Sinds 2011 heb ik een redelijk grote vijver van 75 m3 in mijn tuin.
Hierin zitten nu nog ongeveer 80 koi van 55 tot 75 lang.
Wanneer ik de vissen voldoende te eten wil geven, minimaal 2 kg per dag, dan kan mijn huidige filter dit niet aan.
Daarom wil ik er een filter bij plaatsen.
Mijn trommelfilter heeft 3 uitgangen, de 3e kan ik makkelijk gebruiken voor de nieuwe filter te voeden.
Ik ben me aan het verdiepen in het aanschaffen van een showerfilter.
Het grote nadeel wat velen noemen is toch het geluid.
De bacteriën groeien harder als bv in een beadfilter, omdat ze meer zuurstof krijgen.
Het opnemen van zuurstof door vallend water heeft ook een groot voordeel voor het zuurstofgehalte in de vijver. Wanneer de temperaturen flink oplopen zoals deze extreme zomer, gaat vanzelf het zuurstofgehalte naar beneden. Gevolg, vissterfte bij een te grote populatie vissen in je vijver.
Omdat ik bedrijfsmatig altijd met beton bezig ben, ga ik binnenkort voor mijn eigen vijver een Trickle filter maken van beton. Beton heeft veel meer massa als bv kunststof of staal, waardoor het veel minder geluid maakt.
Je kan dit vergelijken met het spelen van tafeltennis op een houten tafel en op een betonnen pingpongtafel zoals die vaak op scholen staan.
De wanddikte van de betonnen elementen zal ongeveer 7 cm worden, de bodem 5 cm. De binnenmaat van het filter is dan 60 x 60 cm en de hoogte van elk element wordt 35 cm.
De bodem van elke module wordt 5 cm dik, Dus de inwendige hoogte wordt 30 cm. Bij het toepassen van 12 cm (3 lagen Japanse mat of Matala) is er nog een relatief hoge valhoogte van 18 cm om het water goed te breken en dus veel zuurstof op te nemen en ammoniak af te scheiden.
Het kan wel een maandje duren voordat ik de showerfilter bij mij in werking heb, maar ik wil de ervaring straks graag delen met geïnteresseerden.