Google+

Eendenvijver - scheiden van sedimenten

Vragen en opmerkingen over filters

Eendenvijver - scheiden van sedimenten

Berichtdoor dakkerd » Wo 26 Feb 2020 11:52

Een eendenvijver heeft wel wat last van sedimenten. Ik moet een mechanische voorfilter zetten voor mijn plantenfilter.

Welke filter zouden jullie durven aanraden om de vuile deeltjes makkelijk uit te filteren? Een sieve lijkt me lastig, want dat gaan me toch wel een grote sieve vragen, lijkt me. Bovendien zou die ook niet echt de fijne deeltjes filteren.

Ik dacht eraan om upflow filter te plaatsen. Of anders gezegd, een bak waar het water van de pomp onderaan wordt overgepompd, het water vertraagd wordt door stenen, en het sediment onderaan de bakken moet blijven hangen. Onderaan is er dan een opening, waar het sediment regelmatig kan afgevoerd worden.

Verstopt zo een filter makkelijk?
Moet ik met verschillende vaten werken (vat 1 met ruwe stenen, vat 2 met fijner, vat 3 met nog fijner, vat 4 met zand) of gewoon laagjes op elkaar?
Of zijn er betere voorfilters die me geen arm en been kosten?

dakkerd

Re: Eendenvijver - scheiden van sedimenten

Berichtdoor marco67 » Do 27 Feb 2020 13:31

Hallo dakkerd,

misschien een stomme vraag, maar waarom wil jij je water filteren bij een eenden vijver? we hebben vroeger thuis ook een vijver voor de eenden gehad maar die beesten schijten zoveel dat filteren haast geen optie is. bij ons was de eerste vijver gewoon zo'n polyester bak voor visjes en dat was een kriem om schoon te maken ik heb hem uiteindelijk minder diep gemaakt en de bodem afgesmeert met beton zodat ik op het diepste gedeelte een dompel pomp kon zetten en haalde er om de paar maanden het water eruit spoot de wanden schoon en vulde hem weer met schoon water. Alles is natuurlijk wel afhankelijk van hoe groot je vijver is. Maar als je je water verbruik te hoog vind zou ik eerder kijken of ik grondwater zou kunnen gebruiken.

groeten
marco

marco67

Berichtdoor marco67 » Do 27 Feb 2020 13:35

Ohja, als je planten filter pomp gevoed is zou ik de pomp niet op de bodem plaatsen maar een 20 tot 30 cm hoger dan blijft de drek mooi op de bodem liggen

marco67

Berichtdoor dakkerd » Do 27 Feb 2020 19:57

Ik filter omdat het anders elke keer 7000l dat ik wegpomp. En dat is wel wat. De 'vijver' is een groot bad, waar de beestjes (nu hij groter is dan vroeger), haast niet uit komen. Dus de vijver is goedgekeurd door de beestjes, maar het filteren is niet eenvoudig. De pomp heb ik buiten de vijver geplaatst, en de drek blijft indeed liggen. Maar ik wil die daar ook uit krijgen natuurlijk, want dat zijn toch een hoop giftige en verstorende laag op de bodem daar.

Maar misschien moet ik maar een meerkamerfilter zetten, waar de overloop van de eerste kamer naar de bodem van de tweede kamer (lees een vat). Een soort upflow meerkamerfilter dus. Ik werk niet zo graag met japanse matten want die verstoppen ontzettend snel met de eenden en bijna niet schoon te krijgen. Een upflow met voldoende buffer (zo 10cm ong.) van bodem tot de filtermedia moet het misschien mogelijk maken toch wel wat zwevende delen te vangen.

Ik zou opteren voor filtermedia die makkelijk te kuisen zijn (vb. keien die ik vervang en buiten laat 'uitregenen') en de laatste kamer gewoon grof zand dat ik nu en dan gewoon vervang (kost me immers haast niets). Maar misschien moet ik me daar maar eens een apart bericht over posten.

dakkerd

Berichtdoor marco67 » Do 27 Feb 2020 21:37

Kijk anders is naar een vortex je kan daar altijd nog borstels bij in hangen. Maar 7 kuub water kost je waarschijnlijk minder dan de stroom voor je filter. Het probleem is dat je behoorlijk wat water moet verplaatsen om je bodem echt schoon te houden, doe je dit maar half dan heb je de “giftige” stoffen door je water dwarrelen en dat zou ik geen optie vinden. Je zou ook kunnen kijken of je het met een waterstofzuiger van de bodem kunt zuigen. En een laag drek in de vijver hoeft niet slecht te zijn kijk de sloten die glas helder zijn totdat je erin springt en je laarzen gelijk vast staan in de drek.

