Google+

Filteropstelling Oase Aqua Premium 12.000 + Screenmatic 12

Vragen en opmerkingen over filters

Filteropstelling Oase Aqua Premium 12.000 + Screenmatic 12

Berichtdoor Kersten » Za 03 Okt 2020 16:16

Hallo!

Dit is mijn eerste post op dit forum. Normaal lees ik veel vanaf de zijlijn. Nu wil ik jullie om advies vragen!

Ik heb een koivijver met 6 koi. Deze vijver heb ik sinds 1.5 jaar en gekregen bij de aankoop van ons huis. Destijds zaten er alleen goudvissen in (13 komeetstaarten).

Vijvereigenschappen
Afmeting vijver: 675cm x 160cm (lxb). De diepte van de vijver varieert. Helaas is de vijver op zijn diepst 80cm en in het ondiepe deel 45cm.
Inhoud van de vijver is 7.624m3

Vijverunits:
Vorig jaar heb ik een nieuw Oase Filtoclear 20.000 drukfilter aangeschaft en een Oase Aqua Max Premium 12.000l vijverpomp (tevens nieuw). In eerste instantie had ik toen de komeetstaarten er nog in zwemmen en 3 koi aangeschaft (gemiddeld 55cm). Of dit destijds afdoende was om de waterkwaliteit te waarborgen weet ik eerlijk gezegd niet, waterwaardes heb ik toen niet gemeten. De vissen zwommen vrolijk rond en overleefde de (zachte) winter prima. Op het eerste oog lijkt het dat de vijverpomp echt overcapaciteit heeft, echter, de vorige bewoners hadden de vijver niet heel handig aangelegd. De vijverpomp staat in het water (natte opstelling) en de filterpomp in het schuurtje (het retour van pomp van vijver naar schuurtje en terug naar vijver: 33 meter aan buis met een binnenmaat diameter van 3cm, 10 bochten, circa 175cm opvoercapaciteit). Dus ik had deze pomp destijds wel benodigd als ik hetzelfde buizensysteem zou aanhouden.

Dit jaar heb ik een meetkit aangeschaft, omdat er 1 koi overleed. Ik weet niet hoe oud betreffende koi was, maar wilde toch de waterwaarden kunnen meten. Wat bleek: alle waardes in het groen op NO2 (0,2) en NO3 (15) na. Na een aantal keer verversen van het water bleef NO2 0,2 en NO3 zakte naar 5, wat nog steeds te hoog is. Daarbij is de helderheid van het water bij vlagen goed (afhankelijk hoe de zon erop staat), maar niet kraakhelder. (groenig). Op een gegeven moment bleef 1 vis aan het oppervlakte zwemmen, als je het al zwemmen kon noemen. Ik heb toen een koidokter laten komen en deze heeft me een tweetal kuurtjes voorgeschreven (costa, huid- en kieuwwormen) na onderzoek van het water en 2 koi. Sinds een week zijn beide kuren afgerond en de vissen zwemmen weer vrolijk, actief rond en eten ook weer goed. Alleen krijg ik de NO2 en NO3 niet verder omlaag. De koidokter gaf aan dat het biologisch filter te klein is voor deze vijver.

Ik wil nu dus een biofilter kopen die geschikt is voor deze vijver. Het liefst met wat overcapaciteit, waarbij het budget maximaal EUR 450 is (all in: biofilter + UVC unit + aanleggen buizensysteem e.d.). Het aanleggen wil ik zelf gaan doen. Een beadfilter en/of een trommelfilter is te duur op dit moment en daarbij wil ik ook niet een hele put bouwen (tevens heb ik geen rioolaansluiting in de achtertuin). Zelf zit ik te denken aan een tweedehands Oase Screenmatic 12 (voorloper van de Oase Screenmatic 40.000). Waarbij ik dus de gedachten heb om de Oase Filtoclear 20.000 te vervangen voor dit filter. De Screenmatic 12 is geschikt voor een koivijver van 10.000l. Daarnaast wil ik dit biologisch filter ook op een vlonder zetten boven de vijver en de buizen vanuit de vijverpomp over de bodem van de vijver naar de andere kant leggen (naar de Screenmatic 12 toe). Aan dit biofilter wil ik een tweedehands Oase Bitron hangen met een UVC lamp van 36W. De nieuwe buis zal een binnenmaat diameter krijgen van 5cm, de lengte van de buizenleiding zal circa 8 meter worden, 3 tot 4 bochten en opvoerhoogte zal circa 125cm worden (vijverpomp staat op een drietal stoeptegels op de bodem waar het 80cm diep is).

