Google+

hulp gezocht bij aanhoudende probleempjes

Gezondheid & ziektes in het algemeen

hulp gezocht bij aanhoudende probleempjes

Berichtdoor Bob Mulder » Wo 04 Okt 2017 21:57

Beste mede koiliefhebbers,

Ik heb het afgelopen jaar wat strubbeling met mijn vijver en wil deze graag met jullie delen om misschien tot oplossingen te komen.

allereerst, ik ben in het bezit van een 15m3 koivijver die word gefilterd door een omgebouwd messner 36000 en een zelfbouw trickle. Het mesnner filter is airlift gestuurd en word gevoed door 1 bodemdrain en een drijfskimmer. De trickle word gevoed door een 8000L pomp die na de vortex staat aangesloten.

het Filter is opgebouwd uit: vortex omgebouwd met crielzeef (direct na de zeef zit de pomp aangelsoten voor het trickle) - 1e kamer statisch bed - 2e en 3e kamer, 1 kamer van gemaakt en ingericht met bewegend bed.

Op de airlift staat een gesmoorde koipro 50 en naar schatting produceert dit 10000L

de trickle is gevuld met mototaro house en de 15mm kaldnes

Elke woensdag en zondag spoel ik de vortex en het sb en ververs dan +- 1,5m3 dus gemiddelt ververs ik zo'n 20%. ook gebruik ik maandelijks sakan-ni, Clai van biota en de bacterien van Biota. (pruttelpotje) Ik voer zo,n 240 tot 300 gram probites per dag gemiddeld.

de vijver ligt nu zo'n 4 jaar en heb in het begin veel last gehad van tricho en huidworm, na het verwijderen van het plantenfilter en het aanbrengen van de trickle was ik hier vanaf. in deze periode heb ik ook veel last gehad van vissen met wondjes en zweren. dit kwam door vuilophopingen in het plantenfilter. Na veel geleerd te hebben heb ik veel aangepast en vorig jaar een perfect jaar gehad.

Nu begon het jaar goed tot de zomer aanbrak, de koi aten slecht en schuurde veel. Water dagelijks grondig gecontroleerd en de seneye scherp afgesteld met mbt waarschuwingen op ammo pieken en dergelijken. dit alles was naar verbazing perfect.. ook vele afstrijkjes gemaakt en gecontrolleerd op parasieten maar elke keer leverde dit ook niks spannends op. 1 huidwormpje na lang zoeken lig ik niet wakker van. Na veel verversen en meer zuurstof leek het aan de betere hand te gaan en het voer was weer niet om aan te slepen.

Tijdens een gezellige zomeravond met vrienden was het behoorlijk onrustig in de vijver (30+ graden overdag geweest) veel geplons en rond 1 uur snacht zag ik spijtig mijn soragoi van 70cm in een keer drijven. Snel appart gezet maar het leed was al geschiet. na het maken van een afstrijkje was er niks te vinden. vis zag er pikobello uit, kieuwen mooi rood, mooie volle slijmlaag, ogen mooi helder en ga zo maar door... een raadsel dus.

Na deze periode is alles heel onrustig gebleven. Koi blijven af en aan flink scheuren en zelfs af en toe springen. ze zijn heel schuw, eten de ene week als gekken terwijl ze een week daarna bijna alles laten liggen. een maand of 2 geleden heb ik een paar keer Virkon S toegpast en dit maakte wel verschil voor een paar dagen.

Ik merk dat de koi na het verversen zich ook happyer voelen, of dit lijkt in in ieder geval.

wie wil er is mee brainstormen of heeft er een idee wat ik nog kan doen om goed de winter in te gaan en hopelijk volgend jaar een goed jaar te hebben. overgens gaat de winterkap er volgende week weer op. en heb plannen om het messner filter te gaan vervangen voor een trommel met daarachter een bwb. maar dit zal minimaal nog een jaartje duren.

alvast bedankt voor de reacties.

Mvg Bob Mulder

Bob Mulder

Re: hulp gezocht bij aanhoudende probleempjes

Berichtdoor marco67 » Do 05 Okt 2017 22:36

Hallo bob,
Wazige problemen zijn altijd lastig zeker op afstand. Maar heb jij al is een flesje water op gestuurd naar een koi doc om de bacterie druk te meten? Zeker omdat jij aangeeft dat de koi’s zich lekkerder voelen na water verversen en of virkon.
Je zou inplaats van virkon ook is chloordioxide kunnen proberen. Het word verkocht onder de naam supertab
Wel even goed de handleiding lezen is een heel goor goedje als je een kleine verdunning hebt.

Groeten
Marco

marco67

Berichtdoor HookedonKoi » Zo 15 Okt 2017 10:38

Ik zou allereerst stoppen met dat pruttelpotje. In mijn ogen zonde van het geld en zelfs eerder schadelijk dan een hulp.
Hoeveel koi en met welke lengte heb je in je vijver? 300 gram is een flinke hoeveelheid nml. Welke watertemp is dat bij?
Heb je veel draadalg?
Voer eens een maand met saki hikari of zo. Kijk eens hoe je koi daar op reageren?
Gebruikers-avatar

HookedonKoi

Berichtdoor HookedonKoi » Zo 15 Okt 2017 10:39

Wordt je wateroppervlak vaak gewisseld door stroming, ivm gas overdracht?

Puur uit interesse, wat is een gesmoorde koipro?
Gebruikers-avatar

HookedonKoi

Terug naar Gezondheid & ziekten algemeen