Groeten
Marco

marco67

Berichtdoor dakkerd » Do 27 Feb 2020 22:09

Dat is dan ook weer waar. Maar waarom, als het slip niet zo een probleem is, wordt er dan zoveel gefilterd als dat niet zo een probleem is? Enfin, misschien moet je daar niet op antwoorden voor we een hele fundamentele discussie beginnen met de mensen hier op het forum die er, uiteraard, veel er meer vanaf weten dan ik.

Die vortex eigenlijk nooit 'echt' overwogen, maar wellicht hebt je gelijk dat dat misschien wel de beste eerste keuze is. Moet eens gaan kijken wat google me leert. En of ik dan geen Radial Flow Separator moet installeren.
Laatst gewijzigd door dakkerd op Do 27 Feb 2020 22:43, in totaal 1 keer gewijzigd.

dakkerd

Berichtdoor marco67 » Do 27 Feb 2020 22:24

Het verschil zit hem erin dat de meeste op het forum koi’s hebben echte bodem wroeters. En wij als Koi liefhebbers een rare kronkel hebben dat wij de vijver glas helder willen hebben anders zien we onze dure visjes niet. Daarnaast hebben we allemaal teveel vis in de vijver, gooien er bakken met voer in en staan we gelijk klaar met een complete chemie fabriek als onze visjes wat mankeren en kieperen dat in de vijver. Maar in Japan gooien ze die beesten in een Mudpound om te laten groeien. Dus het zijn echt 2 verschillende werelden

Groeten
Marco

marco67

Berichtdoor dakkerd » Do 27 Feb 2020 22:44

Nou, dit is een oprecht antwoord. Helder, duidelijk. Makes sense.

dakkerd

Berichtdoor dakkerd » Vr 28 Feb 2020 10:00

Voor wat het waard is, lijkt een radial flow separator wel een goede optie. Een 'verbeterde' versie van de vortex.

Kort gezegd, ik pomp toch ong 9000l per uur buiten. Op het maximale pomp ik 20.000 buiten. Dus dat is de inhoud van de vijver x2. Overkill, I know. Maar wat die snelheden tonen, leidt de doorstroom van zo een volume tot het niet bezinken van de deeltjes. Een radial flow separator zou dat wel toelaten. Deze verbeterde versie van de vortex komt vooral voor lijkt het in aquaponics.

Hoe groot de dimensies van een radial moeten zijn, vond ik (voorlopig) hier. Bij een verkoper komt ik voor 15000l doorstroom uit op een dimensie van een vat van 150cm hoog en diameter van 80cm. Valt nogal mee vind ik dan. Onderzoek over de effectiviteit van een vortex vs een radial vind je hier. Wat ik niet weet, maar snel zal ondervinden vermoedelijk is of een konisch vat beter is dan een gewoon regulier vat met platte bodem. Vermoedelijk wel.

Heel dit forum eens doorzocht en eigenlijk nergens iets gevonden over de radial flow. Misschien eens mijn licht gaan opsteken bij wat engelstalige fora.

dakkerd

Berichtdoor marco67 » Zo 01 Mrt 2020 15:06

Ik kende het ook niet als appart filter. maar misschien moet je is wat testjes in het klein doen. even een emmer met water en een lag drek goed roeren en dan het water stil zetten en kijken hoelang het duurd voordat het water helder genoeg is. dan kan je daarna uitrekenen hoe groot je hem moet bouwen. de conus in het ondergedeelte zit er trouwens alleen maar voor het afvoeren van vuil naar het riool zodat er geen hoekjes zijn waar vuil blijft liggen.
maar ik denk dat de truk erin zit om de snelheid uit je water te halen zodat de troep tijd krijgt om te bezinken.

groeten
marco

marco67

Volgende

Terug naar Filters