Google+

Showerfilter (tickle) van beton.

Vragen en opmerkingen over filters

Showerfilter (tickle) van beton.

Berichtdoor TheoBrabant » Di 07 Aug 2018 12:39

Sinds 2011 heb ik een redelijk grote vijver van 75 m3 in mijn tuin.
Hierin zitten nu nog ongeveer 80 koi van 55 tot 75 lang.
Wanneer ik de vissen voldoende te eten wil geven, minimaal 2 kg per dag, dan kan mijn huidige filter dit niet aan.
Daarom wil ik er een filter bij plaatsen.
Mijn trommelfilter heeft 3 uitgangen, de 3e kan ik makkelijk gebruiken voor de nieuwe filter te voeden.

Ik ben me aan het verdiepen in het aanschaffen van een showerfilter.

Het grote nadeel wat velen noemen is toch het geluid.
De bacteriën groeien harder als bv in een beadfilter, omdat ze meer zuurstof krijgen.
Het opnemen van zuurstof door vallend water heeft ook een groot voordeel voor het zuurstofgehalte in de vijver. Wanneer de temperaturen flink oplopen zoals deze extreme zomer, gaat vanzelf het zuurstofgehalte naar beneden. Gevolg, vissterfte bij een te grote populatie vissen in je vijver.

Omdat ik bedrijfsmatig altijd met beton bezig ben, ga ik binnenkort voor mijn eigen vijver een Trickle filter maken van beton. Beton heeft veel meer massa als bv kunststof of staal, waardoor het veel minder geluid maakt.
Je kan dit vergelijken met het spelen van tafeltennis op een houten tafel en op een betonnen pingpongtafel zoals die vaak op scholen staan.

De wanddikte van de betonnen elementen zal ongeveer 7 cm worden, de bodem 5 cm. De binnenmaat van het filter is dan 60 x 60 cm en de hoogte van elk element wordt 35 cm.
De bodem van elke module wordt 5 cm dik, Dus de inwendige hoogte wordt 30 cm. Bij het toepassen van 12 cm (3 lagen Japanse mat of Matala) is er nog een relatief hoge valhoogte van 18 cm om het water goed te breken en dus veel zuurstof op te nemen en ammoniak af te scheiden.

Het kan wel een maandje duren voordat ik de showerfilter bij mij in werking heb, maar ik wil de ervaring straks graag delen met geïnteresseerden.

TheoBrabant

Re: Showerfilter (tickle) van beton.

Berichtdoor mollie » Di 07 Aug 2018 23:13

Welkom :bier
Altijd leuk om dingen die anders zijn te zien bouwen :hamer
Hoe wil je het gaan doen allemaal losse platen en die aan elkaar lijmen of met mallen zoveel als mogelijk in 1x aan elkaar storten
8o koi is erg veel naar mijn mening 1 per m3 vind ik veel om er redelijk wat potentie uit te kunnen krijgen
2000/80 =25 gram voer per dag das meer dan genoeg om gezond te kunnen leven maar om er het maximale er uit te halen denk ik niet
Succes met bouwen
Gr Ron

mollie
moderator

Berichtdoor TheoBrabant » Wo 08 Aug 2018 10:51

Trommelfilter.jpg
Trommelfilter
De betonnen tricklefilter wordt gemaakt van losse stapelbare betonbakken. Elke bak is 35 cm hoog en 60 x 60 cm. Omdat er op de hoeken "nokken' mee worden gestort heb je rondom sleuven waar lucht in kan.
De bodem wordt ook van beton met daarin voldoende gaatjes.
De onderste bak natuurlijk niet, die is lager, gaat een zijwaartse uitloop krijgen van 110 mm.
De bovenste bak krijgt een aanvoerbuis van 62 mm, met gaatjes om het water de verdelen. Ik ben nog iets aan het testen om heel makkelijk in de sproeibuis te kunnen kijken om eventueel vuil wat de sproeigaatjes kan verstoppen te verwijderen.
Bovenop komt een betondeksel.
Er staat al een beadfilter op mijn vijver, dus is als aanvulling om meer te kunnen voeren. Meer voeren = meer eiwitten = meer nitriet, dus meer filtercapaciteit nodig.
De trommelfilter op de foto is als voorfilter geplaatst vóór de beadfilter en de geplande trickle filter.

TheoBrabant

Berichtdoor nick22 » Wo 08 Aug 2018 12:05

*ben nog iets aan het testen om heel makkelijk in de sproeibuis te kunnen kijken om eventueel vuil wat de sproeigaatjes kan verstoppen te verwijderen.

buis helemaal door laten lopen,tot buiten de trickle en op het eind een rubber dop

nick22

Berichtdoor TheoBrabant » Do 09 Aug 2018 10:48

Ja, dat is een mogelijkheid, ik voorzie dan wel een geluidslekkage. De zijde waar het water binnen komt geeft geen of weinig geluid. Waar het water aan het einde tegen de sluiting komt wel.
Mijn alternatief was om de buis binnenin aan de bovenzijde voor 30-35% open te zagen. Een andere buis van dezelfde doorsnede 2x in de lengte doorzagen. Het stuk tussen de 2 zaagsnedes is dan ook ongeveer 30% van de omtrek. Deze erover heen schuiven voor ik het in elkaar zet. Dan kun je later in de bak kijken na openen deksel en dan de pijp die erover is geschoven draaien. Als de open ruimtes over elkaar vallen, kan ik erin kijken en heel makkelijk reinigen.
Maar als mijn alternatief niet werkt in de test, dan maak ik het met een einddop.

TheoBrabant

Berichtdoor Koivriend1960 » Vr 24 Aug 2018 15:52

Helaas kan ik niet meer op mijn account inloggen.
Daarom maar een nieuwe account aangemaakt

Ik heb inmiddels wel foto's van de druppelfilter in beton.
dat wil zeggen, alleen nog maar de 2 onderste elementen op elkaar gestapeld.
De elementen zijn allemaal van dezelfde hoogte, namelijk 23 cm.
Omdat er zowel onder als boven een schuine rand is gestort, zal elk spettertje water de weg naar binnen opzoeken.
Het onderste element op de foto heeft een uitgang van 110 mm. Deze pijp moet nog waterdicht worden ingewerkt.
Omdat aan de bovenzijde van elk element een 'nokje' is gestort op de 4 hoeken, ontstaat er een spleet tussen de modules voor de inlaat van lucht.

Het bovenste deel is vandaag gestort, daar zal de aanvoerpijp van 63 mm in worden verwerkt, met de sproeigaatjes aan onderzijde. Ook de bovenop-liggende betonnen deksel met 2 handvaten is vandaag gestort.
In mijn opstelling zal de stapel zeker 10 modules hoog worden.
Zodra ik deze heb geïnstalleerd zal ik hier ook foto's van plaatsen.
Bijlagen
Showerfilter van beton.jpg

Koivriend1960

Berichtdoor Buddy » Wo 05 Sep 2018 11:18

Draait het filter al?

Buddy

Berichtdoor Koivriend1960 » Zo 09 Sep 2018 18:30

Ja hoor. Gisteren de filter opgestapeld en aangesloten.

Koivriend1960

Berichtdoor Koivriend1960 » Zo 09 Sep 2018 19:57

Hier staat hij.
Bijlagen
Trickle filter.jpg

Koivriend1960

Berichtdoor Buddy » Zo 30 Sep 2018 21:49

Mooi :goed: Waar mee is deze gevuld?

Buddy

Terug naar Filters