Google+

Driekamerfilter

Vragen en opmerkingen over filters

Driekamerfilter

Berichtdoor Peterv » Zo 15 Jan 2017 22:55

Hallo allemaal,

Onlangs heb ik een polyester bak aangeschaft met een Driekamerfilter erbij. Aangezien de bak slechts een kuub of 2,5-3 is zullen er waarschijnlijk voornamelijk goudwindes in de vijver zwemmen en is het filter mogelijk overkill maar toch wil ik m in werking brengen. Mogelijk dat er in de toekomst een grotere vijver komt. Ik zou graag de bijgeleverde materialen gebruiken maar misschien dat het verstandiger is om wat anders te gaan gebruiken. Ik wil graag mijn ideeen aan jullie voorleggen om te kijken of ik al die lastige termen begrijp en of ik nog wat met de bijgeleverde spullen kan doen.
Dit is de bak, ik vermoed zo'n 330 liter(standaardmaat?):
Image
Image
Image
De bak heeft een inlaat en een uitlaat bovenaan. Het werd geleverd met van rechts naar links 3 borstels, een volle bak flocor pijpjes, en een zak a 10-15 liter bioballen en een stel malatamatten. Ook heeft het roosters en twee aflaten onderaan om vuil weg te laten. Deze lekken beide overigens een drupje. In het linkse tussenscherm zit onderaan overigens een gat om doorstroming te hebben.

Als ik alles wil gebruiken lijkt het me handig om bij de inlaat rechts een pijp naar beneden te maken zodat de meest rechtse filterbak ook wordt gebruikt. Toevoer zal middels een nog te kopen pomp gaan. Mijn idee is 5000L. Geen bodemdrain.

Optie 1. Borstels - BWB van flocor- matten/bioballs SB
Optie 2. SB - BWB - matten met evt siporax eronder.

Dan mijn vragen:

- is 5000L pomp goed? Aanraders qua merk?
- Is optie 1 een beetje te doen of af te raden?
- is flocor een beetje een gangbaar medium?
- is een SB te maken van de bioballen?
- is optie 2 met een SB en BWB van kaldness/ K1 de ideale optie?
- wat zou ik kunnen doen aan de lekkende schuifkleppen?

Peterv

Re: Driekamerfilter

Berichtdoor Buddy » Ma 16 Jan 2017 0:54

Je hebt daar een mooi setje bij elkaar en zeker wat van te maken :goed: Maar je moet eerst na denken hoe zwaar je het filter gaat belasten.
Met goudvissen heb je een ander filter (medium) nodig dan koi.

Voor koi zou ik kiezen voor een SB en BB dat heeft zich al bewezen en hoeft niet meer uitgevonden te worden. Je moet alleen nog zorgen
in jou filterbak voor beluchting en spoelen in jou SB. Dit kan simpel aangepast worden in jou filter.

Een lekkende kraan zou ik verwijderen en een nieuwe kopen. Je kan deze wel repareren dus niet weg gooien :over
Maar om er meteen vanaf te zijn .....

Ik weet niet welke pomp opstelling jij wil, droog of nat ? Ik heb sinds kort een DM10.000 vario en die kan zoals droog als nat opgesteld
worden. Voordeel je kunt de flow aanpassen naar wens. De prijs is net boven de 100 euro.

Waarom geen bodemdrain , hier ga je spijt van krijgen :aai

Buddy

Berichtdoor Peterv » Ma 16 Jan 2017 20:25

Heb je met goudvissen een ander filtermedium nodig of maakt het gewoon minder uit vanwege de minder heftige belasting? Ik kan me een zwaardere vervuiling namelijk wel inbeelden maar een andersoortige vervuiling niet zo snel.. Uit je reactie maak ik op dat het bewegend bed gewoon met de flocor opgezet kan worden. Zou ik dan de bioballen als statisch bed in kunnen zetten?

Uit mijn aquariumgekte heb ik nog wel een aantal luchtpompen en slangen liggen dus dat had ik er al in meeberekend. Kranen zal ik eens open schroeven om te kijken wat er op doet en mogelijk vervangen.

Qua pomp dacht ik er aan om een natte opstelling te doen en gewoon de pomp in de vijver te hebben, mede omdat ik nog wat huiverig ben om te werken met een bodemdrain en dus een gat in de bodem te boren. Daarbij lijkt het me extra lastig om het geheel in te graven en goed opgevuld te krijgen.

