Ik heb een vraag over mijn fontijnpomp. De easyclear 9000 hozelock.
Deze heb ik altijd gebruikt en qua capaciteit is hij altijd wel voldoende geweest.
Inhoud van mijn vijver is 9 a 10 kuub. Nu heb ik voor het eerst 4 nog kleine Koi's (15cm) gekocht en ben ik aan het kijken welke pomp en filter geschikt zou zijn. Ik vind zo'n lege bak met Koi's niet mooi en wil graag wel iets van planten gaan gebruiken.
Ik heb dus 4 Koi's op 9 a 10 kuub. Dat hoort goed te kunnen denk ik.
Mijn fontijnpomp heeft een mechanische filter, biologisch filter K1 micro media en een UV lamp van 13 watt. Samen met 2 kratjes moerasplanten als kalmoes, Japanse holpijp en nog iets, gaat het tot nu toe nog goed

Straks in het najaar wil ik de vijverbodem zo goed als leeg scheppen/zuigen. Er is bijna twee jaar niks aan de vijver gedaan en er ligt te dikke sliblaag op de bodem. (Huis heeft leeg gestaan) Ik heb gelukkig dit jaar de vijver weer helder gekregen maar wegens salamanders kon ik niet de hele vijver leegzuigen en opnieuw gaan inrichten.
Bij de nieuwe inrichting zou ik graag met een klein moerasfilter willen gaan werken en misschien van die drijfmatten met paar leuke planten waar de karper ook wat aan heeft.
Ik vroeg mij af of ik gewoon mijn fontijnpomp kan blijven gebruiken met volgend voorjaar 1 liter nieuwe K1 micro medium en uiteraard een nieuwe UV lamp? Of is dit af te raden bij Koi's en moet ik overstappen op een ander systeem? Volgens mij moet het qua filtering samen met een stukje moerasfiltering wel kunnen maar ik heb nog geen idee hoe de Koi's zich gaan gedragen

Ik hoop een beetje dat ze volgend zomer wel rond de 30 / 35 cm zijn

Lang verhaal maar hoop dat jullie mij wat informatie kunnen geven