Google+

Natuurvijver filterloos

Vragen en opmerkingen over filters

Natuurvijver filterloos

Berichtdoor Natuurvijver » Vr 10 Aug 2018 12:00

Hallo allemaal, ik ben nieuw hier maar al mijn hele leven geïnteresseerd in de vijverhobby. Ik hoor altijd maar verhalen over (kunstmatige) filters en de noodzaak hiervan. Ik ben van mening dat de beste situatie voor een vijver er 1 is zonder filter. Alleen moet je dan wel de ruimte hiervoor hebben. Een goede natuurvijver heeft het beste biologische evenwicht.

Natuurvijver

Re: Natuurvijver filterloos

Berichtdoor WvD » Vr 10 Aug 2018 18:02

Je stelling kan kloppen maar is zeer kort door de bocht en kort zichtig.
Een kanaal, natuurvijver, visvijver en koivijver zijn alle 4 totaal verschillende dingen en zijn alle 4 dan ook totaal anders.

Waar een kanaal en natuur vijver een lage bezetting hebben en veel beplanting met een aan voer van schoon water is dit anders bij een vijver, met geen of te weinig beplanting en meer vissen dan goed is, zal een filter een echte must zijn

Zonder filter zal je altijd modder op de bodem krijgen wat voor je vissen niet goed zal zijn.
Ook koi en planten gaan niet goed samen.
Het zijn echte varkens en ze eten alles op, maar hebben geen maag, dus stront bij de emmers.
Deze vissen zijn gevoelig voor stres en ziektes.
Het is geen natuurlijke vis maar een gekweekte,
Iets natuurlijks is er niet meer aan.

Bij een vis vijver is het beter te doen zonder filter maar is niet aan te raden.
Je wil niet hebben dat er na 5 jaar 10 cm modder van blad en dode planten op de bodem liggen.
Met een goede filter zal dit niet gebeuren.
Een goede filter heeft ook 2 delen.
Mechanisch voor al het vaste vuil zoals modder en stront.
Biologisch voor het tekort aan planten en andere oppervlaktes die er niet in je vijver zijn.

Ook heb ik nog nooit een gezonde vijver gezien zonder stroming. Beweging is het belangrijkste voor elke waterplas.

WvD

Berichtdoor Natuurvijver » Vr 10 Aug 2018 22:18

Wvd je geeft zelf al aan dat teveel vis op een te kleine oppervlakte voor de problemen zorgt. Maar de kwekerijen in Japan zijn vaak mudponds die niet gefilterd worden en vol met bagger staan. Hoe troebeler het water des te fijner ze het vinden. Ik heb een paar maanden geleden een grote koi in mijn vijver gezet die zijn hele leven onnatuurlijk in een bak van 3 meter gezeten had. 85cm en te mager. Het leek de eerste week net flipper qua gedrag. Nu is het een heel ander beest veel schuwer en aangepast aan de (wilde) karpers. De hele dag wroeten idd als een varken en als je aan komt lopen als een kanon weg schieten met dikke golven de eerste meters. Kortom ik denk dat de situatie veel gezonder is zo.

Natuurvijver

Berichtdoor WvD » Za 11 Aug 2018 13:18

Een koi die schuw is is niet goed of mens vreemd.
Bij de grote parken weten de wilde koi ook waar mensen zijn is voer!

Wat betreft mud ponds deze worden wel gefilterd of hebben een constante water aanvoer van berg water zodat filteren niet nodig is.
Ook daar zitten ze met 100 stuks in een meer van 500m3 of meer waardoor er weer een lage bezetting is.

Samen gevat..
Dat flipper gedrag zoals jij het noemt was een teken dat de vis last had van een parasiet. En het schuw zijn zal eerder komen omdat er nog steeds iets mis mee is.

WvD

Berichtdoor Natuurvijver » Za 11 Aug 2018 19:33

Dat is wel heel makkelijk om dan te concluderen dat een vis iets mankeert. Het tegenovergestelde is waar, de koi past zich snel aan de nieuwe situatie aan. En heeft het nu voor het eerst pas in zijn leven naar de zin, zo zie ik het. Een vijver zoals bij de meesten met een teveel aan vis is een no go.. ik wil alleen maar zeggen dat ook een gekweekte koi karper helemaal niet zielig is wanneer die in de vrije natuur rondzwemt. De grootste koi,s zwemmen er in rond.

Natuurvijver

Berichtdoor WvD » Za 11 Aug 2018 20:32

Ik heb geen zin in een welles nietes spelletje.
Jij zegt dat ik misschien over reageer en ik denk dat je misschien door een roze bril kijkt.

Ik ben van mening dat iedereen vijvert op zijn/haar eigen manier en dit ook dient te respecteren van anderen.

Maar ik oordeel jou manier van vijveren niet, maar adviseer toch wel om eens een afstrijkje te maken van de vis en even te controleren of er idd geen problemen mee zijn.

De vis zal er nooit slechter van worden en jij alleen maar weizer. :goed:

WvD

Berichtdoor Natuurvijver » Za 11 Aug 2018 21:30

Komt goed. Vr gr Patrick

Natuurvijver

Terug naar Filters