Google+

Doe ik het goed ???

Microscopie is het bekijken van een preparaat met behulp van een microscoop. in dit onderdeel kunnen we ervaringen met elkaar delen

Doe ik het goed ???

Berichtdoor jeroen evers » Di 08 Mei 2012 13:28

Beste forumleden,

Vorige week, 1 mei, is Maarten Lammens bij mij langs geweest omdat ik vermoedde dat mijn vissen ziek waren. Helaas bleken mijn vermoedens te kloppen en hadden ze huidwormen. Ik heb het beeld van de microscoop van Maarten ook zelf bekeken en zag de wormen overduidelijk. Vervolgens heb ik de vijver behandeld met flubenol.

Afgelopen week heb ik zelf ook een microscoop aangeschaft om zelf ook te kunnen kijken. De meeste vissen zie ik niet meer schuren maar een enkeling nog wel. Ik heb toen zelf een afstrijkje gemaakt en bekeken onder de microscoop. Ik zag wel de structuur van het slijm maar niets bewegen. Op zich goed nieuws alleen vraag ik me af of ik het wel goed doe. Kan het zijn dat die wormen na 1 week echt allemaal al weg zijn ??

Ik heb ook nog een beetje van mijn vijverwand onder de microscoop bekeken en daar zie ik wel beestjes bewegen. Heb alleen geen idee wat dat zijn.

Deze ochtend zag ik een vis weer een keer of 4 achtet elkaar schuren waardoor ik aan mijzelf begin te tweifelen.

Alvast bedankt voor jullie reactie !

jeroen evers

Re: Doe ik het goed ???

Berichtdoor keizerkarel » Za 12 Mei 2012 21:53

Gewoon nog een keer een afstrijkje maken van de vis die schuurt. Misschien heb je iets gemist, en controle kan geen kwaad.
gr

keizerkarel

Berichtdoor PascalGoossens » Zo 13 Mei 2012 11:21

Huidwormen leggen geen eitjes in tegenstelling tot kieuwwormen. Als je dit medicatie toevoegd aan de vijver dan zullen de huidwormen in één keer afsterven mits er geen resistentie is tegen het gebruikte medicijn.

De huidworm word door de flubenol geteisterd en de flubenol werkt hem op de zenuwen. Hierdoor word de huidworm ineens heel erg actief en daardoor legt hij uiteindelijk het lootje.

Ik denk dat jou vissen schoon zijn en dat je daarom niets vindt. Echter maken huidwormen met de weerhaakjes kleine diepe wondjes in de huid van de koi. Ook deze moeten herstellen en dit kan dus ook schuren tot gevolg hebben. In het verleden heb ik ook wel eens huidwormen gehad en deze kunnen hardnekkig zijn omdat voor sommige medicaties de huidwomen resistent kunnen zijn. bij voorkeur gebruik ik daarom na behandelinhg altijd wat voer waarmee de vitaliteit omhoog gebracht word. Pro-Bites recovery doet dit bijzonder goed en is ook niet heel duur.

Houd je vissen de komende week in de gaten. Het zou de komende week minder moeten worden als de wormen weg zijn. Bij twijfel of verergeren Maarten nogmaals laten komen. Succes!
Als maisolie van mais af komt en zonnebloemolie van zonnebloempitten.. Hoe zit dat dan met babyolie?
Gebruikers-avatar

PascalGoossens

Berichtdoor jeroen evers » Zo 13 Mei 2012 18:07

Bedankt voor jullie reactie !

Ik heb meerdere afstrijkjes gemaakt en ik kan niets vinden. Ik zie de vissen ook niet meer schuren en ze zwemmen weer mooi en rustig. Ze eten ook goed al moet ik zeggen dat ze dit ook deden toen ze ziek waren.

Wel ondervind ik problemen met de enige goudvis in de vijver. ( is de vis van mijn vriendin / aanstaande) Hiervoor was ik vooraf al gewaarschuwd door Maarten dat dit kon gebeuren. De goudvis laat zijn slijmlaag los. Je ziet nu een dikke witte laag (loskomend slijm) op zijn lijf zitten. Ook eet de vis niet meer. Het is een dikke goudvis van ongeveer 30cm lang.

