Google+

Euromex microscoop

Microscopie is het bekijken van een preparaat met behulp van een microscoop. in dit onderdeel kunnen we ervaringen met elkaar delen

Euromex microscoop

Berichtdoor Bert1983 » Zo 16 Apr 2017 21:43

Hallo
Is deze microscoop geschikt

Merk: Euromex
Type: MicroBlue binoculaire microscoop
Artikelnummer: MB.1052
Oculairen: Groothoek oculair WF10x/18
Tubus: Binoculair, 45° schuine tubus, 360° draaibaar.
Revolver: Kogelgelagerd voor 3 objectieven
Objectieven: Achromatische objectieven
4x N.A. 0.10
10x N.A. 0.25
S40x N.A. 0.65
Statief: Coaxiale grof- en fijnregelknoppen, 200 verdelingen, 15 µm per verdeling, 3 mm per rotatie, 20 mm bereik. Instelbare preparaatbeveiliging en stroefheidregeling
Tafel: 115 x 100 mm tafel met geïntegreerde 55 x 20 mm kruistafel
Condensor: In hoogte verstelbare Abbe condensor N.A. 1.25 met irisdiafragma en filterhouder
Verlichting: 1 W NeoLED verlichting voor maximale lichtopbrengst.
Drie ingebouwde oplaadbare NiMH AA type batterijen.
Interne voeding en oplaadsysteem zonder externe adapter.
Geleverd met een losse kabel met stekker

Bert1983

Re: Euromex microscoop

Berichtdoor kossykoi » Ma 17 Apr 2017 9:15

Je zou hem kunnen gebruiken maar zou ook een ander model overwegen.

Deze microblue heeft 3 objectieven, de 4, 10, en 40.
De 40 zal je niet vaak gebruiken, zou dan een 20 erbij kopen. Je krijgt dan een vergroting van 40, 100, 200 en 400 keer. De objectieven kan je zo kopen dat is geen probleem.

De microblue is zover ik kan zien een instapmodel. Heeft geen regelbare led verlichting.
De bioblue is het wat luxere model, deze heeft regelbare led verlichting. De lichthoeveelheid kunnen regelen is wel fijn als je led verlichting hebt.

Een binoculair of monoculair is wat je persoonlijke voorkeurheeft. Sommige mensen kunnen niet wennen aan twee tubes.

Kijk eens op de FB pagina microscoop expert. Hier komen regelmatig mooie tweedehands voorbij.
Gebruikers-avatar

kossykoi
moderator

Re: Euromex microscoop

Berichtdoor yvan » Ma 15 Mei 2017 13:46

Hallo, ik ben nieuw hier.
Ik beken: ik heb ab-so-luut geen verstand van koi's, maar ik weet wel een paar dingen over microscopen.
kossykoi heeft gelijk, als hij zegt dat de microscoop die u in gedachten hebt een instapmodel is.
Bovendien is het toestel niet uitbreidbaar naar sterkere vergrotingen: de (vaste) condensor heeft een maximale N.A. van 0,65. Dat is voldoende voor het uitlichten van de apertuur van het 40/0,65 objectief, maar daar houdt het dan ook zo ongeveer op. Eventueel zou een 63/0,85 nog kunnen, maar dat objectief is om allerlei redenen geen aanrader. Of dat voldoende is voor uw toepassing kan ik dus niet beoordelen. Maken koi-mensen bacteriologische uitstrijken?

Een "vaste" condensor heeft daarenboven het nadeel dat hij ... vast is. Ingesteld op een vooronderstelde set gemiddelde waarden, die daarom niet hoeven te resulteren in de best haalbare beeldkwaliteit. Een vaak voorkomend euvel bij dit soort toestelletjes: wel vaker zou er veel meer uit te halen zijn, als...

Ik raad, zo in het algemeen, altijd aan om een microscoopmodel te kiezen dat beschikt over een centreerbare, focuseerbare en uitwisselbare condensor, met een N.A. grootte-orde 0,9 - 1,25. Dat hoeven daarom geen peperdure toestellen te zijn! Al helemaal niet voor wie voor tweedehands opteert.

Je kan niet zeggen dat de microscoop die u in gedachten hebt peperduur is, maar voor die prijs vind je heel makkelijk een (weliswaar monoculair) tweedehands toestel in goede staat en met meer mogelijkheden, zoals bijvoorbeeld een Zeiss GF, Standard 14, Standard 16, een Reichert Neopan, Diapan, een Olympus CH, CH-2, een Leitz SM, een WILL Vm-series, een Zenit/LOMO Biolam enz.

Dan moet u natuurlijk wel goed uitkijken: revisie van een microscoop kan een erg kostelijke zaak worden (voor een degelijke revisie van een Zeiss Standard wordt doorgaans € 700 of daaromtrent aangerekend) en soms is ze onmogelijk bij gebrek aan wisselstukken.

Ook even aanstippen, al is het hier OT, dat een microscoop ontworpen is om optimaal te functioneren met objectglaasjes met een dikte van maximum 1,2 mm en dekglaasjes met een dikte tussen 0,155 en 0,170 mm. (Sterke) afwijkingen van die waarden geven een duidelijke verslechtering van de beeldkwaliteit (sferische abberatie), vooral bij een 40/0,65. Overigens heeft dat objectief een voorwerpafstand van enkele tienden van een mm, een uitstrijk oid tussen twee objectglaasjes, dat zal dus niet lukken. Er bestaan sterke objectieven met langere voorwerpafstand ("LWD objectives"), maar die zal men niet snel tegenkomen en ze zijn duuuur.

yvan

Terug naar microscopie