Google+

HELP!!! Redden verwaarloosde vissen

Gezondheid & ziektes in het algemeen

HELP!!! Redden verwaarloosde vissen

Berichtdoor Tante Lily » Zo 16 Aug 2020 20:11

Hoi koivrienden!

*** Let op: deze post kan schokkende informatie bevatten en is niet bedoeld voor tere zieltjes! ***

Ik kan alle denkbare adviezen gebruiken voor het houden van koi & grote goudvissen, vandaar dat ik even een eigen nieuw postje aanmaak op dit forum :)
In alle eerlijkheid ben ik totaal onervaren in het houden van vis. Als kind heb ik guppies gehad (ging goed tot mijn broer mij een ciclide voor mijn verjaardag gaf. Heb ik hem nu, 20 jaar later, nog steeds niet vergeven ;) ). Verder heb ik wel een vijver met kleine goudvisjes gehad, maar nooit een grote bak met grote vis als jullie begrijpen wat ik bedoel.
Wel had ik tot voorkort een ongebruikt zwembad. Diameter 7.20 m en diepte 1.20 m. Geen chemicalien (meer) en eerlijk gezegd hebben we hem gevuld om te kijken of hij nog wel goed waterdicht is. En dat is 'ie :goed: Nu wilde ik er graag een natuurzwemvijver met helofytenfilter van maken, want ik ben niet zo van de chemicalien :hamer

Enfin. Ik heb ook een goede vriendin, die werkt bij de L.I.D. (Landelijke Inspectiedienst Dieren). Nu is er ongeveer twee weken terug een wietkwekerij in een oude boerderij opgerold. Inwoners van de boerderij opgepakt, plantjes in beslag genomen, pand verzegeld, stroom afgesloten. In die boerderij zat in het oude stal gedeelte een oude koeien grup. Voor degenen zonder boerenachtergrond: een grupstal is een winterstal van vroeger, waarbij koeien de hele winter werden vastgebonden en hun kont boven een geul hing waar de mest in viel. Die geul noemen we de grup.
De wietkwekers hadden deze betonnen bak gevuld met water en... er koi's ingedaan! Samen met een schildpad en een stel grote goudvissen. De altijd hulpvaardige politie wist uiteraard niet wat te doen met die vis, en heeft zonder verder na te denken het pand zoals gezegd verzegeld en DE STROOM ERAF GEZET. Ik weet niet heel veel van vis, maar wel dat het uitzetten van pompen, filters en verlichting een slecht idee is :shock: ... Helaas is er vervolgens nog een tiental dagen overheen gegaan voordat mijn vriendin bij de situatie betrokken werd, en nog eens een aantal dagen voor de eigenaar bewogen kon worden afstand te doen van zijn vissen. Vanochtend is dan eindelijk mijn vriendin toegelaten in het pand en vond een slagveld. Vrijwel alle vis was gesneuveld. Ik ben er niet bijgeweest (gelukkig!!!) want ik mag geen verzegelde panden binnen, maar het was erg slecht. Er waren nog wel wat vissen in leven. En de schildpad. Die natuurlijk ook (taai volk!) De overlevende vissen moesten per direct daar weg. Joost mag weten hoe lang er al dode vissen in die grup hebben gedreven, wat de algehele toestand van het water was... *Gelukkig* :roll: kende mijn vriendin iemand met een mooie, grote, waterdichte bak.... En iemand die stom genoeg is om de telefoon op zondag op te nemen. Jullie raden het vast al.

Ik heb vis.

Op het eerste gezicht is er onder de overlevenden slechts 1 echte koikarper over. De rest zien er eerder uit als grote goudvissen. En natuurlijk een blazende (bijtende) gestresste schildpad. Maar deze zit apart en daarmee gaat het verder prima :cheer:
De vissen zijn wisselend. De beste zwemmen inmiddels vrolijk rond (al heb ik ze nog niet zien eten en ze zouden toch uitgehongerd moeten zijn na twee weken verwaarlozing), maar de twee slechtste zijn echt erbarmelijk. Ze leven nog, maar drijven op hun zijde bovenin het water. Ik heb heel internet afgestruind naar informatie over eerste hulp bij vissen (een zoekopdracht die ik nooit gedacht had ooit uit te zullen voeren hehehe)
En daarbij heb ik het volgende gevonden (en uitgevoerd):

