Google+

Zelfbouw drie-kamer filter systeem

Vragen en opmerkingen over filters

Zelfbouw drie-kamer filter systeem

Berichtdoor Schorriemorrie » Za 12 Aug 2017 19:40

Besten,

Om maar met de deur in huis te vallen: ik ben een beginneling op dit gebied. Na wat geklungel ben ik na bezoek aan dit forum tot de conclusie gekomen dat er heel wat bij komt kijken voor je een goed werkend filter heb, vooral wanneer je er zelf een wilt maken. Kopen is onmogelijk vanwege mijn lokatie (zuiden van Portugal), waar dit soort spullen belachelijk duur is.

Dus heb ik 3 tonnen gekocht, van elk 70 liter, die middels buiswerk aan elkaar verbonden (hoog/laag enz), en een kraantje aan de onderkant gemaakt (1 ontbreekt nog, komt binnenkort goed).

Na veel leeswerk kom ik tot het volgende plan: pompaangedreven aanvoer met 11.000 liter per uur (geen gravity dus) vanuit een 8000 liter vijver. Eerste kamer: vortex, tweede kamer: parlementsleden+voorzitter (geintje, sorrie), buisjes en matten, derde kamer: schuim 2x, actieve kool en zeoliet.

Isdawa?

Schorriemorrie

Re: Zelfbouw drie-kamer filter systeem

Berichtdoor marco67 » Zo 13 Aug 2017 14:54

Ik zou de active kool en zeoliet laten vallen
actieve kool werkt goed maar tijdelijk en dat moet je dus continue vervangen
zeoliet werkt ook tijdelijk maar kan je regenereren door het in zout te spoelen. als je dat toch wil gebruiken moet je even kijken wat voor water je hebt en of dat altijd goed gaat op lanzerote heb je water uit een ontziltings instalatie en dat wou af en toe wel is zout zijn.
ik zou je vulling van de 2e kamer in de laatste plaatsen en in de 2e kamer bewegendbed maken https://www.youtube.com/watch?v=8VXxKVBXOnA
dat werkt echt perfect en heel onderhouds vriendelijk (af en toe even het vuil van de bodem laten weglopen)

groeten
marco

marco67

Berichtdoor Schorriemorrie » Di 15 Aug 2017 21:56

Hoi Marco, dank voor je reactie!

Inmiddels ben ik wat verder en heb de actieve kool eruit gelaten. De zeoliet kan ik tzr wel weer toevoegen. Onder het bouwen ben ik tegen een probleem aan gelopen. Het water loopt onvoldoende door in vergelijking met de snelheid waarmee het in de vortex terechtkomt. Het gevolg is dat de ton overloopt en er dus te weinig water in ton 2 en drie terecht komt. Zie foto. Ikzelf denk dat de vortex ton te klein is. De tonnen zijn onderling verbonden met 32 mm buis, van hoog naar laag. In elke ton wordt het water dmv een flexibele slang naar beneden gedwongen tot onder de plek waar het gefilterd wordt. Misschien een idee hoe ik dit kan verhelpen? De pomp is 500 W, 11000 l per uur. Elke ton heeft 70 liter inhoud.

Groet!
/home/bvweelde/Downloads/IMG_20170815_194228770_HDR.jpg
[img]/home/bvweelde/Downloads/[/img]

Schorriemorrie

Berichtdoor marco67 » Di 15 Aug 2017 23:48

Ik kan de foto's niet zien dus dat gaat niet goed. Maar 32 is in iedergeval veel te klein voor 11kuub per uur. Minimaal 90 maar ik zou voor 110 gaan.
Op dat soort korte stukjes krijg je door een 110 ongeveer 20 kuub

Groeten
Marco

marco67

Berichtdoor Schorriemorrie » Wo 16 Aug 2017 17:32

OK, jammer van de foto's. Je reactie is duidelijk. Een grotere diameter dus. Gaan we aan werken. Ik vermoedde ook al zoiets. Weet je de juiste code om de foto's erop te zetten?

Groetjes, en bij voorbaat dank. :-)

Schorriemorrie

Berichtdoor marco67 » Wo 16 Aug 2017 19:56

Als je een foto wil plaatsen moet je de "volledige reactiepagina" gebruiken en daar kan je een bestand toevoegen, dan word hij eerst geüpload en daarna kan je hem in je bericht plaatsen

Groeten
Marco

marco67

Terug naar Filters