Google+

Huis met vijver

Vragen en opmerkingen over filters

Huis met vijver

Berichtdoor pdekaey » Ma 09 Apr 2018 15:11

Hoi allen,
Onlangs verhuisden we naar een huis met koivijver. Vooraf had ik weinig interesse in de vissen, maar nu we er wonen is dat helemaal veranderd! Wat een schitterende dieren. Daarvoor nooit een vijver gehad en dus ben ik volledig nieuw op het forum. De vijver is voorzien van een filter die achter de vijver opgesteld staat. Ik zou willen weten of deze opstelling goed is en voldoende is. Het water is momenteel immers niet echt helder.
Hieronder heb ik de constructie geschematiseerd. Een pomp stuwt het water van de vijver naar een eerste ton, waar het door dikke watten en netten wordt gefilterd. Van daaruit gaat het water naar de ton ernaast waar op de bodem enkele korte buizen liggen. Van daaruit loopt alles terug naar de vijver. Wat ik al begrijp is dat ton 1 voor de mechanische filtering zorgt en ton 2 voor de biologische filtering. Ik schat dat de tonnen ieder 200 liter groot zijn.

De watten lijken me al heel oud (dit weekend al eens gereinigd) en die handvol buisjes in de tweede ton lijken me wat weinig. Hoe optimaliseer ik het geheel? Gewoon de watten en buisjes vervangen/aanvullen?

Dank voor al jullie deskundige uitleg!

Afbeelding

pdekaey

Re: Huis met vijver

Berichtdoor WvD » Ma 09 Apr 2018 19:41

Welkom hier.

Even met de deur in huis:
Wat is de inhoud van je vijver?
Hoeveel vissen heb je?
Hoe groot zijn ze?
Wat voor pomp heb je?
Wat voor leidingen heb je?
Wat voor onderhoud pleeg je al aan de vijver?
Zit er een uv lamp bij?
Heb je al eens water ververst?
Heb je een budget gemaakt voor wijzigingen?

Het zijn veel vragen maar wel nodig voor een goed antwoord.

Een koi vijver vraagt in de zomer veel tijd en aandacht
Wekelijks 10% of meer water verversen.
Filter schoon maken water waardes controleren.

Ik weet niet of je een budget hebt om te investeren
Maar je filter is inderdaad niet optimaal.

Filter watten zijn een ramp. Ze verstoppen snel en moeten optijd vervangen worden.
Ideaal zou een statisch bed en bewegend bed zijn.
Ander filter matriaal en zet er een lucht pomp op, met een paar aanpassingen ben je al een heel eind .

WvD

Berichtdoor pdekaey » Ma 09 Apr 2018 21:47

Hoi WvD

- ik schat 20.000 liter
- 11 grote kois van 30 à 40 cm, die er al vele jaren rondzwemmen en nog een dozijn kleintjes
- de pomp heb ik er nog niet uitgehaald. Dat weet ik dus niet, maar hij heeft wel een stevig debiet lijkt me.
- de leidingen zijn gewone PVC-buizen
- totnutoe heb ik enkel de 2 tonnen eens laten leeglopen voor 80% om te zien wat er allemaal inzat. De watten hebben we stevig uitgespoeld.
- geen UV-lamp
- nog geen water ververst
- nog geen budget voorzien, want eigenlijk ook geen flauw idee of er veel aanpassingen nodig zijn.

Dient het verversen van het water met leidingwater te gebeuren of met regenwater? We hebben hier immers een regenwaterput (alhoewel de vorige eigenaar het water nooit verving denk ik).!

Alvast bedankt!

pdekaey

Berichtdoor WvD » Di 10 Apr 2018 15:37

Verversen is zeer belangrijk.
Je hebt gelukkig geen overbezetting waardoor je wat minder hoeft te verversen.
Mij lijkt het verstandig om iemand langs te laten komen voor een goed advies.
Ik kan van alles roepen maar zonder iets te zien is het ook deels maar gissen.
Wel zou ik een budget maken voor nieuw materiaal.

WvD

Berichtdoor pdekaey » Di 10 Apr 2018 19:03

OK, bedankt. Ik ben ondertussen ook al bij mijn lokale vijverwinkel binnen geweest en die gaat me ook kunnen helpen. Ik verdiep me ondertussen verder op dit mooie forum.

pdekaey

Berichtdoor FiNa » Do 07 Jun 2018 11:18

Als je wilt (en niet te ver weg woont) wil ik wel een keer langskomen. Wellicht dat ik je dan op weg kan helpen.

FiNa

Terug naar Filters