De opstelling wordt dan:

Vijver - Vijverpomp Oase Aquamax Premium 12.000l (natte opstelling) welke aan het begin van de vijver staat - Screenmatic 12 (met Oase Bitron met lamp van 36W)
welke aan het eind van de vijver staat - Vijver

De Screenmatic 12 wil ik op een vlonder boven de vijver plaatsen. Ik ben alleen bang dat de Screenmatic 12 eventueel kan overlopen door de toevoer van de vijverpomp. De vijverpomp zelf is te regelen door hem op ecostand te zetten, waarbij hij eventueel 50% (maximaal 6.000 liter per uur kan rondpompen). Dit zal hij niet halen door de 8 meter aan buis welke in de vijver komt te liggen, 3 tot 4 bochten en een opvoerhoogte van circa 125 cm (vijverpomp zit op 65cm diepte en opvoer zal circa 60cm zijn). Bij een opvoerhoogte van 125cm zal de vijverpomp, als hij 100% draait - dus niet ecostand - circa 165 liter water per minuut kunnen verplaatsen (9.900 liter per uur). Als ik dan de formule gebruik om het netto debiet te berekenen, dan kom ik ongeveer uit op 7.286 liter per uur (dus met meters buis en bochten eraf gerekend).

Graag jullie advies over het volgende op basis van bovenstaand verhaal:
1) ik heb gelezen dat de Screenmatic 12 regelbaar is qua instroom vanaf de vijverpomp. Heeft iemand ervaring met deze Screenmatic 12? Kan deze prima afgesteld worden op basis van bovenstaande pompcapaciteit van mijn vijverpomp bij een netto debiet van circa 7.286 liter per uur instroom naar de Screenmatic?
2) zouden jullie HDPE buis gebruiken vanaf de vijverpomp naar de Screenmatic 12 of juist een flexibele buis? Aanvullend: een buis met een binnendiameter van 5cm gebruiken of mogelijk toch kleiner? Ik wil zo min mogelijk weerstand welke veroorzaakt kan worden door de diameter van de buis en het materiaal.
3) ik wil de Screenmatic op een vlonder plaatsen, boven de vijver (en er vijverplanten omheen zetten), zodat de Screenmatic zo min mogelijk in het zicht staat. Om de gehele vijver loopt een klinkerpad, hier wil ik hem niet op zetten - want dochter en zoonlief moeten wel hun rondjes kunnen maken om de vijver met hun fietsje. Het pad openbreken en de Screenmatic ergens anders weg te werken is ook geen optie voor me. Stroomvoorziening is er al wel op dat punt (bij de vijver). Mijn vraag: lijkt het jullie een goed plan om deze eventueel op een vlonder te zetten. Mogelijk dat mensen hier dit ook hebben en hebben ze tips en trucs.
4) mochten er nog meer zaken zijn vanuit jullie zijde: aanvullingen, adviezen, tips e.d., laat het me weten!

Graag hoor ik!

Groet en dank alvast!
Stef

Kersten

Re: Filteropstelling Oase Aqua Premium 12.000 + Screenmatic

Berichtdoor freek123 » Ma 05 Okt 2020 16:28

ff snelle reactie;
- bij goeie winter is vijver vrij ondiep afhankelijk van het oppervlakte en hoeveelheid vis je hebt ( ze moeten nog wel wat kunnen "badderen" :applaus:
- hoeveel KOI's ga je houden
- Pomp opvoerhoogte is va wateroppervlak, niet vanaf de pomp
- filter kopen voldoende groot voor je pomp, afknijpen van flow is zonde en kost energie.
- zo min mogelijk weerstand in leidingwerk is zo groot mogelijke diameter en 45graden ipv 90graden bochten
- als vlonder stevig genoeg is kan daar gewoon een screenmatic op staan, je kan er zelf ook op staan ? ( 1ltr water = 1 kg ); denk wel na over de winter hoe je 'm gaat/kan isoleren. Toevoerbuis kan ook onder je paadje door om daar neer te zetten ? ( schets van situatie helpt ).
- ik zou rechte druk-PVC gebruiken vanaf je pomp, geen slang. Is geen zicht in je vijver.
- Screenmatic moet je ook schoonmaken, zet 'm wel voldoende hoog om er wat onder te zetten aangezien je geen rioolaansluiting hebt.
- Je weerstand over leidingwerk en bochten, UVC etc kan aardig oplopen tot de echte hoeveelheid welke je pompt. Kan je eea aanleggen en uitliteren aan het eind, dus bij de retour ? Zie je gelijk of je pomp voldoende levert.
10M3 HDPE vijver, Aquaforte 20000 pomp, Filter; SB, Blauwe mat belucht, blauwe mat, poraglas belucht
Gebruikers-avatar

freek123

Terug naar Filters