Google+

radardiertje/rotifer

Microscopie is het bekijken van een preparaat met behulp van een microscoop. in dit onderdeel kunnen we ervaringen met elkaar delen

radardiertje/rotifer

Berichtdoor René12 » Zo 06 Jul 2014 13:01

Deze week een microscoop gekocht en om het even uit te testen heb ik een afstrijkje gemaakt van 1 van mijn vissen. Na even alles uit te testen, vond ik huid/kieuw wormen en trigodinia. Vervolgens ben ik gestart met een behandeling, namelijk lernex pro.
Diezelfde avond neem ik de microscoop mee naar mijn schoonvader om ook een afstrijkje van zijn vissen te nemen. Hier vond ik trigodinia en costia op. Na nog een keer goed kijken vond ik nog een soort parasiet, maar wist niet wat dit was.Hiervan zaten er 3 op 1 afstrijkje. Na zoeken op het internet kwam ik er achter dat het een radardiertje/rotifer is. Deze parasiet ken ik niet en mijn vraag is; Hoe schadelijk is deze voor de koi??

René12

Re: radardiertje/rotifer

Berichtdoor mollie » Zo 06 Jul 2014 17:30

Als ze er geen last van hebben hoef je niet te behandelen
Gr Ron

mollie
moderator

Berichtdoor Fr3ddy » Zo 06 Jul 2014 18:41

Waren het huid- of kieuwwormen? Bij kieuwwormen zou ik wel behandelen.. bij huidwormen alleen als de vissen er veel last van hebben. Tricho's idem dito.

Fr3ddy

Berichtdoor ad je » Zo 06 Jul 2014 18:45

René12 schreef:Deze week een microscoop gekocht en om het even uit te testen heb ik een afstrijkje gemaakt van 1 van mijn vissen. Na even alles uit te testen, vond ik huid/kieuw wormen en trigodinia. Vervolgens ben ik gestart met een behandeling, namelijk lernex pro.
Diezelfde avond neem ik de microscoop mee naar mijn schoonvader om ook een afstrijkje van zijn vissen te nemen. Hier vond ik trigodinia en costia op. Na nog een keer goed kijken vond ik nog een soort parasiet, maar wist niet wat dit was.Hiervan zaten er 3 op 1 afstrijkje. Na zoeken op het internet kwam ik er achter dat het een radardiertje/rotifer is. Deze parasiet ken ik niet en mijn vraag is; Hoe schadelijk is deze voor de koi??

ik zag net dat fr3ddy ook al wat geschreven had,was me net voor, :)

hele rare vraag maar deed je de afstrijkjes omdat de vissen ergens last van hadden? of om even de boel te testen :) ,

ik vraag dit omdat bij mij dan toen er gekeken werd ook wel wat gevonden is,elk jaar vinden we wel wat,maar vaak pas naar goed zoeken vonden we twee huidwormpjes,en daar hebben we toen niets tegen gedaan,

kieuw wormen behandelen
maar de rest.
want bv uit een beschrijving van costia parasiet (slijm aanmaak/mist vorming op de huid),staat dat het vaak te wijten is aan over bezetting en een verzwakte vis,een gezonde vis zal er haast/zelden besmet worden of er geen last van hebben,

dat radar diertje is wat mij bekent is onschuldig,

nog een stukje van een andere site,
Wanneer je de parasiet Trichodina onder de microscoop bekijkt en er een druppeltje water onder het afdekglaasje is bijgesloten, dan zijn de bewegende exemplaren schitterend waar te nemen. Enkelen zullen in de “boormodus” staan en snel om de as draaien. Anderen kun je prachtig zien “opstijgen” en “landen”, waarschijnlijk op zoek naar een geschikte locatie.
Een enkele Trichodina geeft geen aanleiding tot behandeling, tenzij de vis er merkbaar onder leidt. Zoals al gezegd komt deze parasiet heel regelmatig voor. Uiteraard is het wel verstandig om extra alert te zijn als u (enkele) Trichodina of een andere parasiet onder de microscoop aantreft.

ad je

Berichtdoor René12 » Zo 06 Jul 2014 23:17

bij mij hadden ze er last van en heb meerdere vissen gecontroleerd en ze zaten overal op. het waren trouwens huidwormen.
bij mijn schoonvader is de vijver een drama daar komt maandag iemand van het nvn kijken. maar omdat ik net een nieuwe microscoop had ben ik eerst even gaan kijken.

René12

Terug naar microscopie