Google+

Pomp opstelling

Vragen en opmerkingen over filters

Pomp opstelling

Berichtdoor YvdG » Di 22 Aug 2017 22:27

Beste koi liefhebbers,

Vraagje betreft pomp opstelling.

In mijn nieuwe vijver wil ik de volgende opstelling (gravity);

Bodemdrain + drijvende skimmer - ultrasieve 1 - pomp - eazy pod - pomp - uv - plantenfilter + waterval

Nu heb ik 2 soorten pompen, een vario pomp 10000 en een normale pomp 10000.
Welke van de 2 kan ik het beste tussen de filters plaatsen en waarom?

YvdG

Re: Pomp opstelling

Berichtdoor marco67 » Di 22 Aug 2017 23:03

Ik snap je volgorde niet zo, in 1 lijn zet je maar 1 pomp
Dus na de ultrasieve de pomp - uv (tenzij je een dompel uv heeft) eazy pod- planten filter
Je kan de lijn na de sieve splitsen en dus 2 pompen gebruiken 1 plantenfilter 2 eazy pod
Een 2e pomp na de easy pod kan, omdat je bv opvoerhoogte wil hebben maar dan moet je minder verpompen als de eerste pomp en het water wat je teweinig verpompt moet naar de vijver kunnen lopen.
Dus 10000l pomp voor de eazypod en 8000l pomp na de eazy pod en 2000l gravity terug naar de vijver.
Als je beide pompen op10000l zou zetten verschillen ze altijd een paar liter.
Ik zou gewoon kijken welke pomp het zuinigst is en die gebruiken

Groeten
Marco

marco67

Berichtdoor YvdG » Wo 23 Aug 2017 7:56

marco67 schreef:Ik snap je volgorde niet zo, in 1 lijn zet je maar 1 pomp
Dus na de ultrasieve de pomp - uv (tenzij je een dompel uv heeft) eazy pod- planten filter
Je kan de lijn na de sieve splitsen en dus 2 pompen gebruiken 1 plantenfilter 2 eazy pod
Een 2e pomp na de easy pod kan, omdat je bv opvoerhoogte wil hebben maar dan moet je minder verpompen als de eerste pomp en het water wat je teweinig verpompt moet naar de vijver kunnen lopen.
Dus 10000l pomp voor de eazypod en 8000l pomp na de eazy pod en 2000l gravity terug naar de vijver.
Als je beide pompen op10000l zou zetten verschillen ze altijd een paar liter.
Ik zou gewoon kijken welke pomp het zuinigst is en die gebruiken

Groeten
Marco

Omdat ik de plantenfilter boven waterniveau wil, dacht ik dat ik beter nog een pomp voor of naar de uv kon zetten.
De uv is trouwens een aparte unit geen dompel.

Dus als ik je goed begrijp kan ik beter naar de pomp achter de ultrasieve gaan splitsen, richting plantenfilter en naar eazy pod?

YvdG

Berichtdoor marco67 » Wo 23 Aug 2017 14:46

Ja dat zou ik doen de easy pod kan maar 4200l/per uur aan volgens de specs dan kan je daar mooi de regelbare pomp opzetten
en de 10m3 pomp naar je planten vijver laten gaan, dan kan je die in de winter ook gewoon uitzetten.

groeten
marco

marco67

Berichtdoor YvdG » Do 24 Aug 2017 10:23

marco67 schreef:Ja dat zou ik doen de easy pod kan maar 4200l/per uur aan volgens de specs dan kan je daar mooi de regelbare pomp opzetten
en de 10m3 pomp naar je planten vijver laten gaan, dan kan je die in de winter ook gewoon uitzetten.

groeten
marco

Naar de eerste pomp splitsen?
bodemdrain + skimmer - ultrasieve - pomp - splitsing

YvdG

Berichtdoor marco67 » Do 24 Aug 2017 12:14

nee gelijk na de sieve splitsen.
hoe groot is jouw vijver eigenlijk? als je rond de 10m3 zit zou je er ook voor kunnen kiezen om het op 1 pomp te doen (ik weet niet of je dan genoeg water voor je waterval overhoud of dat het een lullig straaltje wordt) dus dan word het skimmer + bodem drain >> sieve >> regelbare pomp >> Y-stuk op beide leidingen een kogelkraan 1e leiding naar je eazy pod en de 2e leiding naar het planten filter.
dan kan je met de kogelkranen regelen hoeveel water elk filter krijgt en kan je in de winter je planten filter uitzetten en de pomp langzamer laten draaien.
Wel alles met een beetje dikke leidingen uitvoeren anders ben je al veel flow kwijt door de weerstand in de leidingen en dat is zonde

groeten
marco

marco67

Berichtdoor YvdG » Do 24 Aug 2017 16:29

marco67 schreef:nee gelijk na de sieve splitsen.
hoe groot is jouw vijver eigenlijk? als je rond de 10m3 zit zou je er ook voor kunnen kiezen om het op 1 pomp te doen (ik weet niet of je dan genoeg water voor je waterval overhoud of dat het een lullig straaltje wordt) dus dan word het skimmer + bodem drain >> sieve >> regelbare pomp >> Y-stuk op beide leidingen een kogelkraan 1e leiding naar je eazy pod en de 2e leiding naar het planten filter.
dan kan je met de kogelkranen regelen hoeveel water elk filter krijgt en kan je in de winter je planten filter uitzetten en de pomp langzamer laten draaien.
Wel alles met een beetje dikke leidingen uitvoeren anders ben je al veel flow kwijt door de weerstand in de leidingen en dat is zonde

groeten
marco

Vijver wordt 8m3.

YvdG

Berichtdoor marco67 » Do 24 Aug 2017 18:07

Dan zou ik voor de 1 pomp opstelling gaan

marco67

Berichtdoor YvdG » Vr 25 Aug 2017 7:49

marco67 schreef:Dan zou ik voor de 1 pomp opstelling gaan

Thnx Marco :goed:

YvdG

Berichtdoor YvdG » Vr 25 Aug 2017 13:27

Trouwens zal mijn Eazy Pod dan niet vol komen staan tot waterniveau? :-?

YvdG

Volgende

Terug naar Filters