Google+

wat u moet weten over medicijnen

Gezondheid & ziektes in het algemeen

wat u moet weten over medicijnen

Berichtdoor helma » Ma 29 Mrt 2010 18:45

hallo iedereen

worstel u door deze tekst en u weet waarom u beter niet zomaar naar een middel (medicijn) moet grijpen.

de meeste onder ons zullen begrijpen dat voorzichtigheid met medicijnen is geboden bij het opbergen, om te zorgen dat kinderen en huisdieren er niet bij kunnen.
waar men vaak niet bij stil staat is, dat het gebruik van de medicijnen een risico inhoud voor de vissen.
dit om de simpele reden dat al deze medicijnen niet zijn gemaakt of afgestemt op vissen. een groot scala aan ontsmettingsmiddelen word gebruikt als zijnde medicijnen.
maar ze zijn voor heel andere doeleinden ontworpen. bv, voor ontsmetten van stallen. veel gebruikte medicijnen zijn ontwikkeld voor schapen, varkens , pluimvee enz .
dit geld ook voor antibiotica,s , oogzalfjes enz, geen van deze medicijnen waren in oorsprong voor onze koi bedoeld. En vele middeltjes zijn ook nog eens kankerverwekkend voor zowel u koi als voor u zelf.

nu is men wel bezig met het onderzoek naar medicijnen en preparaten voor vissen. maar dit is voornamelijk het geval voor consumptie vissen. en het in de wet bepaalde gevaarlijke stoffen die wij niet binnen mogen krijgen.
dus het belang van deze onderzoeken is puur een geld zaak voor de consumptie industrie.
onze vissen spelen daarbij niet mee, al zouden ze op de lange termijn wel mee kunnen profiteren van deze onderzoeken.

dus hou er altijd rekening mee dat u met middelen werkt die voor vissen vaak niet echt geschikt zijn, en dat de gevolgen van de middelen ook vaak niet zijn onderzocht, op hun werking op de langere termijn.

het is daarom dan ook vaak niet verwonderlijk dat van veel medicamenten de exacte werking niet duidelijk is. zeker voor lever en nieren, veel middelen hebben al de neiging daar op te slaan. dus hou daar altijd rekening mee. als u preventief iets in u vijver wil gieten. bent u van plan medicijnen te gaan gebruiken, google dan minimaal op de naam van de producten en lees wat u in uw vijver wil donderen. weet wat producten kunnen doen, ken de middelen.
Dan weet u ook wat u bij uw juweeltjes kiepert en wat het aan schade aan kan richten.

mvg helma
Gebruikers-avatar

helma

Re: wat u moet weten over medicijnen

Berichtdoor EDLE » Zo 02 Mei 2010 12:48

Er wordt inderdaad te lichtzinnig omgesprongen met medicamenten die vaak te agressief zijn voor wat het moet dienen. En het toedienen hangt zo af van de samenstelling van het water, dat je er nog beter over geïnformeerd moet worden.
Niet vergeten dat doodsoorzaak nummer één van vissterfte nog altijd de 'liefhebber' is. Als mensen bij me op bezoek komen om hun vis te onderzoeken, vraag ik steeds wat ze al gedaan hebben om te behandelen. Vaak zijn de vissen eigenlijk al vergiftigd en op sterven na dood. De kieuwboogjes zijn verkleurt wat wel degelijk wijst op een behandeling.... het ziektebeeld is zodus helemaal vervormd.

EDLE

Berichtdoor WJR » Za 07 Aug 2010 19:02

In dat geval heb ik de volgende vraag.

Ik heb onlangs costia geconstateerd in mijn vijver en heb er nu een 4-tal vissen op verloren, mede doordat de symptomen in de eerste dagen toch wel overeenkomsten hadden met het wisselen van een keeltand.

Nu heb ik een dure medicatie, nou ja verdelgingsmiddel denk ik eerder, (alparex) aangeschaft en hoor steeds vaker dat deze de taak niet volledig afrondt.

Daarnaast is er, mits je erg goed doorzoekt op het internet, de euforie over KP die als bijna failsafe wordt afgeschilderd en nu komt langzaamaan halamid-d ook steeds vaker in het vizier.

Deze drie zijn in dezelfde volgorde steeds goedkoper in de aanschaf.

Als je nu zonder verdere info een advies zou moeten geven, welke van deze drie zou je adviseren?

Ik kan nog niet kijken of alparex het is gelukt want ik zit nu pas 3 dagen na de tweede behandeldag dus de vijver ligt zo goed als stil alhoewel ze vandaag erg "springerig" zijn.

Alvast bedankt voor je antwoord.
Wilco
Gebruikers-avatar

WJR

Berichtdoor helma » Zo 08 Aug 2010 17:51

Zonder verder nadenken, zeg ik kaliumpermanganaat.

Gr Helma
Gebruikers-avatar

helma

Berichtdoor WJR » Zo 08 Aug 2010 19:31

Precies mijn gedachten :D

Heb vandaag het filter weer gestart en 10% ververst.
Zodra ik weer wat kan zien in de vijver weer snel een koi vangen en een afstrijkje nemen.

Aangezien de alparex nog wel even in de vijver zal zitten ben ik wel benieuwd wat voor tijd jij adviseert alvorens ik hiermee zou kunnen starten ALS de costia nog niet verdwenen is.

Groet,
Wilco
Gebruikers-avatar

WJR

Berichtdoor WJR » Wo 11 Aug 2010 18:50

Het lijkt erop dat de alparex zijn werk, in ieder geval voor een groot deel, heeft gedaan.
De vissen blijken ineens toch wel rugvinnen te hebben die omhoog kunnen staan en mijn enige vrouwtje in de vijver heeft gepaaid, zo laat in het seizoen en dat terwijl er 2 weken een borstel in het water heeft gehangen.

