueel slip te kunnen verwijderen.
Is dit alles overkill of zijn er nog mensen die dit zo gemaakt hebben?

P-ter

Re: Moerasfilter icm drainage en kelderruimte

Berichtdoor Buddy » Do 16 Nov 2017 12:14

Over dit onderwerp heb ik ook veel vragen gehad en gezocht op internet. Ik heb veel problemen gehad met mijn planten filter. De bacterie druk was daardoor te hoog en mijn koi hadden last van vuilwater parasieten, terwijl de vijver glashelder was. Ik heb alles ontkoppeld en het probleem was opgelost. Wat belangerijk is dat je slip kunt wegspoelen en dat red je niet met een drainage buis .... dus een soort bezinking maken wat makkelijk schoon te maken is. Het scheelt ook veel waar je de aanvoer vandaan komt. Direct uit de vijver of bij het filter, drainagebuis gaat ook vol zitten met slip. Overkill is niet erg, beter schoon dan achteraf een probleem, ik zou het meteen doen!

Buddy

Terug naar Filters