Google+

Bijna alle koi’s dood en nu?

Gezondheid & ziektes in het algemeen

Bijna alle koi’s dood en nu?

Berichtdoor Gesox » Ma 15 Jun 2020 21:58

sinds een aantal jaar heb ik een koi vijver met europese koi’s, zonder problemen elk jaar de vijver zelf goed opgestart, ik heb Een kunststofbak van 7 m3. Ivm algaangroei maak ik als nodig is de vijver geheel schoon, dit ook omdat het water geheel groen is, zweefalg.. Dit voorjaar sloeg de vijver nav het warme weer geheel groen uit, De vissen wilden niet meer eten en hingen een doelloos rond, extra filteren hielp niet , 7 mei begonnen met KH+ de waarde was nog maar 4.; omdat ik het gedrag van de vissen niet vertrouwde , Heb ik Op 19 mei ongeveer de helft van het water ververst. Op 29 mei besloot ik de vissen in quarantaine te zetten en de vijver geheel leeg en schoon temaken. Na de schoonmaak en controle van de vijver en de Quarantaine, de water waarde lagen dicht bij elkaar besloten om de koi’s en chubinkins na 4 dagen weer terug te zetten. In eerste Instantie leek alles goed te gaan, actieve vissen maar het eten bleef uit. Op 5 juni met een koi naar mijn dealer gegaan, afstrijkje gemaakt, resultaat, kieuwworm, trichodina en witte stip. Medicijnen meegenomen, lernex, alparex en malamix. Begonnen met Lernex, na 5 dagen ( vissen gedrag verontrustend, 2 dagen na elkaar Alparex gedoseerd . In de periode vanaf het doseren van de medicijnen gingen langzaam bijna al mijn vissen dood, 3 grote koi’s, 3 kleine koi’s en 4 chubinkens.
Ik zou vrijdag weer Lernex moeten doseren, maar vraag me af of het nog wel zin heeft. Ik kan niet zien wat er nog leeft, maar ik vermoed een stuk of 3 graskarpers. Ik ben geneigd om de vijver weer geheel leeg te maken , water is donker van kleur, kh =7, gh =8, pH= 8,2, geen nitriet, nitraat of fosfaat.
Wat kan ik nu het beste doen , leeg maken of restant lernex doseren.
Toen nog een koi leefde deze weer laten controleren, geen wormen gevonden alleen minimale trichodina.
Graag jullie advies.
Vriendelijke groeten Gé Snoek

Gesox

Re: Bijna alle koi’s dood en nu?

Berichtdoor St@n » Di 16 Jun 2020 13:10

Hey Ge das balen. Maar als ik je verhaal zo lees zie ik in mijn ogen wel een paar fouten. Ik som ze even op en het is aan jou wat je er mee doet.
- 7 kuub vijver zeg je. En ik tel zo al 13 vis. De regel die ik hanteer voor Koi is vis per kuub.
- met Koi heb ik altijd geleerd om per week 10% te verversen van het water. In jou geval ongeveer 700 liter dus. Ga je meer doen dan is de temperatuur schommeling te groot en heb je kans op onder andere witte stip.
- je vijver helemaal schoonmaken, al het water eruit etc. is niet waar Koi en vis van houden. Dit moet je proberen te voorkomen.
- medicijnen mixen ben ik al helemaal niet voor. En als ik zo lees wat je allemaal allemaal hebt gehad is het niet mis. Water kwaliteit is erg belangrijk, dus ik zou elke week een 10% water gaan spoelen.

Spoelen dus, weinig of niet voeren (is dus minder vervuiling creeeren) en afwachten wat er dan nog leeft. Daarna zou ik beslissen om verder te gaan met wat er nog inzit, of na een maandje het water constant te hebben gehouden qua waterwaardes Max 7 kleine Koi er in te doen.

Succes

St@n

Re: Bijna alle koi’s dood en nu?

Berichtdoor mullie » Di 16 Jun 2020 22:59

Zeker balen
Mij hebben ze altijd gezegd dat je de ergste eerst moet bestrijden trichodina of witte stip en als laatste de minst erge
Huid of kieuwworm

Zit nu zelf ook met de koi in behandeling
Costia Trichodina huid en kieuwworm
en in volgorde behandeld
ben nu met de laatste 2 begonnen
Suc6 nog
Doe wat je zeg dan lieg je niet
Gebruikers-avatar

mullie

Terug naar Gezondheid & ziekten algemeen