Google+

Filter voor mijn nieuwe vijver

Vragen en opmerkingen over filters

Filter voor mijn nieuwe vijver

Berichtdoor Enrikoi » Do 08 Nov 2018 14:11

Beste koiliefhebbers,

Graag jullie advies! Ik wil zelf starten met een koivijver en heb nog geen ervaring met koi’s. Het moet een vijver worden van zo’n 15 tot 20 kuub. Nu heb ik al een hoop uitgezocht en ben ik aardig op weg over de aanleg. Alleen kan ik nog geen keuze maken over een geschikt vijverfilter. Grofweg kom ik tot het volgende lijstje:

- Meerkamerfilter
- Nexus filter
- Beadfilter
- Trommelfilter
- Tricklefilter

Is dit lijstje compleet of mis ik nog iets?

Wat zouden jullie mij adviseren door voor- en nadelen af te wegen van deze filters, in een ideale situatie en in een minimaal wenselijke situatie zonder nog te kijken naar budget?

Dat helpt mij om het één en ander op een rijtje te zetten!

Enrikoi

Re: Filter voor mijn nieuwe vijver

Berichtdoor WvD » Vr 09 Nov 2018 9:51

Meer kamer filter heeft veel onderhoud nodig en zal veel ruimte in beslag nemen.
Nexus: fijn in gebruik met goede prestaties. Helaas zal de 300 te klein zijn voor je vijver.met een maximale flow van 15 m3 per uur. Zelf een statisch bed en bewegend bed maken zou eer der mijn voorkeur krijgen.
Bead filter geeft veel weerstand waardoor je geen eco pomp kan gebruiken.
Trommelfilter is alleen een voor filter, maar heeft weinig onderhoud nodig. er zal altijd nog een bioloog achter moeten zoals een bewegend bed, trickle, of matten.
Trickle is het beste bioloog voor de vijver :start snel op en geeft extra zuurstof aan het water.
Nadelen zijn het geluid en het op voeren dat weer om een zwaardere pomp vraagt.

Bij alle biologen heb je nog een sieve/Voor filter nodig, dit scheelt veel in onderhoud. Behalve bij een trommelfilter dat is al een Voor filter.

WvD

Berichtdoor rene en sylvia » Za 10 Nov 2018 15:52

Hier draai ik op 2 meerkamer filters en dat neemt inderdaad wat ruimte in beslag maar ben nog steeds super tevreden.
Als je er een goed voorfilter voor zet ( hier een trommel ) heb je absoluut geen werk meer aan de matten behoudens af en toe de kamers leeg laten lopen maar dan doe je gelijk een water wissel.
Als je niet alleen matten wil kan je ook nog een bewegend bed maken in 1 of meerdere kamers.
Maar ieder zijn eigen keus en dat is mede afhankelijk van ruimte en budget.
vijver 24m3 - 2x bodem drain 1x skimmer -trommelfilter- 1 pomp naar 5 kamer en 1 pomp naar 4 kamer
Gebruikers-avatar

rene en sylvia

Berichtdoor Enrikoi » Wo 14 Nov 2018 11:03

Bedankt voor jullie reacties. Heb me hiermee al weer verder kunnen oriënteren. Punt blijft wel dat ik het lastig vindt dat er niet één specifiek filter het beste is, maar er meerdere goede keuzes te maken zijn.

Iemand anders hier nog met een suggestie voor een TOP combinatie? :)

Enrikoi

Berichtdoor WvD » Wo 14 Nov 2018 15:41

De ultieme filter bestaat niet.
Alle filters hebben hun voor en na delen
Ik zou nooit voor een bead filter gaan omdat deze om een sterke pomp (dus veel stroom) vraagt.
Maar heb je weinig ruimte is dit een ideale filter.

Een trickle start zeer vlug op en wordt door velen gezien als de beste filter, maar heeft weer als nadeel dat deze in de winter veel afkoelt en het geluid in de zomer niet door iedereen gewaardeerd wordt. Plus je moet opvoeren wat weer meer stroom verbruikt.

