Google+

Compactsieve heel snel vuil bij 2x pd schoonmaken

Vragen en opmerkingen over filters

Compactsieve heel snel vuil bij 2x pd schoonmaken

Berichtdoor Razor » Ma 12 Jun 2017 21:16

Beste mensen, ik heb een compactsieve voor mijn filterlijn staan. Ik maak hem sochtends en savonds schoon, maar als ik savonds ga schoonmaken loopt het de overloop al in. Elke keer met schoonmaken borstel ik de zeef goed af dus een biofilm zit er niet op. Ook al citroensap geprobeerd. Het lijkt of hele kleine stukjes alg de zeef verstopt want hij zit niet te vol met vuil. Hebben meer mensen dit probleem? Ik vind trouwens ook dat er nog relatief veel zwerfvuil rondzwerft. Is wel helder verder tot op de bodem. Ik hoor graag van jullie.

Groet Ramon

Razor

Re: Compactsieve heel snel vuil bij 2x pd schoonmaken

Berichtdoor marco67 » Ma 12 Jun 2017 21:56

Hallo Ramon,

Check even of het zeefblad er goed in zit, meestal staat er op de achterkant een pijl hoe hij erin moet. En even controleren dat de klep geen water meer doorlaat als er genoeg water aan zeefkant staat, als de sieve meer water krijgt als dat jij verpompt loopt hij vol en zit hij met een paar uur verstopt. Dus even de klep met de hand open duwen totdat je genoeg water hebt als je de klep dan los laat mag hij geen water meer geven

Groeten
Marco

Groeten
Marco

marco67

Berichtdoor Razor » Ma 12 Jun 2017 22:27

Hoi Marco, bedankt voor je antwoord. De pijl staat er duidelijk op en staat naar beneden, dat is dus goed. De rest is helaas niet van toepassing, de compactsieve is pompgevoed :)

Razor

Berichtdoor marco67 » Di 13 Jun 2017 1:46

Ohja dat is zo'n groene bak.
ik neem aan dat je de uitstroom boven water hebt zitten. wat je anders is kan proberen is een luchtsteen onder de zeef te leggen weet niet of het werkt maar prober het is dan krijg je een beetje het criel zeef idee.

groeten
marco

marco67

Berichtdoor Aros » Wo 14 Jun 2017 8:37

Vermoedelijk is je zeefblad erg vet. Maak hem eens schoon met Dasty (of een andere ontvetter) en je zal zien dat de zeef een stuk minder snel dichtslipt...

O ja gewoon Dreft kan ook ook.... Mijn ervaring met citroensap is dat dit niet echt helpt...
Gebruikers-avatar

Aros
moderator / ass. beheerder

Berichtdoor nick22 » Wo 14 Jun 2017 10:02

hier moet de ultra sieve ook 3x per dag worden schoon gemaakt.
vind het maar een shit voor filter,vooral als ik zie wat er nog onder in mn trickle ligt aan vuil

nick22

Berichtdoor Blokkie » Wo 14 Jun 2017 14:30

Met de hoge druk reiniger heb ik het blad ook vaak (moeten) schoon maken.
Er zit vaak een vettige laag op, deze zie je bijna niet maar zit er wel op.
Ook met een luchtcompressor en een luchtspuit kun je het blad goed doorblazen.
Maar het blijft een filter die veel aandacht/schoonmaakwerk nodig heeft.

Blokkie

Berichtdoor marco67 » Wo 14 Jun 2017 16:48

nick22 schreef:hier moet de ultra sieve ook 3x per dag worden schoon gemaakt.
vind het maar een shit voor filter,vooral als ik zie wat er nog onder in mn trickle ligt aan vuil

3 keer per dag dan heb je iets niet goed (zie mijn eerste reactie boven aan) ik maak hem 1 keer per dag leeg met het netje (hij zit bij mij niet op het riool) en als hij heel smerig is door bv paaien dan moet ik er wat vaker bij maar met het net de troep eruit vissen en een paar keer met de luiwagen erdoor en klaar voor de rest doe ik er niks aan.

ohja onder een trickle ligt altijd troep heb ik hier ook en die zit notabene achter een trommel. het succes van trickle en bwb is dat ze heel veel baccies aanmaken en daar door vervuilen ze ook.

groeten
marco

marco67

Berichtdoor nick22 » Wo 14 Jun 2017 17:53

marco, ik voerde 600-700 gram,ja dan komen er wel wat afval stoffen vrij.
nu terug naar 300 gram en er zit al heel wat minder vuil op het blad
ik maak het blad ook schoon met citroensap,alcohol en hoge druk
er zit veel te fijn vuil wat tussen de lamellen komt.

toen ik kamerfilter -> trickle had ,had ik minimaal vervuiling in de trickle na een heel seizoen
nu spoel ik 3x per week een redelijke laag vuil weg. dat zal ook mede komen door een vol zeefblad en dat alles dan gewoon door de pomp gaat

nick22

Berichtdoor marco67 » Wo 14 Jun 2017 20:18

Hallo Nick,

Anders moet je het zeefblad is met chloordioxide schoonmaken, dat mag ook in lage dosis in het drinkwater voorkomen. Voer kan inderdaad een boel prut geven, ik kan dat op de qbak goed zien daar staat een bandfilter op. En als ik saki hikari voer verbruik ik 1 m filterband meer als dat ik een zelfde hoeveelheid Kata voer. ( Kata 2 meter per dag).
Ik voer hier 1,5 tot 2 liter voer per dag plus nog wat garnalen en zijdewormen en heb nooit echt last dat hij verstopt raakt. En de sieve krijgt zijn water van de skimmers en daar zit het meeste olie. Wat wel is wil gebeuren is dat er een stuk riet tussen de klep krijgt en dan krijgt hij teveel water en loopt hij vol dan is het inderdaad snel gebeurd.

Groeten
Marco

marco67

Volgende

Terug naar Filters