Google+

Terugkerend Trichodina probleem.

Gezondheid & ziektes in het algemeen

Terugkerend Trichodina probleem.

Berichtdoor Jocdeg » Di 05 Mei 2020 17:13

Hallo Forumleden,

Ik zal mijzelf eerst even voorstellen. Mijn naam is Jochem, woonachtig in Oisterwijk-NB en ik ben nu ca. 6 jaar aan het 'vijveren'.
Mijn vijver is totaal 11 kuub met een 600L plantenfilter op de kop. Momenteel heb ik hier 10 koi op zitten, variërend van 20 tot ~70 cm. Mijn vijver is voorzien van een beluchte bodemdrain en skimmer, direct aangesloten op een sieve, met daarachter de pomp (sinds 2 jaar blue eco 320), UV en Superbead small.

Put.jpg
Filterput afbeelding

Ik heb zowel naar de vijver als naar het plantenfilter een aparte retour, zodat ik dit plantenfilter in de winter af kan sluiten.
Nu ben ik sinds begin vorig jaar enorm aan het stoeien met een terugkerend trichodina probleem. Ik heb afgelopen jaar 5-6 keer behandeld met KP en afgelopen januari met het sterkere FMC. Op dit moment is het weer raak. Meerdere vissen afgestreken; De ergste vis vertoont 30+ trichodina en ook 3-tal kieuwwormen. Misschien een belangrijk detail voor later in mijn verhaal: De KP slaat al om na ca. 1-1,5u. Ik doseer dan ook meestal 2x bij op basis van metingen met een TDS meter.
Ik ben ook in gesprek met een AKV-lid, welke afgelopen jaar ook een bezoek heeft gebracht om alles te controleren. We hebben echter niets kunnen vinden.
Mijn plantenfilter is zeer goed onderhouden. Toch was dit nog een hoofdverdachte. Afgelopen winter is het plantenfilter zoals elk jaar afgesloten geweest en hij heeft enkele dagen volledig droog gestaan voordat deze enkele weken geleden terug aangezet is. Momenteel is dit een lege bak water van 600L, zonder planten en enkel een waterval als retour. Gezien het feit dat ik alweer voor de tweede keer dit jaar een trichodina probleem heb, zijn het AKV-lid en ik tot de conclusie gekomen dat het plantenfilter uitgesloten is van de mogelijke oorzaak!

Ik heb vorig jaar ook mijn bacteriedruk laten meten bij de AKV, deze bleek te hoog. Niet direct paniek want mijn koi vertoonde door de Trichodina enkel loomheid verschijnselen en sommige koi zonderde zich af verder geen beschadigingen of wonden. Dit jaar is dit anders; ik ben al sinds januari aan het tobben met 2 koi die al verschillende keren geïrriteerde/ontstoken schubben hebben gehad. Ondanks de FMC behandeling in januari, gaat dit gewoon door. Zijn dit dan nog wel schuur-irritaties...? Ik had zelfs het idee dat het afgelopen maanden veel beter ging met de koi dan afgelopen jaar omdat ze veel aanhankelijker/minder schuw waren. Op dit moment zie ik weer veel vissen schuren.

Ook voor de verhoogde bacteriedruk leek het plantenfilter verdacht.
Enkele weken geleden heb ik opnieuw een bacteriedruk meting laten doen, terwijl het plantenfilter uit stond sinds einde seizoen 2019, resultaat; nog steeds een te hoge bacteriedruk.
Met alle verbeteringen die ik doorgevoerd heb (1e keer winterkap, licht doorgevoerd in winter, enkele aanpassingen leidingwerk bead afvoer, leeg plantenfilter, bead leeggepompt en beads gefilterd..), ben ik op dit moment ten einde raad...

Ga er even vanuit dat de waterwaardes het hele jaar dik in orde zijn en het spoel/ververs regime klopt.
Ik heb getracht een zo goed mogelijk beeld te schetsen van het probleem waar ik mee loop te worstelen. Natuurlijk is het moeilijk om advies te geven op basis van alleen tekst en zonder echt een beeld te hebben van het vijversysteem. Als je vragen hebt, stel ze gerust.
Ik ben vooral op zoek naar ervaringsverhalen met soortgelijke problemen, in de hoop hier aspecten uit te kunnen pikken die uiteindelijk tot de oplossing gaan leiden.