De DM10.000 vario ziet er ideaal uit! Dan kan ik nog wat proberen ook, om te zien hoeveel stroming er nodig is om de boel draaiende te houden. :goed:

Peterv

Berichtdoor kossykoi » Ma 16 Jan 2017 23:36

Mooi filter, hier kan je wel wat mee :goed:

Wanneer het bij goudwindes blijft kan je wel zonder bodemdrain. Als er toch Koi in komt zou ik er één gebruiken als ik jou was. Het monteren is niet zo moeilijk.
Bij het plaatsen van de bak moet je het zand wel even goed en aanspoelen. Je opstelling van filter en pomp zal wel veranderen natuurlijk.

Regelbare pomp is ideaal, een 10000 kan je mooi gebruiken hiervoor.
Gebruikers-avatar

kossykoi
moderator

Berichtdoor Peterv » Wo 18 Jan 2017 18:59

Toppie!

Alleen weet ik nog steeds niet of er een SB gemaakt kan worden van bioballen..

Peterv

Berichtdoor kossykoi » Wo 18 Jan 2017 20:11

Denk dat je beter kaldness of helix voor bewegend en statisch bed kan pakken maar dat is mijn mening :wink: .
Dit omdat het beter beweegt in bewegend bed, ook tijdens spoelen van het statisch bed.
Gebruikers-avatar

kossykoi
moderator

Berichtdoor Peterv » Wo 18 Jan 2017 20:29

Ergens was ik er al bang voor... ik ga eens kijken hoeveel geld er over blijft van het verbouwings-en inrichtingsbudget en zo snel als het kan weer wat kaldness aanschaffen..

Dankje!

Peterv

Berichtdoor Buddy » Vr 20 Jan 2017 15:29

Je kunt van alles gebruiken in jou BB, ergens las ik dat iemand Cola fles doppen gebruikte. Het maakt eigenlijk niet veel uit wat je gebruikt. Het gaat om de bacterie aangroei per oppervlakte. Wij willen zo compact
mogelijk veel bacterie huishouding hebben en gebruiken dus Helix of Kaldness. De bioballen kan je prima gebruiken echter heb je er dus meer van nodig tov het andere medium.

Buddy

Berichtdoor Peterv » Do 25 Mei 2017 9:44

De verbouwing heeft helaas meer tijd gekost dan ik had gehoopt maar zo langzamerhand kan ik wel aan de slag met de vijver. K heb besloten toch voor een bodemdrain te gaan. Dit icm een DM 10.000 vario pomp. Filter komt boven waterpeil te staan, geen ruimte om in te graven.

Mijn idee:
Bodemdrain met 50 mm pvc aansluiting,
50 mm pvc buis met kogelkraan
DM 10000 vario
32 mm flexibele slang met kogelkraan naar filterbak (ingang daarop is 32 mm slangtule)
SB
BB
Japanse matten
50 mm pvc (uitgang is 50 mm) naar plantenfilter van onderaf gevoed met lavasteen en gele lis.
Overloop de vijver in.

Is dit een beetje okee?
Ik ben nog op zoek naar een verloop van 50 mm pvc naar 1,5' binnendraad, om op de 1,5' buitendraadaansluiting van de pomp op aan te sluiten maar kan dat niet vinden. Zijn die er wel?
Daarbij moet ik nog een manier hebben om de 32 mm slang af te sluiten mocht ik de pomp willen schoonmaken. Iemand een idee? Ik kan natuurlijk gewoon de tule loshalen en de flexibele slang naar boven buigen zodat het niet meer leegloopt maar dat is niet hoe ik het het liefst zie.

Peterv

Berichtdoor Buddy » Zo 28 Mei 2017 12:52

Ik had hier op de binnen bak een 110 mm bodem drain, en dat werkte perfect. Tijdens wat modificatie op de q-bak ( deze lekte) heb ik er een 50 mm drain ingezet. Echter wanneer ik de pomp (dm10000 vario) voluit zet trekt die mijn filter leeg. Dus de aanvoer is te klein. Ik heb ook nog een skimmer die moet ik wel open zetten om genoeg aanvoer in mijn filter te krijgen. Nu draait mijn pomp niet voluit dus het kan net met de 50mm drain. Als ik nu weer zou kiezen ga ik voor een grotere .

Buddy

Terug naar Filters