Een bewegend bed is ook een goed gewaardeerd filter en kan net als een trickle veel voer aan met weinig ruimte in te nemen. Daar staat tegen over dat deze weer lang over doet om op te starten na een kuur duurt het weer lang voordat hij weer in orde is.

Matten hebben zich allang goed bewezen maar nemen veel ruimte in. Ook met vervuiling kunnen ze lastig schoon te maken zijn.

Ik heb het hier over biologen met voor en na delen genoemd. Persoonlijk zou ik altijd voor 2 verschillende biologen gaan.
Matten en/of trickle en/of bewegend bed.

Met een mechanische filter ontlast je je bioloog en de hoeveelheid werk je hebt aan je filter.

Borstels werken maar hebben veel aandacht nodig met schoon maken.

Een sieve is een grove filter die altijd grof vuil af vangt waarna je altijd nog een fijn filter na moet plaatsen zoals:

Een statisch bed kan weer slecht tegen draad alg, maar zeer goed en makkelijk te reinigen is en veel fijn vuil vangt.

Vlies filter werkt ook zeer goed maar je werkt met een doek die je moet vervangen om de zoveel tijd wat veel kan gaan kosten.

Een trommelfilter en een endless band filter zijn op dit moment het toppunt van techniek. Deze vangen al het vuil af en maken zichzelf schoon waardoor je nauwelijks onderhoud aan je filter hoeft te doen

WvD

Berichtdoor Enrikoi » Wo 14 Nov 2018 17:58

WvD schreef:De ultieme filter bestaat niet.
Alle filters hebben hun voor en na delen
Ik zou nooit voor een bead filter gaan omdat deze om een sterke pomp (dus veel stroom) vraagt.
Maar heb je weinig ruimte is dit een ideale filter.

Een trickle start zeer vlug op en wordt door velen gezien als de beste filter, maar heeft weer als nadeel dat deze in de winter veel afkoelt en het geluid in de zomer niet door iedereen gewaardeerd wordt. Plus je moet opvoeren wat weer meer stroom verbruikt.

Een bewegend bed is ook een goed gewaardeerd filter en kan net als een trickle veel voer aan met weinig ruimte in te nemen. Daar staat tegen over dat deze weer lang over doet om op te starten na een kuur duurt het weer lang voordat hij weer in orde is.

Matten hebben zich allang goed bewezen maar nemen veel ruimte in. Ook met vervuiling kunnen ze lastig schoon te maken zijn.

Ik heb het hier over biologen met voor en na delen genoemd. Persoonlijk zou ik altijd voor 2 verschillende biologen gaan.
Matten en/of trickle en/of bewegend bed.

Met een mechanische filter ontlast je je bioloog en de hoeveelheid werk je hebt aan je filter.

Borstels werken maar hebben veel aandacht nodig met schoon maken.

Een sieve is een grove filter die altijd grof vuil af vangt waarna je altijd nog een fijn filter na moet plaatsen zoals:

Een statisch bed kan weer slecht tegen draad alg, maar zeer goed en makkelijk te reinigen is en veel fijn vuil vangt.

Vlies filter werkt ook zeer goed maar je werkt met een doek die je moet vervangen om de zoveel tijd wat veel kan gaan kosten.

Een trommelfilter en een endless band filter zijn op dit moment het toppunt van techniek. Deze vangen al het vuil af en maken zichzelf schoon waardoor je nauwelijks onderhoud aan je filter hoeft te doen

Dank je WvD, je hebt er duidelijk heel veel verstand van! :goed: Hoe ziet jouw filtersysteem eruit?

Enrikoi

Berichtdoor WvD » Wo 14 Nov 2018 22:28

Ik had bij mijn vorige woning eerst een Nexus 300 en daarna een trommelfilter met bewegend bed en een kleine trickle. Alleen een bwb was niet stabiel genoeg.
Helaas heb ik sinds mijn verhuizing geen vijver meer.
Hopelijk volgend jaar wel weer.
Zelf zou ik voor een trommelfilter met trickle en bewegend bed of matten gaan.
Wil je zuiniger gaan pompen en heb je de ruimte... dan pak je een bewegend bed en matten.

WvD

Terug naar Filters