Google+

iemand ervaring met een Showerfilter?

Vragen en opmerkingen over filters

iemand ervaring met een Showerfilter?

Berichtdoor David » Zo 19 Nov 2006 23:33

wat zijn de ervaringen met de Showerfilter
mij lijkt dit filter erg handig om dat het dus boven elkaar gestapeld woord en dus ruimte bespaard

maar ik ben wel benieuwd naar de ervaringen van anderen
en dan voral het schoonmakken van hoe dat gaat
groet David.

David
webmaster / site admin / beheerder

Berichtdoor magoi » Zo 19 Nov 2006 23:51

een shower filter is een goed werkend systeem die je op relatief weinig ruimte kunt plaatsen en die tevens een nitraat verlagend effect zou hebben.
maar

doordat het filter goed werkt heeft het voornamelijk te danken aan het valend water waar door het water veel zuurstof opneemt,
het nadeel aan het filter is dat het door het constant valend water veel lawaai maakt en daar zijn de buren vaak niet van gedient
Gebruikers-avatar

magoi

Berichtdoor David » Zo 19 Nov 2006 23:58

is dit gluid echt zo erg zou dat door een schuur muur gedimt ?

een filter dat ruimte bespaard heeft zeker mijn interesen namelijk maar als het een flink kabaal maakt is het geen optie
groet David.

David

Berichtdoor magoi » Ma 20 Nov 2006 0:24

vergelijk het met een paar watervallen boven op elkaar.
het is net of het continu hard regent
Gebruikers-avatar

magoi

Berichtdoor Jomy » Ma 20 Nov 2006 0:31

Maar is dat dan niet met dat dure vulmiddel.
Gebruikers-avatar

Jomy

Berichtdoor David » Ma 20 Nov 2006 0:32

is minder dacht ik een leuk projekt te hebben voor volgend jaar :?
maar dit wil ik mijn buren ook niet aan doen die slapen net aan achterkand van het huis :cry:
groet David.

David

Berichtdoor magoi » Ma 20 Nov 2006 0:37

Bakki shower introduceert men als een nieuw filtersysteem. In feite is het een verbeterde versie van een oude bekende, " de trickle filter ".
De showerfilter bestaat uit enkele bakken op elkaar gestapeld, de bovenste hebben een roosterbodem. Het water komt bovenaan via een
geperforeerde buis van 110 mm binnen en sproeit over de bovenste laag filtermateriaal. Door de open bodem valt het water in de tweede bak enz.
De bodem van de onderste bak is dicht en via een afvoerbuis van 110mm gaat het gefilterde water weer naar de vijver.
Het filterprincipe is dat van een droog-nat filter. Door het sproeien van het water ontstaat heel veel zuurstof.
Bakki showers zijn ideale filters om ammoniak en nitriet uit het water te halen.
Hun nadelen zijn afmetingen en lawaai.
Een showerfilter kan door iedere handige zelfbouwer gemaakt worden.
Aquaworld heeft een polyester versie in het gamma.
Het filtermateriaal dat overal aangeprezen is als het showermedium kan
gerust vervangen worden door aquarock of eender welke grove substraatsteen.

Afbeelding
Gebruikers-avatar

magoi

Re: iemand ervaring met een Showerfilter?

Berichtdoor TheoBrabant » Ma 06 Aug 2018 12:29

Het grote nadeel wat velen noemen is toch het geluid.
De bacteriën groeien harder als bv in een beadfilter, omdat ze meer zuurstof krijgen.
Het opnemen van zuurstof door vallend water heeft ook een groot voordeel voor het zuurstofgehalte in de vijver. Wanneer de temperaturen flink oplopen zoals deze extreme zomer, gaat vanzelf het zuurstofgehalte naar beneden. Gevolg, vissterfte bij een te grote populatie vissen in je vijver.

Omdat ik bedrijfsmatig altijd met beton bezig ben, ga ik binnenkort voor mijn eigen vijver een trickle filter maken van beton. Beton heeft veel meer massa als bv kunststof of staal, waardoor het veel minder geluid maakt.
Je kan dit vergelijken met het spelen van tafeltennis op een houten tafel en op een betonnen pingpongtafel zoals die vaak op scholen staan.
De wanddikte van de betonnen elementen zal ongeveer 7 cm worden. De binnenmaat van het filter is dan 60 x 60 cm en de hoogte van elk element wordt 25 cm. Dus er is een relatief hoge valhoogte van het water om goed te breken en dus veel zuurstof op te nemen.

Het kan wel een maandje duren voordat ik de showerfilter bij mij in werking heb, maar ik wil de ervaring straks graag delen met geïnteresseerden.

TheoBrabant

Re: iemand ervaring met een Showerfilter?

Berichtdoor WvD » Ma 06 Aug 2018 19:46

Het is slimmer om een nieuw draadje hierover te starten ipv een topic van 12 jaar terug naar boven te halen.

WvD

Terug naar Filters