* Ik heb de vis zachtjes heen en weer bewogen door het water.
-geen verandering-
* Ik heb de vis zachtjes heen en weer bewogen door het water bij het uitspuitstuk van de filterpomp in de buurt (voor zuurstof en stroming)
-geen verandering-
* Ik heb ze een 20 minuten met rust gelaten
-geen verandering-
* Ik heb de tuinslang gepakt, de kraan zachtjes opengedraaid en de slang bij hun bekjes gehouden.
-de kiewen gingen openstaan en er kwam witte troep uit :shock: :'( De grootste van de zielige vissen bewoog hierop wel wat, maar ging toen toch weer apatisch op z'n zij liggen)-
* Ik heb ze nog even rechtop in het water gehouden en de tuinslang er langs laten stromen
-geen verandering-

En nu zijn mijn ideeen op. Volgens mij heb ik echt alles gedaan wat ik kon om de dieren te redden. Als ze niet overeind komen en gaan zwemmen zijn ze denk ik ten dode opgeschreven. Maar hoe zit het met de rest? Zouden ze misschien een ziekte kunnen hebben waardoor zij mogelijk morgen ook op hun zij gaan drijven? Ze zijn nu nog vrij fief en fit. Kan ik iets doen om de conditie van de vissen te verbeteren? Kan ik een supplement in het water doen? Is het raadzaam om nog iets met de zwakste vissen te doen, of maak ik het met al mijn goedbedoelde reanimatie pogingen alleen maar erger?
De verzorging van de vissen is ook voor de politie inval in ieder geval sterk onder de maat geweest. Ik weet dan misschien wel niets van vis, maar een schildpad met rachitis herken ik direct. En rachitis in deze mate kan alleen ontstaan door langdurig gebrekkige voeding en verzorging. Er is duidelijk geen moeite gedaan om zich in dit dier en zijn behoeftes te verdiepen, dus ik ga er eigenlijk maar van uit dat dit voor de vissen niet anders zal zijn geweest. Kortom: de dieren bevinden zich in een slechte toestand. Eigenlijk zijn ze op een punt waarop er niet meer een eenduidige "goed" of "fout" is in de behandeling: het is erop of eronder.
Daarom vraag ik ook aan iedereen om zijn ideeen te spuien: maakt niet uit of je het bij je eigen vissen zou durven proberen of niet. Jullie vissen zullen zich nooit in zo'n staat bevinden, dus zul je dat ook niet hoeven gelukkig. Uiteindelijk besluit ik toch zelf wat ik probeer en wat niet (zoals de tuinslang reanimatie), als er niets gebeurt heb ik er een hard hoofd in. Heb je dus iets gehoord aan mogelijke hulp/huismiddeltjes die mijn vissen ten goede zouden kunnen komen, of heb je zelf ervaring met een of ander medicijn, zieke vissen, halfdode vissen, wat dan ook: nu is het de tijd om je kennis te delen :stu
Om een voorbeeld te geven: ik las ergens online dat vissen erg veel van knoflook houden. Is het bijvoorbeeld een goed idee om nu te proberen de kwieke visjes aan het eten te krijgen met uitgeperste knoflookteentjes? Kom maar op met al "Grootmoeders' kennis" en de boerenalmanak hihihihi

Dank!

Tante Lily en de visjes

Tante Lily

Re: HELP!!! Redden verwaarloosde vissen

Berichtdoor marco67 » Ma 17 Aug 2020 2:05

triest verhaal. voor het eten hoef je niet zo bang te zijn ze kunnen rustig een half jaar zonder. wat belangrijker is, is een goede waterkwaliteit dus veel water verversen en een luchtpomp met zuurstof stenen op de bak zetten. als dit allemaal koi's waren (heb geen ervaring met goudvissen) zou ik zout in het water doen een koi kan een week of 2 op 9kg zout per 1000 liter water zitten. dit stript de slijmhuid van de vissen af dus ook de slijm wat ze in de kieuwen hebben (krijgen ze als die geïrriteerd zijn) het helpt ze om wat gemakkelijker te blijven drijven en je krijgt iets zuurstof rijker water. ook de meeste parasieten hebben een hekel aan zoveel zout alleen doet het niks voor wormen. je kan ook een afstrijkje bij een koi dealer laten maken om te kijken of er parasieten/wormen op zitten. maar pak even een vis die op zijn zij ligt en kijk is onder de kieuw deksels als de kieuwen niet mooi rood zijn maar faal wit (zeg maar als een gekookte biefstuk) dan kan je ze beter laten inslapen, dat is beter voor de andere vissen. een vis heeft altijd een paar parasieten en dat is in normale omstandigheden niet zo'n probleem maar als ze stress hebben kunnen de parasieten de overhand krijgen en de andere vissen ook aansteken.

groeten
marco

ohja het zout mag geen jodium of andere middelen bevaten. ik gebruik altijd veevoeder zout is goedkoop en zitten geen toevoegingen in. ik haal het bij de welkoop

marco67

Terug naar Gezondheid & ziekten algemeen