Google+

Gravitaire filter

Vragen en opmerkingen over filters

Gravitaire filter

Berichtdoor Jama » Do 25 Mei 2017 13:25

Ik heb een meerkamerfilter in gravitaire opstelling en ik zou willen een zeeffilter voor mijn kamerfilter plaatsen.
Kan dit gewoon in lijn voor de filter geplaatst worden, of moet er hier nog een pomp tussen?
Nu staat mijn pomp na mijn kamerfilter, maar vroeg me af of er dan nog genoeg doorstroming zal zijn met het bijplaatsen van een zeeffilter

bedankt

Jama

Re: Gravitaire filter

Berichtdoor mullie » Do 25 Mei 2017 17:56

Kan wel kom de pomp tussen de zeef en het kamerfilter
Doe wat je zeg dan lieg je niet
Gebruikers-avatar

mullie

Berichtdoor marco67 » Do 25 Mei 2017 19:01

Komt de pomp inderdaad tussen de zeef en meerkamer filter te staan. Maar je zal het meerkamer filter waarschijnlijk iets omhoog moeten zetten. Want afhankelijk van je pomp zal het water nivo een cm of 2 stijgen in je meerkamer filter. En je moet even kijken naar je retour naar de vijver of die buis wel groot genoeg is

Groeten
Marco

marco67

Berichtdoor Jama » Ma 29 Mei 2017 22:54

ik moet zowiezo met een pomp werken na mijn meerkamerfilter. Anders geraakt het water niet terug in de vijver.

Jama

Berichtdoor marco67 » Di 30 Mei 2017 0:16

je kan geen pomp tussen de sieve en meerkamer filter zetten en nog 1 na het meerkamer filter.
tenzij je op de laatste pomp hele intelligente sturing zet die zichzelf regelt hoe hard hij moet lopen.
2 dezelfde pompen verpompen nooit exact het zelfde aantal liters water.

groeten
marco

marco67

Berichtdoor Jama » Di 30 Mei 2017 15:18

marco67 schreef:je kan geen pomp tussen de sieve en meerkamer filter zetten en nog 1 na het meerkamer filter.
tenzij je op de laatste pomp hele intelligente sturing zet die zichzelf regelt hoe hard hij moet lopen.
2 dezelfde pompen verpompen nooit exact het zelfde aantal liters water.

groeten
marco

ik heb schrik dat mijn pomp de filter sneller zal leegtrekken dan dat er water toekomt uit de sieve.
Ik had ook gedacht aan een trommelfilter om ervoor te zetten, deze heeft een uitgang van 110mm zoals de ingang van mijn kamerfilter (https://www.nikoi.nl/filtreau-drum-filt ... vc-gravity), maar vroeg me af op welke hoogte deze dan moet komen om goed te werken...

Jama

Berichtdoor marco67 » Di 30 Mei 2017 17:33

Geld exact het zelfde voor. pomp komt na de trommel en pompt het in je meerkamerfilter dus je meerkamer filter moet hoger als water nivo staan zodat het water uit zichzelf kan terug lopen de vijver in.
als je het meerkamerfilter niet kan veranderen en dus moet pompen zou je kunnen kijken naar een crielzeef heb ik zelf geen ervaring mee of wat volgens mij ook kan is je aanvoerleiding splitsen en bewust twee verschillende pompen nemen. ik zal het proberen zo uit te leggen stel je hebt een rechte aanvoer buis van 2m je plaatst in het begin een T-stuk met gelijk daar aan de sieve aan het eind van de buis sluit je gewoon het meerkamerfilter aan.
achter de sieve zet je een pomp van 8 kuub en die laat je naar de eerste kamer van je meerkamerfilter pompen. achter het meerkamerfilter zet je een pomp van 10kuub. water kiest altijd de weg van de minste weerstand dus er zou dan 8 kuub over de sieve gaan en 2 kuub gaat rechtstreeks door naar je meerkamerfilter zodat de pomp aan het einde weer 10kuub water kan verpompen.
Ik zou het zonde vinden op deze manier maar het is een mogelijkheid.

groeten
marco

marco67

Berichtdoor Jama » Di 06 Jun 2017 13:47

Hallo Marco,

bedankt voor de info.
Ik heb de vrouw kunnen overtuigen om volgend jaar de tuin te veranderen en direct een volledig nieuwe vijver te plaatsen :-)
Dus vijver zal nog een jaartje zo blijven en dan een compleet nieuwe

Jama

Terug naar Filters