Google+

zieke vissen ?

Gezondheid & ziektes in het algemeen

zieke vissen ?

Berichtdoor koigroentje » Do 26 Mrt 2020 10:43

Hallo,

Ik heb een huisje gekocht en daarbij is een koi vijver van een 11 cuub deze word gefilterd door een oaso screenmatic filter de 36.

Ik wil deze terrasvijver zeker houden en ook zorg dragen voor de vissen die er in zitten.

Hierin zitten 3 grotere koi's een 2 tal sluierstaarten 1 graskarpertje (denk ik) en nog een 10tal kleintjes (zwarte zou niet weten wat voor vissen dat zijn)

Nu omdat ik aan het verbouwen ben heb ik de eerste 6 weken weinig aandacht aan de vijver kunnen geven en soms licht gevoederd met licht voedsel.

maar na 5weken zag ik opeens een dode vis in de vijver deze eruitgehaald. toen van naderbij alle vissen in het oog gehouden en zag bij 1 sluierstaart op de borstvinnen een verdikking het lijkt op een soort prop die op beide vinnen zit ook zie ik bij een andere vis een soort heldere witte vlekjes. dadelijk de waterwaarden bekeken met teststrip deze de vorige eigenaar achtergeaten heeft daar zag ik dat de ph aan de lage kant was 6.5 de rest zat redelijk goed . maar als ik dit controleerde met mn hanna ph meter kwam ik op 8.32 uit dus daar is al een dilemma ik heb nu wel ook colombo testlab besteld voor de teststrips te vervangen.

Nu ivm met de vissen heb ik een medicijn omipur gekocht een deze ook toegevoegd aan de vijver en het zeoliet dat in de filter zit er uitgehaald (daar ben ik zelf achter gekomen want van de vorige eigenlaar kreeg ik te horen dat er zeer weinig onderhoud aan de filter was af en toe bakje leegmaken en 1 keer perjaar grote kuis van de filter en sponzen) nu ik vermoed dat hij er ook maar met zijn pet naar gegooid heeft wetende dat de boel verkocht was en dus voor x aantal maanden de vijver verwaarloosd heeft. En mij ook wel bar weinig info heeft gegeven.

Heb mss wat overhaast gereageerd met die omnipur toetevoegen terwijl ik niet echt zeker was wat er gaande is in de vijver maar daarom ban ik ook hier.

Maandag zit het medicijn er 7dagen in. dan ga ik een groot deel water verversen alsook de filter volledig proper maken en natuurlijk ook de zeoliet die ik geregenereerd heb terug plaatsen en de vijver eens volledig "stofzuigen". hopende dat de vissen zich zo volledig herstellen

Wat zou er mis zijn met de vissen?
Zijn er tips wat ik kan doen ?

koigroentje

Re: zieke vissen ?

Berichtdoor St@n » Do 26 Mrt 2020 16:36

Mmm kan weinig met de informatie die je geeft. Ook erg dapper dat je al medicijnen hebt toegevoegd zonder exact te weten wat het is. De witte,wattige verdikking zou zomaar een onschuldige karper pok kunnen zijnde hebben meer vissen in de koudere maanden. Ik zou na 7 dagen zeker gaan spoelen (10%), stoppen met voeren. Het weekend zou ik weer spoelen. Mocht het daarna niet beter worden een afstrijkje maken van een van de vissen. Maar als de vorige eigenaar het filter, spoelen verwaarloosd heeft zou ik het daar eerst in zoeken.

Succes!

St@n

Berichtdoor mullie » Vr 27 Mrt 2020 12:53

stan heeft het al goed verwoord
water waarden testen
afstrijken laten maken bij een koi dealer vis in de auto laten
een paar dagen water verversen
filter reinigen met water/vijver water
zit er een bodem drain in zo niet misschien een dikke slib laag op de bodem
in dat geval zou ik de hele vijver leeg halen en opnieuw opstarten
in overleg met een dealer bij je uit de buurt
vet wat foto's plaatsen van de vijver en filter systeem
Doe wat je zeg dan lieg je niet
Gebruikers-avatar

mullie

Berichtdoor koigroentje » Vr 27 Mrt 2020 18:55

bedankt voor juliie reacties

heb de testset binnengekregen en gelijk het water getest en deze week toch wel behoorlijk af van wat de test strips resultaten

ph 7.5
kh 4
gh 6
fosfaat 0mg
nitraat 20mg
nitriet 0mg
amonium 0mg

dus zeker de kh en gh verhogen maar maandag ga ik dus de vijver en filter onderhanden nemen

hoe kan ik hierbij best te werk gaan als ik niet de mogelijkheid heb de vissen tijdelijk ergens anders opteslaan ?

