Google+

Zelfbouw filter

Vragen en opmerkingen over filters

Zelfbouw filter

Berichtdoor Bartb » Do 03 Aug 2017 21:15

Goeie avond koivrienden.
Ik ben nieuw, dus alles is even kijken hoe het werkt.
Maar al een hoop mooie dingen gezien en geleerd.
Ik heb een vraagje..
Ik ga het voorjaar 2018 beginnen met de bouw
Van mijn koivijver.
De afmetingen worden 2.5 breed 3.5 lang en 1.5 diep
Ik wil 60 a 70 cm boven de grond. Waarom zo hoog??
Omdat ik het mooi vind om in een bak te kijken
En ja ik weet niet. Haha.
Nu komt mijn belangrijkste vraag. Ik zit met mijn filter.
Ik zie zoveel mogelijkheden. Ik weet het niet meer.
Ik zat eigenlijk te denken aan een ultrasieve.
En dan met zn plasticpalletbak zelf een bwb en mattenfilter
Van te maken. Die dingen staan zat op mijn werk.
En kan ik zo mee nemen. Zelf de afvoeren enzo eraan maken.
Dus dan krijg je. De ultrasieve en dan die bak...
Even netjes een luchtschotel erin maken enz.
Is dit mogelijk?? En zou het werken?? I
Of denk ik er te makkelijk over.. Alvast bedankt.
Voor de moeite. Gr bart

Bartb

Re: Zelfbouw filter

Berichtdoor juul » Do 03 Aug 2017 22:44

Hoi en welkom.
Je beschreven manier van filteren kan prima.
Je spreekt over een goeie 13m3 dus denk met het verwerken aan voldoende grote doorvoeren. Denk aan 110mm voor de doorstroming. Qua pomp zul je netto moeten denken aan 8 tot 12m3. Hou dus rekening met capaciteitsverlies van je aan te kopen pomp.
Denk ook aan een drain, met deze oppervlakte lukt het wel met 1 drain 110mm. Vergeet je skimmer niet en vooral de afvoeren van je te bouwen filter niet. Elke kamer moet je kunnen aflaten qua vuil om plezierig koi te kunnen houden.
Succes! En vooral veel plezier met je plannen.

Groet

Juul
Gebruikers-avatar

juul

Berichtdoor Roy_vierwind » Do 03 Aug 2017 23:35

Bartb schreef:Dus dan krijg je. De ultrasieve en dan die bak...
Even netjes een luchtschotel erin maken enz.
Is dit mogelijk?? En zou het werken?? I
Of denk ik er te makkelijk over.. Alvast bedankt.
Voor de moeite. Gr bart

dit kan prima, zou echter wel een iets van een Statisch bed plaatsen na je Sieve..een Sieve laat simpelweg nog teveel "vuil" door, vervolgens een Bewegend bed, dan evt direct retour, of nog een mattenkamer om eventuele zweefvuil af te vangen.
Succes! gr. Roy
Gebruikers-avatar

Roy_vierwind

Berichtdoor marco67 » Vr 04 Aug 2017 17:54

Euh even voor de zekerheid de volgorde is
Sieve >> pomp >> en dan de bak met bwb en sb en of matten ( of hoe je hem anders met bioloog wil vullen)

Groeten
Marco

marco67

Berichtdoor Bartb » Vr 04 Aug 2017 21:17

mijn bedoeling is om met 1drain en 1 skimmer te werken. die komen dan op de sieve. via een pomp naar de bak.
die bak wilde ik eigenlijk met een plastic schot in twee delen. vanaf de sieve word het in de bak gepomp.
het kom dan in de eerste kamer, het bewegend bed.. dan dat het naar de tweede kamer stroom de matten.. en dan dat het weer de vijver ingaat.
in elk deel van de bak wil ik aparte vuilaftap kranen maken. om elke kamer apart het vuil te spoelen. het filter wil ik gelijk met de vijver zetten.
dus als de pomp het vanaf de sieve in de bak pompt moet het volgens mij vanzelf vanuit de bak weer in de vijver stromen. ik zal van het weekend even een schetsje maken.
alvast bedankt voor de info mannen :-)

Bartb

Berichtdoor juul » Vr 04 Aug 2017 22:15

Ik moet mijn advies wat bijstellen.
Als skimmer en drain samen op de sieve uitkomen heb je mogelijk niet genoeg aan die 8 tot 12m3 netto.
Ik zou dan wat hoger gaan zitten in pompcapaciteit.
Drain heeft net als skimmer toch wel minimaal een 6m3 netto nodig om effectief te zijn.
Gebruikers-avatar

juul

Berichtdoor Bartb » Za 05 Aug 2017 9:37

Juul... Ik heb een vraag aan je. Waarom is z,n zware pomp eigenlijk nodig. Is niet erg hoor. Maar ik dacht. Mijn filterput komt strak naast dr vijver. Dus verlies ik weinig water van de vijver naar het filter. Hij hoeft eigenlijk alleen van de sieve naar het filter te duwen. Gr bart

Bartb

Berichtdoor juul » Za 05 Aug 2017 16:57

Ervan uitgaande dat je gaat werken met 110mm leidingwerk.
Zul je voor een drain en een skimmer toch wel minimaal 6m3 netto aanzuiging moeten halen om te voorkomen dat vuil simpelweg je sieve niet eens haalt. Risico is dan dat vuil in leidingwerk blijft staan met "foute" bacteriegroei en pathogene ziekteverwekkers als gevolg.
Daarom werk ik het liefst met 1 filterlijn per drain of skimmer.
Op deze wijze hoef je niet met kranen de flow te regelen zodat beide hun werk kunnen doen maar dat zijn keuzes.
Er zijn er genoeg die dit wel doen maar dan moet je wel een voldoende sterke pomp hebben.
Gebruikers-avatar

juul

Berichtdoor Roy_vierwind » Zo 06 Aug 2017 11:15

Bartb schreef:Juul... Ik heb een vraag aan je. Waarom is z,n zware pomp eigenlijk nodig. Is niet erg hoor. Maar ik dacht. Mijn filterput komt strak naast dr vijver. Dus verlies ik weinig water van de vijver naar het filter. Hij hoeft eigenlijk alleen van de sieve naar het filter te duwen. Gr bart

en je hebt toch een zogenoemde opvoerhoogte.. vanaf een standaard Sieve heb je al met circa 1m opvoerhoogte te maken(0,1bar). daarbovenop komt nog de leidingweerstand, eventuele kranen etc.
Je vijver wordt zo'n 13 kuub, dus zou dit ook nastreven als netto flow(wat je overhoudt na verlies op je leidingen en opvoerhoogte) dus met een 20kuubs pomp zal je een heel eind komen(bekijk de flowcurve van je aan te schaffen pomp hoeveel flow bij circa 1/1,5m opvoerhoogte hebt). Wanneer je netto voldoende rondpompt dan zal drain en skimmer prima werken.
Zelf werk ik met een regelbare pomp, welke ik in de winter flink terugschroef en zet de skimmer dan uit. Dit scheelt weer in de energiekosten.
Gebruikers-avatar

Roy_vierwind

Terug naar Filters