Google+

wat u moet weten over medicijnen

Gezondheid & ziektes in het algemeen

Re: wat u moet weten over medicijnen

Berichtdoor Goshiki » Za 17 Sep 2011 9:46

Veel, zowaar te veel samen gestelde chemische middelen bevatten kanker verwekkende stoffen.
Vaak zijn zogenaamde genees middelen nog gevaarlijker dan de kwaal onder/bij de koi.

Wat zijn dan geen chemische middelen?

Een oeroud middel is zout.
Geen zout in de vijver, maar zout in een badvorm werkt zeer goed bij bepaalde kwalen.
Een 50 of 100 liter bak, vat of teil en een net om erover heen te doen.
Plus de kennis van hoeveel % en de kwaal en je kan de koi terug gezond krijgen.
Wel goed zout gebruiken, onder andere zeezout is ok.

Verder is KP inderdaad een middel dat je gebruiken kan, maar ook hier is echt kennis voor nodig om dit paarse goedje zomaar te gaan gebruiken.

En bij bepaalde bacterie/virus aantastingen is Halamid D een uitkomst.

Goshiki

Berichtdoor knoalster » Ma 01 Jul 2013 16:52

zit nu zelf met problemen in de vijver en wat ik doe is er een deskundige bij halen. Gezien mijn kennis van medicijnen nihil is, moet ik er van uit gaan dat de deskundige mij de juiste middelen verstrekt.
Als ik naar de dokter ga, moet ik daar ook grotendeels op kunnen vertrouwen. Ik google natuurlijk altijd maar wil vooral dat het probleem z.s.m. wordt opgelost. Veel mogelijkheden heb je niet als de Koi,s
op apegapen liggen en niet overal is deskundige hulp in de buurt.

knoalster

Berichtdoor Ruud Melching » Ma 01 Jul 2013 19:42

Ik heb zelf pas geleden mijn koi's tegen costia behandeld, nadat ik een deskundige afstrijkjes heb laten doen bij een aantal vissen.
Onder de microscoop bleek al gauw dat het om costia ging en niet te vergeten huid en kiewwormen.
Ik heb in het voorjaar de vissen al een keer behandeld met KP tegen parasieten. Volgens de deskundige krijg je costia daarmee niet uitgeroeid. Hij heeft mij "Formulina" geadviseerd, wat ik na drie dagen moet herhalen. Ik moet zeggen dat dit wel geholpen heeft. Daarna heb ik 20% van mijn vijver moeten verversen en de waterwaarden nagekeken. De vissen hebben drie dagen rust gekregen. Nu ben ik begonnen met Lernex Pro om de wormen te lijf te gaan. 1ste behandeling duurt 14 dagen en daarna nogmaals dezelfde behandeling. Huidwormen zijn levendbarend en zijn na 1 behandeling goed te bestrijden, maar kieuwwormen leggen eitjes die zeker met de huidige temperaturen er 2 weken over doen om uit te komen. De eitjes zijn niet gevoelig voor de medicijnen, daarom moet je na 14 dagen nogmaals behandelen om er zeker van te zijn dat je ze allemaal te pakken hebt.
Span een net of leg iets over de vijver zodat de vissen er niet uit kunnen springen tijdens de behandeling. De wormen kunnen de vissen behoorlijk irriteren.
Schakel de UV lamp of Ozoninstallatie uit en zet deze minimaal na vier dagen na behandeling weer aan.
M.v.g. Ruud.
Gebruikers-avatar

Ruud Melching

Berichtdoor Koijacco » Ma 22 Jun 2015 19:34

Ik heb sinds kort een eigen microscoop gekocht, een euromex biobleu bino 40-1000x.
Het leek mij intresant om zelf alles eens een beetje te onderzoeken.
Ik houd hierbij het boek de koidokter bij de hand om alles in op te zoeken, mocht ik er echt niet uitkomen dan bel ik de koidokter om langs te komen.
Ik heb van het voorjaar ook een kp behandeling gehad en een tegen costia, had de een net verholpen en een week later had ik er weer een.
Wat mij opvalt na wat langer behandelen met medicijnen is dag je bioloog een beste opsodemiter krijgt.
Ik ben na de behandeling wel 3weken bezig geweest om het weer op orde te krijgen.
het is zeker leuk en intresant om zelf eens te onderzoeken wat er nu met je koi aan de hand is.
Ik ga aankomend september bij maarten lammens een cursus doen voor microscopie en wondbehandeling, lijkt me erg leerzaam.
Gebruikers-avatar