De goudvis zit nu apart en op advies van Maarten doe ik er niets aan en hopen dat hij sterk genoeg is en een nieuwe slijmlaag aanmaakt.

Misschien andere forumleden die hier ervaring mee hebben en eventueel advies ??

groeten Jeroen

jeroen evers

Berichtdoor PascalGoossens » Zo 13 Mei 2012 18:13

Ik zou afgaan op de reactie van Maarten. Goudvissen zijn sterk en taai. Ik denk dat je er goed aan hebt gedaan om de vis appart te zetten. Wellicht kun je de temperatuur in de aparte bak omhoog brengen. Ook bij goudvissen gaat de temperatuurverhoging ten goede van het immuunsysteem.

Mocht de goudvis het dan niet redden dan heb je je best gedaan. Laat dan je vriendin een mooie koi uitzoeken voor zichzelf. Dat scheelt dit soort problemen bij een eventuele volgende behandeling.. :goed:

Nogmaals vind ik dat je goed handeld! Je doet alles wat binnen je macht ligt! Hulde hiervoor!
Als maisolie van mais af komt en zonnebloemolie van zonnebloempitten.. Hoe zit dat dan met babyolie?
Gebruikers-avatar

PascalGoossens

Berichtdoor keizerkarel » Zo 13 Mei 2012 20:56

Hoiheb dat met ook wel eens gehad toen ik nog goudvissen had.............................die hebben het niet overleefd..................toch sterkte.
Hoop die van jou wel.

keizerkarel

Berichtdoor marcel 70 » Zo 13 Mei 2012 21:36

dat goudvissen niet tegen flubanol kunnen heb ik nog nooit gehoort.
flubanol wordt zelfs verdragen door gevoelige vissen in het aquarium zoals kardinaaltjes en roodkopzalmen.
adieë wa,marcel
voor die niet weet waar hij naar toe wil, zijn alle wegen goed.

marcel 70

Berichtdoor jeroen evers » Zo 13 Mei 2012 22:09

Maarten had me er voor gewaarschuwd. Hij zei dat 1 op de 5 er niet tegen kunnen. De reden dat we toch behandeld hebben is omdat de koi vol zaten met wormen en behandeling noodzakelijk was.

De eerste behandeling had de goudvis weinig last maar de tweede is waarschijnlijk teveel geweest. Ik vrees dat ie het niet overleeft maar ik wil wel proberen er alles aan te doen. Inmiddels wordt de bak verwarmt en hoop ik dat ie snel weer gaat eten...... Dit lijkt me erg belangrijk.

Mochten jullie nog meer weten dat ik kan doen hoor ik het graag.... Voel me wat machteloos omdat ik zo weinig kan doen.

jeroen evers

Berichtdoor marcel 70 » Zo 13 Mei 2012 22:13

twee maal flubanol behandeling bij huidwormen snap ik niks van.huidwormen zijn levendbarend in tegen stelling tot de ei leggende kieuwworm.
bij 1 maal flubanol behandeling zijn alle huidwormen dood en maakt een tweede behandeling onnodig.
had je niet beide wormen.???????
adieë wa,marcel
voor die niet weet waar hij naar toe wil, zijn alle wegen goed.

marcel 70

Berichtdoor jeroen evers » Zo 13 Mei 2012 22:52

Uhhmmm ..... Maarten had het over wormen en had een afstrijkje bij de rugvin gemaakt. Daarop zag hij de wormen. Ik heb zelf de wormen ook mogen bekijken. Omdat het afstrijkje bij de rugvin gemaakt werd heb ik de conclusie van huiswormen getrokken. Dit zal dan een foute conclusie van mij zijn

Maarten heeft toen met flubenol behandeld en flubenol achter gelaten. Wat hij achter liet moest ik 7 dagen later in de vijver doen.

Ik durf dus niet 100% zeker te zeggen of het huid of kiew wormen waren.
Ik heb, gezien de kennis van Maarten, gewoon zijn instructies opgevolgd.

jeroen evers

Volgende

Terug naar microscopie