Google+

Koi hangt aan oppervlakte met open bek

Gezondheid & ziektes in het algemeen

Koi hangt aan oppervlakte met open bek

Berichtdoor renslmf23 » Do 21 Sep 2017 18:29

Hoi,

Ik zal me even heel snel voorstellen: ik ben Rens, 16 jaar en ik heb een 10 kuub vijver en 13 vissen.
Sinds 2 dagen doet mijn shusui heel raar. Hij blijft aan het oppervlakte hangen met zijn bek open. Ik heb 4 weken een vis verloren aan gatenziekte en daarvoor zijn de vissen behandelt met Serapond omnipur. Ik ben bang dat ik nu nog een vis verlies. Mijn waterwaardes zijn als volgt:
nitraat: 15; nitriet 0; GH >4; KH 3; ph 6,6; cl 0
Die zijn volgens mij wel goed, de nitraat is misschien wat aan de hoge kant.
De shusui heeft aan een kant een wondje aan zijn vin, maar verder geen parasieten of zo. Het lukt mij niet om het goed op de foto te zetten, dat ga ik vanavond nog proberen met minder schittering. Verder reageert hij wel, als je bij de vijver komt, zwemt hij weer mee met de andere vissen. Weet iemand wat ik moet doen of moet ik een koidokter laten komen?

Met vriendelijke groet en bij voorbaat dank,

Rens van Breukelen

renslmf23

Re: Koi hangt aan oppervlakte met open bek

Berichtdoor FFF » Do 21 Sep 2017 19:36

Je water is zeker niet goed...
Je kh is veel te laag waardoor je oh kan schommelen wat grote problemen kan geven.
De ph is ook erg laag misschien heeft hij al een smak gemaakt.
Nitraat van 15mg/L is geen enkel probleem.

FFF
moderator

Berichtdoor Buddy » Do 21 Sep 2017 19:48

Je water is zeker niet goed...
Je kh is veel te laag waardoor je oh kan schommelen wat grote problemen kan geven.
De ph is ook erg laag misschien heeft hij al een smak gemaakt.
Nitraat van 15mg/L is geen enkel probleem.[/

Ik zou water wissel toepassen, langzaam eruit en aanvullen :goed:

Buddy

Berichtdoor renslmf23 » Vr 22 Sep 2017 20:56

Ah ok, ik heb zojuist het water ververst en aangevuld met kraanwater voor 20%. Wat moet ik doen om meer gebonden zuurstof in mijn vijver te krijgen? Ik heb een plantenfilter met veel planten.

renslmf23

Berichtdoor marco67 » Za 23 Sep 2017 15:46

zorgen voor beweging in het water (de beroemde luchtbelletjes of gewoon met een pomp het water in de vijver laten kleteren), en als je kan 's avonds het planten filter uitzetten als het donker word nemen de planten de zuurstof weer op.

groeten
marco

marco67

Berichtdoor renslmf23 » Za 23 Sep 2017 17:06

Ik heb denk ik al genoeg beweging in het water d.m.v. van twee luchtpompen en een waterval + beekloop
Ik filter nu trouwens over schelpjes, ik had gelezen dat dan de hardheid omhoog gaat waardoor er weer meer zuurstof door de planten word gemaakt

renslmf23

Berichtdoor marco67 » Zo 24 Sep 2017 11:27

je kan er oesters ingooien, maar bij mij heeft het nog nooit enig zichtbaar effect gehad. ik had 800L oesterschelpen op 140m3 water mijn Kh bleef gewoon op 3 (dat is wat er ook uit mijn leiding komt) dus ik ben maar overgestapt op een poedertje om aan een Kh van 5 te komen. in het begin van het seizoen gebruik ik Kh+ en om hem daarna op peil te houden gebruik ik natrium bi-carbonaat omdat het magnesium gehalte van de vijver wel gewoon op peil bleef.
Maar als jouw leiding water genoeg Kh heeft zou ik gewoon verversen. Maar als je poedertjes gaat gooien pas dan even op en doe het geleidelijk je ph gaat namelijk naar 8 toe.

Als er genoeg beweging aan de oppervlakte van je water is zou ik me niet zo druk maken over het zuurstof gehalte zeker niet met deze temperaturen. er zijn wel manieren om extra zuurstof in je water te krijgen maar teveel leverd ook weer problemen op.

groeten
marco

marco67

Berichtdoor Buddy » Vr 10 Nov 2017 23:31

Enige update van de koi/vijver ?

Buddy

Terug naar Gezondheid & ziekten algemeen