Koijacco

Berichtdoor mollie » Ma 29 Jun 2015 23:10

Laat even weten hoe het is gegaan met die voorlichting vooral met de wondbehandeling eens kijken of er wat veranderd is
Gr Ron

mollie
moderator

Berichtdoor Jo Beerkens » Vr 19 Aug 2016 5:58

Ik woon in Thailand, heb sinds 4 jaren een vijver van 6.000 liter, met 7 koi's. Ze zijn (waren) inmiddels gemiddeld 50 cm en 2 KG. In het water zitten ook nog 8 roze meerval.
De koi's zijn al die jaren sterk en goed gezond geweest. Ze hebben de meest extreme omstandigheden weten te overleven, zoals dit voorjaar 3 maanden hitte rond de 35 tot 40 graden. Maar ook al 4 regenseizoenen, als er steeds massa's regen van daken in de vijver terecht komt.
Enkele weken terug begonnen mijn mooie koi's een voor een te sterven. Afgelopen zondag weer 3 achter elkaar.
Ik heb alles gedaan wat de koi-handelaar me heeft aangeraden. Daaronder het geheel verversen van het water (uit de beek tegenover mijn huis). En ook toevoeging van zout, gele poeder en een anti-parasietmiddel. De overgebleven twee koi's lijken me echter nog steeds niet in orde. Ik belucht overigens ook goed.
Nu komt mijn vraag: ik kan niet, zoals in Nederland een koi deskundige gaan zoeken. Dat is in Thailand niet zo goed denkbaar, iedereen zegt maar wat en ze spreken mekaar allemaal tegen. Dat schiet echt niet op, ik zal het zelf moeten uitzoeken.
Maar ik ben een volslagen leek. Ik heb in dit forum al veel overzichten van ziektesverschijnselen gelezen, maar weet niet hoe ik zelf een soort diagnose kan stellen. BV moet ik de koi uit het water halen en met een loep bekijken ? Ik heb geen idee hoe men zoiets doet. Of kent heel toevallig op dit forum iemand uit de buurt van Chiang Mai ?
Ik sta open voor alle goede adviezen, maar hou het liefst basic.

Jo Beerkens

Berichtdoor juul » Vr 19 Aug 2016 13:22

Hoi allereerst balen, zeker omdat je niet om de hoek zit......TomTom geeft 8600km aan en is voor vele van ons net wat tever :mrgreen:
Je spreekt over basic houden en daar zit net de angel denk ik.....ik lees in een ander bericht van je dat je vijver 40cm diep is, dat is leuk voor goudvissen maar een koi maak je daar op den duur niet gelukkig mee. Enorme temperatuursschommelingen, grote hoeveelheden regenwater en veel te hoge watertemperaturen zorgen voor dodelijke combinaties en op een of andere manier zul je daar nu mee te kampen hebben. Ook al zou je nu iemand met een microscoop en goed advies je koi kunnen redden dan nog kan ik je verzekeren dat zonder de goede aanleg van een koivijver je je koi ook al is het niet de bedoeling maar toch de dood in jaagt.......

