Google+

3e kamer loopt leeg EN ook de vijver

Vragen en opmerkingen over filters

3e kamer loopt leeg EN ook de vijver

Berichtdoor lions90 » Di 18 Jul 2017 13:34

Hoi,

Ik heb een huis incl koivijver gekocht en ik ben een leek (nu wat minder). Meerkamerfilter is nu als volgt opgebouwd:
Vortex met borstels, kamer 1: matala matten, kamer 2: metala matten met beluchting, kamer 3: substraat in netten.
Helaas had ik dit eerst zonder net gedaan (jaja dom). Toen in de pomp gekomen maar dat is verholpen.
Gisteravond de vijver bijgevuld omdat de laatste kamer niet vulde. Vanochtend kamer weer leeg en ook de vijver 5 cm gedaald ongeveer.
Alle hendels staan goed. Ik heb de pomp nu uitgezet maar ja dat voelt niet echt lekker. Zit nu gewoon op mijn werk maar vraag me af wat de oorzaak kan zijn?
Als ik de vortex laat leeglopen en daar de borstel in schoonmaak dan loopt de vijver trouwens ook een stukje leeg. Iemand een idee?

lions90

Re: 3e kamer loopt leeg EN ook de vijver

Berichtdoor marco67 » Di 18 Jul 2017 16:20

Hallo,

de vortex is de meest simpele er hoort een kraan tussen de vijver en de vortex te zitten die moet dicht als je gaat spoelen.
je andere probleem is iets lastiger omdat het een heleboel kan zijn. maar ik zou is beginnen om alle kranen naar het riool te controleren , vooral die van de 3e kamer zit daar toevallig ook geen steentje tussen? simpelste is denk ik om de toe en afvoer van het filter af te sluiten en het filter vol met water te zetten als het water dan zakt dan weet je waat het probleem zit.
en anders wordt het alles systematisch testen. in het ergste geval is je vijver lek (maar dat geloof ik nog niet zo)

succes
marco

marco67

Berichtdoor lions90 » Di 18 Jul 2017 16:33

Hallo Marco,

Ja die kraan vd vortex zet ik wel dicht...tenminste ik doe de schuif in en draai de oranje hendel op close. Dan loopt volgens mij de vortex leeg (icm een schuif aan de andere kant). Dat laat ik dan zo en ga spoelen maar dan loopt de vijver dus ook langzaam leeg. Ja in de derde kamer was ook substraat gekomen helemaal onderin. Zat ook wat verstopt. Heb ik met een schroevedraaier eruit gepeuterd en toen de slang in dat gat gezet om alles door te laten stromen. Misschien dat daar nog een steen e.e.a blokkeert. Gisteravond heb ik 15 minuten bij de 3e kamer gestaan toen deze vol was maar toen liep hij niet leeg. Gedurende de nacht gebeurd maar vanochtend liep hij wel snel leeg.

lions90

Berichtdoor marco67 » Di 18 Jul 2017 17:46

Ben je even kwijt met de vortex, normaal doe je de schuifkraan van de vijver naar de vortex dicht en zet je de kraan die onderaan de vortex zit open en dan zie je hem leeg lopen.
Maak anders is wat foto's dan kunnen we even kijken dat we niet langs elkaar lullen.

Groeten
Marco

marco67

Berichtdoor mollie » Wo 19 Jul 2017 16:26

Welke omgeving woon je misschien dat er iemand kan kijken anders even een koidealer vragen om een kijkje te komen doen
Gr Ron

mollie
moderator

Berichtdoor lions90 » Vr 21 Jul 2017 14:23

Probleem is al opgelost......er zat substraat tevens in 1 vd schuiven. Deze schuif ging niet helemaal omlaag waardoor en dus water verdween. Dit is nu opgelost. Ik kwam van mijn werk thuis, toen stond er nog een cm of 50 water in de vijver (1,40 diep). Dat was schrikken....geluk bij een ongeluk: water is nu weer helderder agv toevoegen. Bedankt in ieder geval voor de adviezen.

lions90

Terug naar Filters