de vijver wanden bevatten een laag algen als ook de bodem maar de slib laag is vrij dun nog geen cm

de filtersponzen zijn super verzadigd

Voor de rest heb ik samen met de test set enkel producten aangeschaft alsook kwaliteitsvoer

Mineral+ voor de kh en gh aantepassen
microlift superstart en micro lift clear water en melkzuurbacterien
en microbe lift aqua extreme voor het leidingwater dadelijk start klaar te maken

Hoop dat ik hier mee voldoende addetieven heb voor te starten

koigroentje

Berichtdoor mullie » Vr 27 Mrt 2020 20:00

Wat is de Kh van je kraan water
Teststrips zijn niet heel nauwkeurig kan beter een druppel set hebben
Gebruikers-avatar

mullie

Berichtdoor mullie » Vr 27 Mrt 2020 21:45

Als de Kh van je kraan water hoger is kan je beter meerdere dagen achter elkaar verversen
Tot je vijver water gelijk is aan je kraan water
Op de site van je water leverancier kan je ook zien wat de Kh en gh van je kraan water is
Is waarschijnlijk ook goedkoper
Gebruikers-avatar

mullie

Berichtdoor freek123 » Za 28 Mrt 2020 13:28

Geen idee hoe warm je vijver is momenteel maar bacterien gedijen het beste vanaf 10°C.
Vijver schoonmaken; gebruik een vijverstofzuiger; haal ik ook mijn bodem 2x per jaar mee leeg. Je zal zien met een goed filter en pomp en een juist voerbeleid en waterwaardes komt er dan niet veel meer op de bodem te liggen.
10M3 HDPE vijver, Aquaforte 20000 pomp, Filter; SB, Blauwe mat belucht, blauwe mat, poraglas belucht
Gebruikers-avatar

freek123

Berichtdoor koigroentje » Ma 30 Mrt 2020 12:00

mullie schreef:Als de Kh van je kraan water hoger is kan je beter meerdere dagen achter elkaar verversen
Tot je vijver water gelijk is aan je kraan water
Op de site van je water leverancier kan je ook zien wat de Kh en gh van je kraan water is
Is waarschijnlijk ook goedkoper

de kh van het leiding water is 9 idd een stuk hoger dan de vijver nu.
ik heb momenteel net de rand en de bodem wat gestofzuigd maar op een paar bladeren na en wat stokjes is er enkel een laagje alg maarja veronderstel dat dit niet slecht is.... het is echt geen overgroei

heb eventjes de randen geschraapt ede filter nog een paar uurtjes draaien en ga strak de filter propermaken...

koigroentje

Berichtdoor koigroentje » Ma 30 Mrt 2020 12:03

freek123 schreef:Geen idee hoe warm je vijver is momenteel maar bacterien gedijen het beste vanaf 10°C.
Vijver schoonmaken; gebruik een vijverstofzuiger; haal ik ook mijn bodem 2x per jaar mee leeg. Je zal zien met een goed filter en pomp en een juist voerbeleid en waterwaardes komt er dan niet veel meer op de bodem te liggen.

:goed:

de vijver is nu rond de 11 a 12 graden

de vorige eigenaar heeft hier een pondtech stofzuiger achter gelaten maar is toch vrij onhandig om mee te werken heb de bodem gestofzuigd is wel een laagje alg maar die krijg ik er amper af de paar blaren en takjes die er lagen zijn nu weg heb ook de randen geschraapt en laat nu eventjes de filter nog aan vooralleer ik de filter proper maak .... bedankt

koigroentje

Berichtdoor mullie » Ma 30 Mrt 2020 15:13

Oké kraanwater is 9 kh
Als je nu elke dag 10 procent ververst dan zal de Kh van je vijver water ook om hoog gaan
Gebruikers-avatar

mullie

Volgende

Terug naar Gezondheid & ziekten algemeen