De basics voor een KOI vijver en niet een vijver met koi maar een KOIVIJVER zijn als volg waar ook ter wereldt:

8M3 of meer
diepte 150cm of meer
bodemdrain
skimmer
Koifilter/bijpassende pomp
wekelijks 10% waterverversing(Bron of leiding) geen regenwater of uit een sloot oid!
Beluchting (in jou klimaat kan dit niet genoeg zijn denk ik zo)
UVC
Een goed koinet/koiopvangbak/quarantaine
Goed boek over de basics van koihouden

Nogmaals dit zet ik hier niet om je te bekritiseren maar geeft weer wat voor basics nodig zijn om koi verantwoordelijk te kunnen houden.......Dan nog kan er genoeg misgaan.
Waardeloos voor je dat je nu met deze problemen zit maar dit zijn de basics die we je kunnen bieden, op zo'n afstand is het ondoenlijk een beter advies te geven!!

Succes!!!!

Juul
Gebruikers-avatar

juul

Berichtdoor Jo Beerkens » Di 23 Aug 2016 6:01

Juul, bedankt dat je de moeite hebt genomen om mijn vragen en problemen zo goed door te nemen. Ik voel me helemaal niet bekritiseerd. Het punt is dat ik er 4 jaren geleden veel te onervaren ingestapt ben en dat er in deze omgeving nog niet zoveel kans bestaat om veel van anderen te leren. Dan is dit forum toch een heel goede uitkomst.

In jouw beschrijving kom ik bij een aantal punten uit die nauwelijks of moeilijk haalbaar zijn. Vooral de diepte is lastig, maar anderzijds kan ik hem misschien (laten) opmetselen, hoewel ik 150 cm nooit kan halen. Juul, wat zou volgens jou de minimum diepte zijn ? Ik elk geval kan ik met ophogen ook beter de vereiste 8 m3 halen. Als ik verhoog zou ik ook aan slimmers kunnen denken (dat zijn toch die dingen die men in zwembaden ook gebruikt voor boven-afroming van water ?)

Aan het regenwater op zich kan ik niet zoveel doen, anderzijds kan ik wel gaan denken over zware dakgoten. (Moet je nagaan: Bij de aanleg vonden wij het al heel wat dat de vijver regelmatig ververst zou worden met fris regenwater!).

Wat versta je onder bodemdrain ? Wat is dat en hoe doe ik dat ? Overigens gebruik ik een UV-filter en daar ben ik heel gelukkig mee, deze houdt het water echt goed zuiver.

Hoe dan ook, ik begrijp nu wat mijn positie is en ik begrijp ook dat er nog heel wat te doen is. Nogmaals bedankt voor je adviezen.

Jo Beerkens - jo.beerkens@gmail.com

Jo Beerkens

Berichtdoor juul » Wo 24 Aug 2016 1:56

Hoi

Ik snap dat het lastig gaat worden om 1,5m diepte te halen als je dit met name uit metselwerk boven maaiveld moet halen. Wat dan een goede diepte is is denk ik simpel en dat zal het maximaal haalbare zijn in jouw geval. Die geadviseerde diepte hebben ze bij jou in de regio niet zo zeer nodig qua temperatuurschommelingen maar meer tav de ontwikkeling. ook daar hebben koi de diepte voor nodig. Stelregel welke weleens wordt aangehouden is 3 x de lengte van je grootste koi maar ook dat is maar een relatief begrip aangezien je koi altijd kunnen doorgroeien. maar goed ik denk dat als je richting de meter diepte kan creëren dat je al veel meer uit je vijverplezier gaat halen.
Ja skimmers zorgen idd voor oppervlaktevuil......ze zorgen ervoor dat blad , stof en ander vuil van de oppervlakte wordt verwijderd alvorens het naar de bodem zakt.
Voor vuil in het water als ontlasting en toch gepasseerd vuil als blad etc. is een bodemdrain, dit is een harde kunstof pot welke middels een flens onder je vijverfolie of in cement onder je polyester wordt geconstrueerd en middels pvc leidingwerk uitkomt in een voorfilter. vanuit hier krijg je dan een aanzuigende werking op het diepste punt van je vijver en houdt je de bodem schoon van potentieel gevaarlijk vuil wat gaat liggen rotten met alle gevolgen van dien.

groet,

Juul
Gebruikers-avatar

juul

Vorige

Terug naar Gezondheid & ziekten algemeen