Jammer genoeg kwam ik er pas achter toen alle koi's steeds tussen de planten zaten te smakken dus ik heb er maar een paar over kunnen hevelen naar een kleine aparte bak.

Mocht een nabehandeling met KP nodig zijn, is het dan voldoende om 2 weken, na de laatste behandeling met alparex, te wachten of is een langere tijd beter?

Wilco
Gebruikers-avatar

WJR

Berichtdoor helma » Za 14 Aug 2010 14:15

Tussen alparex en een ander medicijn moet minimaal 2 weken tussen zitten, ik zou 3 weken zeker aanhouden.

Eerst een afstrijk maken, voor je uberhaubt wat gebruikt. Iedere zomaar gebruikte onnodige behandeling is er 1 te veel. Maar dat wist je al :wink:

Ohja ik had hier geen vraag verwacht, vandaar het late antwoord.

Mvg Helma
Gebruikers-avatar

helma

Berichtdoor maximum » Wo 20 Okt 2010 12:45

:) ik heb een tijdje terug in zowel boven op zolder 2x q-bak als in mijn buiten vijver parasieten gehad.
het gevolg van nieuwe vis en een schepnetje in meerdere bakken gebruikt en wat nitriet.
ik had na een afstrijkje van een koidokter(koihealthservice) op uit elke bak 2 vissen een hele
dierentuin aan parasieten in mijn q bakken en buiten vijver.
boven op zolder trichodina costia huidwormen en witte stip.buiten alleen witte stip.
ik heb toch alles ook buiten voor de volle mep behandeld.
eerst 1 week formaline en malachietgroenoxolaat voor witte stip.
daarna 1 week gyrostop tegen huidwormen.
toen nog 5 dagen buiten kp behandeling.en boven een kp dompeling op alle vis.
buiten heeft alles het overleeft en boven 20 jonge koi (10-15cm)dood van de 45.
daarna is zowel boven als buiten alle vis weer aan het eten gegaan en het gaat redelijk goed.
ik bedoel redelijk goed omdat ik boven pas 1 vis had die weer eten begon uit spugen.
deze vis heb ik direct apart genomen en weer een kp dompeling gegeven.
het is nu 2 weken terug en hij zwemt nog goed rond dus even afwachten.
verder heb ik buiten vooral de laatste week wel heel af en toe een vis zien schuren.
maar dat zal denk ik ook wel met de temperatuursdaling te maken.
mijn vijver water buiten is nu namelijk 9 graden.en 2 weken terug nog 15 graden.
de vijver is 120 diep dus dat kan hier ook wel een gevolg van zijn maarja hetzij nou eenmaal.
verder heb ik van de week 2 vissen van buiten die ik ook afwijkend gedrag zag vertonen een zoutbad gegeven.
na het bad was het gedrag weer veel normaler dan voorheen.een zoutbad schijnt ook te werken tegen veel parasieten.
verder is mij vertelt dat kois als ze eenmaal costia of witte stip hebben gehad zij altijd drager hiervan blijven.
ik ben geen expert maar ik ga nu wel een cursus volgen voor herkenning van parasieten.
heb zelfs al een maand geleden een microscoop aangeschaft.
ik denk zelf dat een goede koidokter het best weet wat je voor wat kunt gebruiken.en deze het best eerst kunt raadplegen
voor je wat doet mits je natuurlijk ervaring hebt opgedaan met zoiets.
groetjes patrick

maximum

Berichtdoor J.Kuiper » Di 10 Mei 2011 17:45

Hallo Helma ik ben met een fmc fish pharma behandeling gestart i.v.m stip en costia
nou staat er dat ik na 3 dagen een 2e behandeling moet starten .
moet ik ook verversen tussen de behandelingen door
en dan het filter weer mee laten draaien
dat is niet helemaal duidelijk weet jij hier meer over

mvg Jacob

J.Kuiper

Berichtdoor helma » Wo 11 Mei 2011 12:47

Goede morgen Jacob

Een behandeling met FMC tegen witte stip is mede temperatuur afhankelijk. Ik neem aan dat de FMC van fish pharma een normale stamoplossing is. Dan is om te beginnen de temperatuur belangrijk. Al zou je normaal gesproken de dosering aan moeten houden van de aangekochte producten.

Bij een Normale stamoplossing zou je de volgende regels aan moeten houden voor doseringen.

BEHANDELING Van witte stip moet men 2 tot 3 keer herhalen.
De tijd tussen de behandelingen is afhankelijk van de temperatuur.

- Bij 25 graden bedraagt de tussentijd 4 dagen.
- Bij 18 graden is dat 6 dagen.
- Bij 10 graden is dat 10 dagen.

Kuur altijd afmaken om de lastige cyclus van de witte stip te doorbreken.

* Niet gebruiken bij een Ph lager dan 7.
- En bij gevoelige vissen, zoals windes, zeelt en steuren, halve dosering gebruiken.

* Bij een watertemperatuur boven de 25 graden halve dosering gebruiken, in verband met het zuurstofgehalte in het water. Hoe hoger de temperatuur hoe giftiger het middel is. Dan beter de steur uit de vijver halen, ook omdat het zuurstofgehalte zwaar verminderd.

Tussen 2 doseringen in kan men idd water verversen en vervolgens de volgende dosering plaatsen. Dit laat je vervolgens 7 dagen ongemoeid.

- Ook UV-lampen, algenmagneten en koolfilters tot 1 week na de laatste toediening uitgeschakeld houden.

Na die 7 dagen kan men verversen en het water weer optimaal in orde zien te krijgen.

Hoop dat het antwoord duidelijk is.

Mvg Helma
Gebruikers-avatar

helma

Volgende

Terug naar Gezondheid & ziekten algemeen