Google+

Meerkamerfilter loopt over bij stroomonderbreking

Vragen en opmerkingen over filters

Meerkamerfilter loopt over bij stroomonderbreking

Berichtdoor mani88 » Wo 17 Mei 2017 14:09

Wij hebben een vijver van 40m³ (40.000 liter) met meerkamerfilter en deze werkt prima.

Slechts één probleem: wanneer elektriciteit uitvalt (en dat is recent paar keer gebeurd), dan stopt de filterpomp uiteraard ook met werken en hierdoor overstroomt onze filterbak...
Op deze manier loopt er bij een stroomonderbreking heel wat water via de filter uit onze vijver.

Wat kan de oorzaak zijn? Hoe kunnen we dit oplossen?

mani88

Re: Meerkamerfilter loopt over bij stroomonderbreking

Berichtdoor marco67 » Wo 17 Mei 2017 17:33

je meerkamerfilter hoger zetten. :D je rand van je meerkamer filter moet boven water nivo staan dan mag het in theorie nooit mis gaan.
is de rand boven water nivo dan gaat er dus iets hevelen als dat zo is kan ik me eigenlijk maar 1 opstelling bedenken: Pomp >> meerkamer filter (uitstroom onder in het filter) >> retour vijver (onder water)
als ik het goed heb gegokt dan heb je het verkeerde filter of de verkeerde opstelling, meerkamer filters zijn er in 2 smaken pomp gevoed (uitstroom boven in het filter) en grafity (uitstroom onder in het filter)
maar beschrijf je opstelling van het filter is

groeten
marco

marco67

Berichtdoor kossykoi » Wo 17 Mei 2017 22:09

Zo te lezen staat het filter te laag inderdaad.
Gebruikers-avatar

kossykoi
moderator

Berichtdoor mani88 » Za 20 Mei 2017 10:32

Ga volgende week eens proberen om filter hoger te plaatsen, alvast bedankt! Rand van de filter staat (net) onder waterniveau dus dat lijkt mij inderdaad de oorzaak.

Probleem is dan wel het visuele: nu staat filter in een put (waar doek over ligt), door deze hoger te zetten zal de filter zichtbaar worden (stuk bovengronds).

Zou het ook geen oplossing zijn om deksel van de filter af te sluiten (bvb iets opleggen of afspannen zodat deze niet omhoog kan komen door waterdruk)? In dat geval loopt de filter bij stroomonderbreking vol maar niet over.

mani88

Berichtdoor marco67 » Za 20 Mei 2017 11:51

er zijn ook magneet afsluiters te koop die klapen dicht als de stroom uitvalt, ik heb geen flauw idee wat die dingen kosten maar dat kan ook.
maar ik zou het filter iets hoger plaatsen en kijken hoe ik dat zou kunnen camoufleren.

groeten
marco

marco67

Berichtdoor mani88 » Wo 24 Mei 2017 14:04

Het probleem doet zich inderdaad niet meer voor als het filterdeksel net boven waterniveau komt.
Logisch eigenlijk, dom van mij dat ik hier niet zelf aan dacht.

Maar dat is toch nog niet de meest gewenste oplossing. Zoals ik eerder al zei, komt de filter nu iets te hoog en kan ik deze dus niet meer afdekken. Hiervoor kon ik een houten plaat leggen over de put waarin de filter is geplaatst, waardoor je enerzijds de filter niet meer zag en anderzijds deze ruimte niet verloor maar er gewoon over kon lopen. Nu staat de filter hoger en steekt deze dus lichtjes uit, waardoor ik de houten plaat er dus ook niet meer kan opleggen.

Is het toch geen optie om gewoon de deksels van de filter op één of andere manier af te spannen?
Zodat het water deze niet naar boven kan duwen?
(graag goedkopere optie dan magneetsluiting)

mani88

Berichtdoor marco67 » Wo 24 Mei 2017 16:30

Kan je de rand van de filter put niet iets ophogen zodat de plank domweg wat hoger komt te liggen. ik weet niet hoeveel je moet overbruggen maar kan je de deksel niet gewoon eraf laten? moet je wel even een stukje plastic tegen de onderkant van de plank aanmaken anders krijg je allerlei nare schimmels. Je kan het kamerfilter namelijk niet lucht/water dicht afsluiten want ik neem aan dat je een deel van je maten belucht hebt en die lucht moet er ergens uit.
maak anders is een foto dan kunnen we meedenken.

groeten
marco

marco67

Terug naar Filters