Daarnaast heb ik een aantal concrete vragen;
Is er een relatie tussen de verhoogde bacteriedruk, snel omslaande KP en terugkerend trichodina probleem? (vervuiling/in algen tapijtje op wanden en bodem??) Ik kan hier weinig of geen informatie over vinden.
Wat kan de oorzaak zijn van mijn terugkerend trichodina probleem?
Hebben meer mensen last gehad van dit probleem en hoe heeft men dit uiteindelijk opgelost?
Laatst gewijzigd door Jocdeg op Di 05 Mei 2020 17:16, in totaal 1 keer gewijzigd.

Jocdeg

Re: Terugkerend Trichodina probleem.

Berichtdoor Jocdeg » Di 05 Mei 2020 17:14

Aanvullend een foto van de vijver:

Vijver.jpg
Vijver 2020 - leeg plantenfilter

Jocdeg

Berichtdoor marco67 » Di 05 Mei 2020 18:38

Hallo Jochem,

een verhoogde bacterie druk kan een probleem zijn, het is namelijk voedsel voor de trichodina's. en gezien je kp ook snel omslaat kon daar je probleem wel is in zitten. behandel je met kp meerdere dagen achter elkaar ? zoja blijft het water dan steeds langer paars ? Ververs je met kraan water of grondwater ? je zou eigenlijk achter de bron van de bacrerieen moeten komen uiteindelijk leven die ook ergens van.
Je zou doormiddel van zout je bacterie druk wat kunnen verlagen of door een ander middeltje als chloordioxide (kan een koi handelaar die bij air-aqua inkoopt wel aan komen. maar beter is de oorzaak te vinden.
en in zou een keertje mijn leiding werk schoonmaken en het beadfilter leeg halen en schoonmaken want voor de rest zie ik niet veel raars waar het mis zou kunnen gaan en laat je water waarmee je ververst is een keer testen wat erin zit en op bacterie druk

groeten
marco

marco67

Berichtdoor Jocdeg » Wo 06 Mei 2020 7:08

Beste Marco,

Bedankt voor je reactie. Dit geeft me weer stof tot nadenken. Ik was een beetje op een dood spoor beland.
Ik behandel met KP maar één dag. Ik ververs met gewoon kraanwater. Een goede tip om het kraanwater grondig te laten onderzoeken op waardes en bacteriedruk. Dit ga ik doen!
De supertab van air-aqua heb ik vorig jaar aangeschaft.
Ik wil eerst de trichodina aan gaan pakken met een KP kuur en na enkele dagen aansluitend de kieuwworm met Lernex pro. Daarna zal ik de supertab in gaan zetten volgens de handleiding. Ze schrijven ook dat de supertab een zuiverende werking gaat hebben op langere termijn voor je leiding werk, dus mogelijk neem ik daar de bron van vervuiling mee weg met als gevolg dat ik een lagere bacterie druk ga krijgen en de trichodina onder controle ga krijgen.
Ik zal komend weekend de bead nogmaals leegpompen en eens goed in het filter kijken/schoonmaken.

Nog een aanvullende vraag; kan de verhoogde bacteriedruk ook veroorzaakt worden door algentapijtje op je wand en bodem in je vijver? Ik kan me dit haast niet voorstellen.

Jocdeg

Berichtdoor marco67 » Wo 06 Mei 2020 11:52

Hallo Jochem,

ik had net een heel verhaal getikt klapt de site eruit :boos: :boos: ik moet zo weg dus maar even de verkorte versie
ik denk ook niet dat het probleem het alg tapijtje kan zijn. ik denk meer aan dingen als verkleefde beads, troep in de leidingen van je bodemdrain of skimmers. ik gooi zelf altijd 2x per jaar de rioolrat door de buizen om ze schoon te maken en je schrikt hoeveel troep daar uit komt (rioolrat google even op Rioolreinigingsslang)
ik weet niet of jij je filter kortsluit als je met kp behandeld, ik laat het filter altijd meedraaien en gooi er daarna wat filter bakkies in (ik gebruik het prutelpotje van house of kata maar gooi alleen het poeder rechtstreek in het filter en die zwarte zut in de vuilnis bak :lol: )

groeten
marco

marco67

Berichtdoor mullie » Zo 10 Mei 2020 10:14

Hoe heb je jou planten filter gebouwd
Hoe vaak maak je die schoon
Is hij makkelijk schoon te maken
zit er niet veel slib in

