Google+

hulp bij microscoop

Microscopie is het bekijken van een preparaat met behulp van een microscoop. in dit onderdeel kunnen we ervaringen met elkaar delen

hulp bij microscoop

Berichtdoor devi74 » Di 15 Mei 2012 18:40

Hallo mensen , heb al een paar keer geprobeerd een afstrijkje te maken. Vis genet wat slijm bij de rugvin en van onderin de buik genomen.
eenmaal onder de microscoop zie ik helemaal niets. wel zie ik de struktuur van de slijm, maar voor de rest niets.
De slijm struktuur zie ik alleen wanneer ik de 4x en de 10x objectieven gebruik.

Wanneer ik de 40x objektief gebruik dan krijg ik deze eigenlijk amper scherp gesteld. Als ik deze wil scherpstellen kom ik tegen het objektplaatje aan. hoort dit nou zo of is mijn microskoop niet goed (heb de novex fl100)

Sommige vissen schuren en flitsen regelmatig, de laatste paar dagen eigenlijk continue. de waterwaarden zijn goed nitriet 0. nh4/nh3 0 ph is ook ok.

Maar waarom kan ik dan niets op de vis vinden? wat doe ik fout?
Kan je huidwormen en ander parasieten normaal gesproken ook met de 4x en 10x objecten zien.

Vroeger mocht ik op school ook eens door een microscoop kijken naar een druppel water. toen zag ik van alles bewegen, allerlei rare beestjes
Als ik nu door mic kijk zie ik echt helemaal niets bewegen

devi74

Re: hulp bij microscoop

Berichtdoor koi addict » Di 15 Mei 2012 18:48

je zit met 40X dicht op je objectglas.
wat kan zijn is dat je te veel belichting hebt.

ik had ook in het begin te veel licht er op staan en dan zie je idd een grijze massa.
probeer het eens mat wat draadalg, zo weet je ongeveer hoe je de scoop kunt instellen.
ik weet niet of je een fijn-afstellings mogelijkheid hebt, maar anders kun je idd zeer snel een onscherp beeld krijgen.

dan leven de parasieten maar iets van 15 min(misschien nog wel korter) onder je afdekglaasje, droogt gewoon uit.

het is effe spelen met de hoogte en lichtsterkte , denk ik.

ik ga er trouwens vanuit dat je oculair 10X is?

google effe" microscoop afstellen" kom je op sites die je uitleggen wat een microscoop is, de onderdelen , en hoe je ze moet instellen. :goed:
Wat de mens kan bedenken en geloven, dat kan bereikt worden. Napoleon Hill 1883 -1970.
Gebruikers-avatar

koi addict

Berichtdoor devi74 » Di 15 Mei 2012 19:03

hallo koi addict, is het ook mogelijk om de parasieten te zien bij 4x en 10x?? of in ieder geval huid- en kieuw wormen??

devi74

Berichtdoor koi addict » Di 15 Mei 2012 19:04

devi74 schreef:hallo koi addict, is het ook mogelijk om de parasieten te zien bij 4x en 10x?? of in ieder geval huid- en kieuw wormen??

volgens mij zijn die pas te zien bij een vergroting van 40X( dus 400) , maar misschien zijn er leden die dat wel kunnen.
Wat de mens kan bedenken en geloven, dat kan bereikt worden. Napoleon Hill 1883 -1970.
Gebruikers-avatar

koi addict

Berichtdoor devi74 » Di 15 Mei 2012 19:14

ik ga t eerst eens proberen met draadalg. bedankt voor je reaktie

devi74

Berichtdoor spirnay » Di 15 Mei 2012 23:00

Normaliter zijn alle parasieten (wormen zijn ook parasieten) zeer goed te zien bij een vergroting van 200x of 400x het ligt er aan hoe groot de parasiet is.

Een bekend Nederlands medicijn merk laat je op de verpakking zien met welke vergroting je welke parasieten kunt vinden onder de microscoop.
De zwarte dozen met gele/groene/turquoise of blauwe streep. en de medicijnnamen eindigen op EX

Ook helpt het als je de lichtsterkte iets terug zet en een gelig filter gebruikt.
De tegenwoordige microscopen hebben veelal LED verlichting welk heel erg fel is en wit/blauw, hierdoor zie je parasieten minder goed.

