Google+

Opstart filter

Vragen en opmerkingen over filters

Opstart filter

Berichtdoor Yare » Zo 21 Jun 2020 22:20

Hallo,

Graag had ik wat raad ivm de opstart van de koi vijver. Wat raden jullie aan om alles in orde te zetten zodat ik met een paar kleine koi kan starten?

Vijver is 2,2 x 2,8 x 1,8 diepte. Filter is een PE bak die naast de vijver staat en is 2,5x0,75,0,75. In de filterbak is er eerst een Uv lamp voorzien, dan een kamer met bewegend bed, een kamer met mattala matten en tot slot lava met plantenfilter om zo terug de vijver in te gaan.

Graag wat hulp-tips over hoe we nu best de vijver vanaf 0 opstarten. Ik neem aan bacteriën, water verversen,... ?

Mijn oom heeft een goeddraaiende koi-vijver met koi van 10 jaar in. Is het een optie om daar een emmer water te halen om wat bacteriën te voorzien in onze opstart?

Alvast bedankt voor jullie reacties!!

Greetz Y

Yare

Re: Opstart filter

Berichtdoor freek123 » Ma 22 Jun 2020 13:31

Paar emmers erin van je oom kan geen kwaad als 'ie geen problemen heeft in de vijver. Anders gewoon alles circulerend zetten en FIlterstart bacterien erin doen.
Lava zou ik uit je plantenfilter halen, de mijne staan gewoon in mandjes zonder grind/lava of iets.
Lava kan bron zijn voor bacterien in de vijver ( en dan niet de goede ). Of je moet het heel goed kunnen spoelen/drainen ?
Geen vortex of statisch bed in de eerste kamer om grof vuil eerst af te vangen ?
Zijn je waardes na een week (nog) goed dan zou ik gewoon beginnen er wat vis in te doen en rustig beginnen met voeren. Komt dan vanzelf actie in je filter mbt bacterien.
Uiteraard iedere week ff je waardes in de gaten houden en indien nodig verversen.
10M3 HDPE vijver, Aquaforte 20000 pomp, Filter; SB, Blauwe mat belucht, blauwe mat, poraglas belucht
Gebruikers-avatar

freek123

Terug naar Filters