Google+

Trommelfilter op airlift

Vragen en opmerkingen over filters

Trommelfilter op airlift

Berichtdoor chrisvvliet » Zo 06 Aug 2017 16:06

Hallo,

Begin volgendjaar wil ik graag een vijver gaan maken.
Hij zal rond de 22 kuub worden.
Nu wil ik hier graag een zelfbouw trommelfilter op laten draaien met daar achter een bewegend bed.
Nu kan ik alleen niet goed vinden of dit wel kan met een airlift.
Kan iemand mij hier misschien meer uitleg over geven?

Alvast bedankt
Chris.

chrisvvliet

Re: Trommelfilter op airlift

Berichtdoor marco67 » Zo 06 Aug 2017 17:42

Een airlift draaid het best op een gelijk blijvende waterstand en bij een trommel gaat dat fluctueren. Als de trommel vuiler wordt zakt het water na de trommel ( bij mij is dat ongeveer 20 cm)
Probeer maar is in de vijver met een airlift opvoer hoogte te creëren hoe hoger je uitvoer komt hoe minder water je gaat verpompen.

Groeten
Marco

marco67

Berichtdoor chrisvvliet » Zo 06 Aug 2017 20:17

Is dit of een of andere manier op te lossen of zal dit lastig worden. Ik had wel wat gelezen dat je een soort vlotterkamer kon kopen maar dat was denk alleen om hem onder het waterniveau te zetten.

chrisvvliet

Berichtdoor chrisvvliet » Zo 06 Aug 2017 22:21

Ik heb nog even gezocht en las dat je met een airlift wel zo'n 10 tot 15 cm opkan voeren. Is het een idee om onderkant van de invoer op waterniveau hoogte te plaatsen en als de airlift aanstaat water in de trommel pompt. Hierdoor zal het niveau verschil in de trommel max 11 cm kunnen stijgen(110) mm aanvoer.
Eventueel voor de afvoer van het water nog een airlift na de bwb

chrisvvliet

Berichtdoor marco67 » Ma 07 Aug 2017 12:20

ik zeg ook niet dat het onmogelijk is. maar zodra je gaat opvoeren raak je het rendement van een airlift heeel snel kwijt. In de begin periode van de koi hype waren de pompen gewoon energie vreters, ik ben begonnen met een pomp van 1500watt en die kon maar 22m3 verplaatsen nu doe ik 50m3 tegen 350watt met 2.5 meter opvoer hoogte. dus ik zie het voor deel van een airlift niet meer.
en je laatste idee gaat zeker niet werken want je hebt geen controle over de hoeveelheid water wat er in en uit gaat. ik kan je haast met zekeheid vertellen dat dan je ontvangstkamer van de trommel overstroomt.
een pomp tussen de trommel en het bwb is een veel simpelere oplossing en heeft ook als voordeel dat je bwb altijd het zelfde water nivo heeft en kan dan kan je er maximaal medium ingooien. als het water nivo fluctueerd dan kan je hem maar vullen voor de laagste waterstand.

groeten
marco

marco67

Berichtdoor WvD » Ma 07 Aug 2017 13:32

Een airlift en trommel gaan wel goed samen, maar er zijn wel een paar dingen die je mee moet rekenen.
Trommel liever iets te groot ivm weerstand.
Vlotter van een automatisch model liever iets hoger zetten waardoor je wel wat vaker spoelt.
Een automatisch vul systeem plaatsen of een waterkolom dat er 2x pedagogisch een bepaalde hoeveelheid wordt aan gevuld.

Houd rekening met wisselende opbrengsten na en voor spoelbeurten

WvD

Berichtdoor marco67 » Ma 07 Aug 2017 13:38

@WvD,
Ik neem aan dat jij het zo hebt draaien? Ben ik even nieuwsgierig hoeveel kuub doe jij en met hoeveel watt?

Groeten
Marco

marco67

Berichtdoor chrisvvliet » Ma 07 Aug 2017 17:19

Welke pomp gebruik jij marco?

Van chris

chrisvvliet

Berichtdoor marco67 » Ma 07 Aug 2017 19:00

Een flowfriend zijn stevens duur maar voor mij perfect. Als je onder de 20m3 blijft dan zou ik voor een andere gaan. Ik heb namelijk 2 van die dingen draaien 1 voor op mijn hoofd filter bodemdrains/trommel/trickle en de andere voor naar mijn skimmers/sieve/plantenfilter
Bij de laatste zijn de leidingen allemaal wat dunner en de grap is dat beide pompen ongeveer 300watt gebruiken maar door mijn hoofdfilter gaat 50m3 en de andere doet maar 16m3

Ik heb alleen voor dezelfde pompen gekozen zodat ik altijd een reserve pomp heb voor mijn hoofdfilter.

Groeten
Marco

marco67

Berichtdoor FredL » Ma 07 Aug 2017 23:04

Sinds een week draait hier een Easy Drum/ BWB/Arilft. Easy drum 2x 110 invoer van de bodemdrains en een 50 voor skimmer. Hierop zit een kleine airlift. Niveau staat op min 5 cm. bij een schone trommel, bij min 10 begint de trommel te sproeien. Uitvoer airlift zit op ongeveer min 18.
Persoonlijk vind ik het grootste probleem de waterstand in het BWB wanneer de trommel vuil is. Achteraf had ik het BWB wat lager kunnen zetten. Qua flow werkt het, op het zicht, prima.

FredL

Volgende

Terug naar Filters