Als je echt moet gaan zoeken smeer dan de slijmhuid uit over het objectglas en gebruik geen dekglas.
Als je dan iets hebt gevonden wat beweegt ga je dit stukje gebruiken om een dekglaasje aan te brengen.

Houd er rekening mee dat het veel voorkomt dat je luchtbellen ziet door het aanbrengen van een dekglas
In het begin wil je deze nog wel eens verwarren met Trichodina (het karrenwiel), maar als je goed kijkt zie je geen draadjes en hij draait niet.
Als je nog iets meer vergroot boven de 400x uit en je blijft geen karrenwiel zien maar gewoon een zwarte rand weet je zeker dat het gewoon een luchtbelletje is.

Hopelijk kun je hier iets mee,

Stefan

spirnay

Berichtdoor devi74 » Di 15 Mei 2012 23:24

Hallo Spirnay, Bedankt voor je reaktie. Naar mijn gevoel krijg ik het bij 400x niet zo scherp als bij de 40x en de 100x. Wil ik het scherp krijgen dan kom ik met de 400x objectief al eigenlijk tegen het dekglaasje aan. Zeker als daar onder dat dikkere object glaasje nog ligt.
Ga het nog eens proberen maar dan met wat draadalg

devi74

Berichtdoor michael84 » Wo 16 Mei 2012 7:42

Als je toevallig ook zo'n Lidl microscoop hebt dan moet je de parasieten al kunnen zien met het kleinste objectief. Parasieten zijn dan denk ik 1 à 2 mm groot op je scherm, sommige wat groter. Op die filmpjes op internet worden ze allemaal veel meer vergroot.

Ik zelf heb de eerste 2 keer iemand langs laten komen die het goed kan. En gevraagd of hij het ook op mijn microscoop kon laten zien, daar leer je veel van en leer je je eigen microscoop kennen.

Vaak proberen geeft ook een hoop stres bij je Koi en de kans is toch wel groot dat ze parasieten hebben als ze zoveel flitsen en schuren.

Succes.

Groet Michael

michael84

Berichtdoor spirnay » Do 17 Mei 2012 0:58

Ik heb even de specs. nagekeken van deze euromex microscoop.
Het grootste probleem wat je hebt is dat je maar 1 oculair hebt namelijk 10x
Hierdoor heb je zover ik kan nagaan via de specs en brochure maar de mogenlijkheid tot 3 vergrotingen
4x10=40x - 10x10=100x - 40x10=400

Als optie zijn de volgende objectieven te krijgen
20, 60
Omdat de 60x objectief nog langer is dan de 40x is dit geen optie (focus probleem).
De 20 is wel zeer goed te gebruiken en kan gewoon bijgeplaatst worden aangezien het revolver er 4 kan huisvesten.
hierdoor kan je de combinatie 20x10=200 maken

Als optie zijn de volgende occulair te krijgen
15, 20
Als je nu ook nog een 20x oculair hebt kun je via 20x20=400 maken

Omdat voor parasieten (ook wormen) de vergrotingen 200x of 400x worden aangeraden (ligt aan de grote van de parasiet), is het misschien handig om de prijzen van het objectief 20 (PN:80.882) en oculair 20 (PN:80.894) eens op te vragen.

Het is tevens jammer dat je de lichtsterkte bij de FL100 serie niet kunt aanpassen.

Ik heb zelf een Bresser Duolux en heb een 5x en een 16x oculair, (met 4x, 10x, 40x objectieven)
Er zit zelfs nog een tweede barlow lens bij die je indien volledig uitgetrokken een factor 2 vergroting geeft.
Op deze manier is het mogelijk om op verschillende manieren een bepaalde vergroting te verkrijgen.
Bijv. +/- 200x (5x40) / (16x10 + 1/3 barlow)
Bijv. +/- 400x (5x40 + 1/1 barlow) / (16x10 + 1/1 barlow (320X))

Groeten,
Stefan

spirnay

Terug naar microscopie