Google+

Vreemd gedrag Kois

Gezondheid & ziektes in het algemeen

Vreemd gedrag Kois

Berichtdoor koistel » Do 10 Mei 2018 19:53

Hallo allemaal,
het is al weer een tijdje geleden dat wij hier aanwezig waren, echter zijn er problemen waar ik jullie mening over wil hebben. Ik za even bij het begin beginnen om het zo duidelijk mogelijk te maken.

Vanaf het begin van de koi vijver tot afgelopen jaar, ruim 8 jaar verder ging alles goed tot er een nieuwe koi bij kwam.
Op mijn verjaardag tijdens een tuinfeestje kwam mijn zwager sàvonds met een koi als kado uit zijn natuurvijver. Deze werd te groot en wilde uit alle goeie bedoeling de koi een nieuw tehuis geven.
AFijn borreltje op allemaal, de sfeer zat er lekker in, koi oppervlakkig bekeken en ik zeg met mijn domme hoofd zet maar bij in de vijver. dat had ik dus nooooooooit moeten doen. Had de volgende dag al spijt maar ok.

2 weken later staat mijn vrouw bij de vijver en zegt van joh, 1 koi doet wel erg vreemd. Ik kom kijken en zie vervolgens nog 1 koi op zijn zij op de bodem liggen.
Dat was het begin van het einde. Paniek in eerste instantie. Grote (80%) waterwissel gedaan op 16 Kub. Zou toegevoegd. Maar de kwaal werd er niet beter op.

Zieke vis eruit en naar de koidokter. Ankerworm en costia. Geadviseerd te behandelen met GTC. Afijn kuur keurig gedaan. Knalgroene vijver en moest week erna een kuur doen voor de wormen. Hierna weer afstrijkjes gemaakt. De wormen weg maar nog steeds Costia gevonden. Toen moeten behandelen met Fomaline.

3 kuren in een tijdbestek van 4 weken. 12 mooie grote koi`s dood. Ik kon wel janken. Hoe kon dit na 8 jaar nog nooit 1 probleempje gehad te hebben. Ik voelde me zo stom dat ik die vis had bijgezet.

Met de huidige 10 koi`s de winter ingegaan en deze hebben het keurig overleeft, geen gek gedrag meer en de costia was weg.

Verleden maand gingen de temperaturen flink omhoog en de vijver lag in de volle zon. We hebben een soort pergola boven de vijver waar ik elk jaar een rieten mat opleg om de zon uit de vijver te houden.
De vijver werd troebel en was binnen een week knalgroen. Rieten mat erop en de UV gestart. Ik heb de vijver toen behandeld met VT crystal clear.
De vijver werd dag voor dag weer helderder tot afgelopen week deze echt kraak helder was.

Alles ging prima, vissen aten goed en waren lekker speels. Vervolgens bij een koi bedrijf 10 kleine nieuwe koi`s gekocht.

Ik durfde het niet aan om gelijk nieuwe grote koi`s in de vijver bij te zetten. Koitjes waren allemaal keurig schoon.

De nieuwe en bestaande koi`s waren lekker actief tot 3 dagen geleden.

Mijn vrouw zegt, 1 van de sluierstaarten heeft een wond aan zijn staart. Wel hadden ze afgelopen dagen paaigedrag. Maar wat andere koi`s en ook een aantal nieuwe kleintjes lagen stil op de bodem met de kieuwen bij elkaar. Wanneer ze wel zwemmen zie je ze regelmatig flitsen / schuren. Alle waterwaarden gemeten en deze zijn uitstekend. Vandaag koidokter erbij. Vissen eruit, afstrijkjes gemaakt maar de koi`s hadden amper slijmlaag. Van 4 grote koi`s de afstrijkjes uitgebreid ondergezocht maar geen parasieten of wormen of andere ellende aangetroffen.

Waarom is die slijmlaag zo slecht. Is dat nog door de behandeling van afgelopen jaar, is dat door de crystal clear en wat is er nou met de koi`s aan de hand.

Hij adviseert niet gelijk te gaan behandelen door toevoegen van zout omdat dit de koi te veel irritatie geeft nu de slijmlaag zo dun is. Momenteel de koi`s behandeld met een natuurlijke antibiotica voor de vissen met een recept van zwarte bessen, rode kool en yoghurt. Ze vinden het heerlijk in ieder geval.

Nu maar even aankijken wat er gebeurt. Wat adviseren jullie. Wel zout, geen zout, grote waterwissel. Ik durf even niks meer aan in de angst straks nog meer koi`s kwijt te raken.

Groetjes Patrick en Monique
Gebruikers-avatar

koistel

Re: Vreemd gedrag Kois

Berichtdoor Megalodon » Za 26 Mei 2018 21:27

Hoe staat het ervoor als ik vragen mag

Megalodon

Re: Vreemd gedrag Kois

Berichtdoor Ronny66 » Zo 27 Mei 2018 12:32

Eventueel malamix 17 toevoegen kan geen kwaad voor filter en vissen dit is een natuur product
Dit komt van de site
Dagelijks zie ik in de praktijk zieke vissen met een slechte slijmlaag (te weinig slijm, te dikke slijm, slechte consistentie...). Indien de slijmlaag te weinig afweerstoffen bevat, is de kans groter dat uw vis ziek wordt. In elke vijver zijn er immers steeds ziekteverwekkers aanwezig, die bij zwakkere vissen makkelijker de bovenhand nemen. Een gezonde sterke slijmlaag vormt de basis van een gezonde vis. Daarom is het belangrijk om uw vissen regelmatig te voorzien van deze ideale mix van afweerversterkers (zie onder) die MALAMIX17 bevat. Deze afweerversterkers worden deels opgenomen in de slijmhuid en deels opgefilterd door de kieuwen en vormen stuk voor stuk goede bouwstenen voor een goede slijmlaag en speelt een rol bij de ziekteafweer. Bovendien bevat MALAMIX17 nog nutriënten/enzymen die de filterbacteriën en probiotica een boost geven. Dit verbetert de waterkwaliteit en ondersteunt het immuunsysteem.

Wanneer en hoe frequent mag men MALAMIX17 toevoegen?

Om een optimale slijmlaag (lees afweer) te verkrijgen wordt MALAMIX17 best om de twee à drie maand preventief toegediend. Ook tijdens de wintermaanden is het aan te raden om MALAMIX17 toe te voegen. Tijdens deze koudere maanden zijn de afweerversterkers extra nuttig.
MALAMIX17 bestaat uit biologische middelen en kan bijgevolg niet overgedoseerd worden. Ook na een chemische behandeling tegen parasieten of bacteriën is MALAMIX17 het ideale middel om de slijmlaag snel weer op te bouwen en de waterkwaliteit weer op punt te brengen.

Ronny66

Terug naar Gezondheid & ziekten algemeen