Google+

Koi niet in hun sas, waarom ???

Gezondheid & ziektes in het algemeen

Koi niet in hun sas, waarom ???

Berichtdoor John_VdR » Vr 14 Aug 2020 21:06

Allen, ik ben John woon in Belgie en ben nieuw op dit forum.

Ik heb een koivijver van 20m³ hij is nu 13 jaar oud. Hierin zwemmen 7 koi. (Kleinste 35 cm, grootste 70cm).
Het voorbije aanhoudende warme weer heeft mijn watertemperatuur naar 26°C gekregen. Grote opstoot van zweef en draadalgen.

Echter is vorige week mijn 3 jarige Tancho van 45 cm plots overleden, reden ? Zij lag 's morgens onderste boven in de vijver.
Aan de dode vis op de eerste plaats niet onmiddellijk te zien.

Toch maar Koi dokter Eef Donné erbij geroepen, afstrijkjes zijn genomen en water waarden zijn gecontroleerd :

Ph = 7,8
Gh = 23
Kh = 13
Nitriet = 0,15
Nitraat = 7
Ammoniak = 0
Fosfaat VEEL te hoog.

Er werd niks gevonden op de afstrijkjes.

Koi dokter heeft mij volgende behandeling gegeven : een pond zinger om het fosfaat gehalte naar beneden te halen, een voedingskuur met medicin van house of kata, een vital kuur van house of kata en een inenting met 2 bacterien kuren : anarex bio + micobe lift clean & clear. Ook werd 24kg zout aan het water toegevoegd.

Dit is nu een week geleden, mijn koi's eten echter weining of niets meer, 1 koi zwemt steeds traag met de mond open of hangt in de zuurstof.

Kan er mij iemand vertellen wat er aan de hand zou kunnen zijn ?

Mijn Koi's zijn niet in hun normale doen,

Mvg,

John

John_VdR

Re: Koi niet in hun sas, waarom ???

Berichtdoor mollie » Za 15 Aug 2020 14:40

Misschien door je algenprobleem snachts zuurstoftekort gezien je koi smorgens dood was en rest aan het luchthappen is. Waterkraan open en extra luchtpomp zou ik mee beginnen
Het zout zie ik zelf niet zo zitten maar dat zit er al in.
Ook meer gevoerd met dit weer misschien?
Gr Ron

mollie
moderator

Terug naar Gezondheid & ziekten algemeen