Google+

Een wat aparte opstelling

Vragen en opmerkingen over filters

Een wat aparte opstelling

Berichtdoor koiraad » Do 13 Jul 2017 22:09

Goeden avond aan een ieder,

Sinds vanavond lid van dit forum :applaus: :over

Sinds kort begonnen aan mijn "1e" serieuze vijver. Het is een bak van 310 X 200 X 110 cm. Praten dus over een bak van 6820 liter (niet tot de rand gevuld, dus zeg 6700 liter)
In de bak heb ik 8 koi's. Ik weet dat dit wat veel is voor het aantal liters maar van de 8 koi's zijn er 5 nog jonkies, 2 zijn 20- 30cm en 1 is 40 cm.

Nu ben ik bezig met het installeren van het "filterhuis" (dit is een ruimte die ik gemaakt heb onder de vloer van mijn blokhut). Ik wil mijn filterinstallatie gaan opbouwen uit de volgende materialen (het is wel een verzameling van materialen die ik al had):

SET 1: (komt uit oude vijver)
- Oase filterclear 16000 MF met een koi capaciteit van 4500 liter
- Oase eco max 6000 pomp (in de vijver)
- UV-C filter 15 watt TL (voor het filter)

SET 2: (komt uit de vijver van mijn ouders)
- Pontec multiclear 3 kamer filter met een koi capaciteit van 600 liter...
- Pontec 1500 liter pomp (in de andere hoek van de vijver)
- pontec uv-c filter 7 watt

PF:
- 600 liter plantenfilter gebaseerd op communicerende kamers (opgebouwd uit grof/fijn/lava grind) hierin staan 3 soorten snel groeiende riet om voedingstoffen uit het water op te nemen ook staan er 2 soorten zuurstof planten in.
- Gevoed door een 700 l/u pomp (voor het filter zit een grofvuil filter

Luchtpomp:
Aquaking 1200 l/u membraam luchtpomp met een 20 cm luchtschijf midden in de vijver

EA:
Zelf gemaakte EA (het bekende flessensysteem) met daarin een 240 l/u luchtpomp

Nu is mijn vraag:
Als mijn berekeningen kloppen dan kom ik wel ongeveer op een capaciteit van 6700 liter uit. Het water is helder en bevat weinig tot geen kleurstoffen. De boel draait nu ongeveer 2 maanden. Voor dat ik de boel allemaal netjes in ga bouwen wil ik aan jullie vragen wat jullie hier van vinden en of jullie eventueel nog tips hebben.

Ik heb wel een paar weken geleden witte stip gehad maar dit is positief behandeld. Nu toch al zeker 60 % van het water vervangen in meerdere keren.

En owja... laatst van iemand te horen gekregen dat bentoniet klei goed is om aan de vijver toe te voegen, hierbij het advies om een zak kattengrind te halen van 100% bentoniet zonder kleurstoffen of gekke dingen. Is het echt mogelijk om dit te gebruiken?

Groeten Sebas :hamer :hamer

koiraad

Re: Een wat aparte opstelling

Berichtdoor marco67 » Vr 14 Jul 2017 0:10

Hallo Sebas welkom op het forum.

Ik ben niet weg van al die drukfiltertjes ik heb er hier 1 van aquaking die zou 7500l koi vijver moeten kunnen doen, ik gebruik hem voor een showvat van 2.5m3(reserve qbak) maar met 2 vissen 80+ erin moet ik blijven spoelen anders hou ik het water niet goed. maar hee er zijn legio mensen die er tevreden over zijn, dus wie ben ik.

een planten filter is mooi en het klinkt leuk dat de planten de nitraten opnemen, maar vullen met lava betekent dat je hem vult met de vruchtbaarste substantie die we kennen. en begrijp me niet verkeerd ik ben een voorstander van lava maar de hoogste nitraat in de vijver meet ik bij de uitstroom van het planten filter :hamer . De lava maakt mijn vijver wel erg stabiel in zijn waterwaardes. in mijn planten vijver zit 24m3 lava en mijn grootste fout daarmee is dat ik de lava niet goed kan spoelen en dat het dus versmeerd hierdoor produceert mijn planten filter ook nog is de meeste schadelijke bacteriën .
dus als je een planten filter wil maken zog dan dat je hem goed kan spoelen en sta er niet van te kijken dat juist het planten filter knots groen van de alg is.

het verhaal van betoniet ken ik ook ik heb het zelf (bij mijn weten) nog nooit gebruikt. Maar om het als kattenbak grit erin te gooien vind ik niet logisch.
de truc met klei is dat het stoffen aan zich kan binden en vervolgens neerslaat en door je filter uit het water word gehaald zodat de klei met de "schadelijke" stoffen het riool ingespoeld word. dus wat je wil is een wolk van fijne klei deeltjes in het water en niet een stort regen aan grind in je vijver :lol:
daarnaast kan je beargumenteren dat het wat mineralen aan het water toevoegt maar als je elke week 10% ververst met kraantjes water dan is dat niet nodig. en waar je zeker met katte grit mee op moet passen is dat het over het algemeen niet zo zuiver is en dat ze vaak zeoliet erdoor mengen. zeoliet wil je niet zomaar op de bodem hebben liggen want dit neemt onder andere ammonium op maar laat het weer los als er zout in je water komt.

Ik zou zelf voor 1 filter goed filter gaan, maar iedereen vijvert op zijn eigen mannier.

succes met een mooie hobby
marco

marco67

Berichtdoor koiraad » Vr 14 Jul 2017 10:27

He Marco,
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Druk filter ben ik inderdaad tot nu toe altijd vrij positief over geweest. Ik pomp de boel 1x per week door en dan komt er een behoorlijke bagger uit. Dit gaat rechtstreeks naar het riool zometeen.

Het planten filter heb ik denk ik niet goed uitgelegd. Ik kan hem inderdaad helemaal leeg halen. Er zit een dubbele bodem in met daarop 40 cm normaal grind (japans grit). Daar in staan van die plantenbakken met wat lava grit. Dus er zit in totaal maar 20kg lava in. Tot nu toe is het water dat in het PF zit kraakhelder maar ik zal het indd in de gaten houden. Binnenkort even een koffer met testen halen.

Wat het kattengrit betreft was het hierbij indd de bedoeling om het met een kleine hoeveelheid water in de blender tot een papje te maken zodat het opgenomen kan worden door het vijverwater. Ik hoor meer over klei en ga het nog even onderzoeken.

Ik ben op het moment een waterleiding aan het leggen naar de schuur dus zometeen word verversen een kwestie van de kraan opendraaien.

Ik verwacht zelf dat naar mate mijn koi's groeien ik over moet gaan stappen naar een 3 kamer filter met een capaciteit van 6 tot 8 kub. Echter net verhuist en de rekening is even niet blij met ons. Vandaar dat ik minn huidige set-up wil optimaliseren zodat ik hier even mee door kan.

Thnx voor het advies van het PF

Gr. Sebas

koiraad

Berichtdoor mollie » Vr 14 Jul 2017 15:33

Ik zou voor zelfbouw gaan de volgende keer als budget een rol speelt paar bakken of tonnen gevuld met medium filteren veel meer dan wat je nu hebt staan
of 2e hands rond kijken daar staan ook leuke dingen tussen
Spoelen zou ik ook veel meer doen hoe schoner het blijf hoe beter
Gr Ron

mollie
moderator

Terug naar Filters