Google+

Filterlijn

Vragen en opmerkingen over filters

Filterlijn

Berichtdoor Erik_vlijmen » Wo 26 Feb 2020 22:14

Goedenavond beste mensen ,
Ben nieuw op dit forum . Hoop dat jullie me een beetje opweg kunnen helpen .
Mij plan is om dit voorjaar een vijver te bouwen , hij zou pak hem weg 15kuub worden ,
De voorfilter heb ik al een aquaforte sieve pompgevoed . Daarna wou ik een meerkamer filter met matten en bewegend bed . Nou komt de vraag hoe groot moet die filter zijn , hoor zoveel verschillende verhalen . Ben al in bezit van een koi vijver maar die ligt bij me ouderlijk huis die meerkamer filter is beetje te groot , die meeverhuizen is geen optie .
Groetjes Erik

Erik_vlijmen

Re: Filterlijn

Berichtdoor marco67 » Vr 28 Feb 2020 1:27

Hallo Erik,

doe jezelf een plezier als je toch een nieuwe vijver gaat bouwen maak er dan gelijk bodem drains in en een skimmer, verkoop die pomp gevoede zeef en koop er een grafity sieve voor terug zodat je pomp na de zeef staat.
een pomp gevoede zeef werkt niet goed, je pomp werkt als een hakselaar dus je krijgt meer hele fijne deeltjes die de zeef niet tegen houd en zo word je biologisch filter zwaarder belast. buiten dat, als jij de pomp in de vijver gooit komen ondanks de kappen grotere deeltjes in de pomp en dat vinden de vinnetjes niet zo heel fijn of er gaat draadalg om de pomp zitten. de grote van je bioloog is afhankelijk van hoeveel koi's en hoeveel voer hij moet verwerken (let wel even dat hij genoeg doorstroming voor je pomp heeft) en ik zou eerst een bewegendbed doen en daarna matten. bwb "stoft" omdat het medium langs elkaar schuurt en dat kunnen de maten dan weer mooi afvangen omdat die deels ook mechanisch werken.

groeten
marco

marco67

Terug naar Filters