Ik zelf ben ook begonnen met een planten filter
En mijn filter bestond ook uit een sieve en een eb 60
De eerste jaren ging het hier ook prima tot ik ook problemen kreeg met huidwormen en trichodina
Planten filter omgebouwd naar een filter met Japanse matten ging weer een aantal jaar goed
Filter inmiddels ook veranderd eb60 is ub60 met bypass geworden dus iets meer doorstroming
Een mini trickel erbij voor de bak met matten en nog 2x per jaar trichodina
Tot ik vorig jaar bij een koi dealer in Ridderkerk was en het zo over mijn problemen had situaties uit gelegd hij begon gelijk over mijn sieve te vervangen door een trommel als ik het budget er voor had en de ub60 vervangen door een bewegend bed dus had ik weer stof om over na te denken
Volgen de dag ik de trickel er tussen uit gehaald en de vulling die erin zit was een bonk met slib geworden en mijn bak met matten precies het zelfde die maakte ik toch in het voorjaar en najaar helemaal schoon dus was ik best geschrokken hoeveel vuil er door een sieve gaat en had ik nog een 200 micron zeef blad erin zitten
Dus toen in augustus met spoed opzoek naar een trommel filter met mijn budget kwam ik uit op een aem easy drum en tot nu toe nog geen parasieten gehad meestal net voor de winter oktober/november en in maart/april beide als het net te koud is om te behandelen
Zal vandaag de trickel is controleren of er nu vul in zit
Hopelijk heb je wat aan mijn verhaal
Doe wat je zeg dan lieg je niet
Gebruikers-avatar

mullie

Berichtdoor mullie » Zo 10 Mei 2020 10:18

En je bacteriedruk kan je evt met virkon verlagen
Doe wat je zeg dan lieg je niet
Gebruikers-avatar

mullie

Berichtdoor @3aan » Ma 13 Jul 2020 12:55

marco67 schreef:Hallo Jochem,

ik had net een heel verhaal getikt klapt de site eruit :boos: :boos: ik moet zo weg dus maar even de verkorte versie
ik denk ook niet dat het probleem het alg tapijtje kan zijn. ik denk meer aan dingen als verkleefde beads, troep in de leidingen van je bodemdrain of skimmers. ik gooi zelf altijd 2x per jaar de rioolrat door de buizen om ze schoon te maken en je schrikt hoeveel troep daar uit komt (rioolrat google even op Rioolreinigingsslang)
ik weet niet of jij je filter kortsluit als je met kp behandeld, ik laat het filter altijd meedraaien en gooi er daarna wat filter bakkies in (ik gebruik het prutelpotje van house of kata maar gooi alleen het poeder rechtstreek in het filter en die zwarte zut in de vuilnis bak :lol: )

groeten
marco

Wat bedoel je met pruttelpotje, zut, filterbakkies is dit geheimtaal? Ik heb nu zo'n 30 jaar Koi maar dit is voor mij acacadabra

@3aan

Berichtdoor St@n » Di 14 Jul 2020 9:11

@3aan: pruttelpotje is een House of Kata bacterie kweekset. Geel soort pannetje dat je eigen bacterien kweekt/pruttelt. Heb het vroeger zelf ook gebruikt. Weet echter niet meer of die nog in de handel is.

Jocdeg: verhaal paar keer doorgelezen. Wat ik niet terug kan vinden is hoeveel water je wekelijks spoelt. Je hebt 12kuub (incl. planten en filters) dus ik zou minimaal 1200 liter eruit laten lopen en weer aanvullen. Je leidingwerk, zoals al eerder aangehaald, kan een item zijn. Heb je genoeg flow in de leidingen? Wat is je filter capaciteit? Je vijver flow in het algemeen? Gekke vraag misschien, maar zit je leidingwerk goed aangesloten op de filters? Suggestie; ik heb op al mijn aanvoeren naar het riool plexi buizen zodat ik kan zien hoe vervuild het water is dat ik doorspeol en zo weet of mijn leiding/filters weer schoon zijn. KP vraag; na je behandeling zijn de vissen dan vrij van Tricho?, weet je zeker dat ze na je behandeling eraf zijn?
Veel vragen, maar probeer mee te denken. Suc6 Stan

St@n

Terug naar Gezondheid & ziekten algemeen