Google+

Zieke Kujaku

Gezondheid & ziektes in het algemeen

Zieke Kujaku

Berichtdoor Ivke1984 » Di 29 Aug 2017 23:54

Beste Koiliefhebbers,
Ik ben nieuw op het forum en nog niet zo ervaren in het houden van kois.
Nu heb ik een Kujaku die de laatste weken slecht eet. Verder is de vis helemaal veranderd qua vorm. Hij zwemt overigens wel nog gewoon mee en hangt niet stil op de bodem.
Ik dacht in eerste instantie dat ze kuit op had en de vorm wel weer zou veranderen nadat ze haar kuit kwijt was. Ik heb een foto bijgevoegd van hoe de vis er eerst uitzag en hoe deze er nu uitziet.
Als ik op het forum zoek kom ik uit bij mogelijk versteend kuit, buikwaterzucht of een mogelijke tumor. Kan iemand mij zeggen wat het beestje mankeert? Heeft iemand dit ook wel eens meegemaakt? Wat kan ik het beste doen?

Ik hoor graag van jullie. Groet Ivo

Kujaku2.jpg
Vis hoe hij eerst was
Kujaku2.jpg (30.5 KiB) 974 keer bekeken

Kujaku2.png
Vis zoals hij nu is
Kujaku2.png (89.21 KiB) 974 keer bekeken

Ivke1984

Re: Zieke Kujaku

Berichtdoor juul » Wo 30 Aug 2017 7:51

Hoi en welkom....
Jammer dat de reden van aanmelding op het forum direct over problemen gaat.
Je noemt al 3 mogelijke oorzaken..... al lijkt het niet direct buikwaterzucht omdat de vis dan vaak als een denneappel opzwelt en hier lijkt het staartdeel niet mee te doen.
Wat aannemelijker lijkt op een oorzaak in de buik als kuit of tumor. Maar goed dit kunnen we je niet met zekerheid zeggen.
Indien er toch sprake is van buikwaterzucht kan dit weer meerdere oorzaken hebben.

Dus beste advies is iemand van de kva oftewel koivijveradviesdienst erbij te vragen of een koidokter.

Succes!
Gebruikers-avatar

juul

Berichtdoor Ivke1984 » Wo 30 Aug 2017 8:41

Dag Juul,

Dank voor je reactie. Helaas problemen ja... :(
Zelf zat ik ook te denken aan kuit aangezien het mij onwaarschijnlijk lijkt dat een tumor op zo'n korte termijn zoveel groeit. Ook geen buikwaterzucht aangezien de schubben nog netjes liggen en niet open staan. Verder valt het mij op dat de vis zo nu en dan bovenkomt en naar beneden duikt. Er zijn dan luchtbellen te zien aan het wateroppervlak.
Hoe dan ook. Ik ga een KD inschakelen. Heeft iemand ervaring met een goede KD die ook als werkgebied omgeving Roermond heeft?

Hoor het graag. Ivo

Ivke1984

Berichtdoor Buddy » Di 12 Sep 2017 14:03

Hoi Ivo, jammer nog geen update gezien van de kojaku. Hier dit jaar ook mijn kojaku met bolle ogen en openstaande schubjes .... Ik heb het even aangezien ..... En het verslechterde heel langzaam .... Op de dag viel mij op dat de Koi ook niet meer kon duiken ... Dus verbleef op de water oppervlakte. Eten deed ze nog goed gelukkig :goed:

Ik heb haar gevangen en een zoutbatje gegeven ( eerst gecontroleerd op parasieten) en daarna het eten met Fishvits gemengd. Dit resulteerde dat de vis zich zelf herstelde en weer prima rond zwemt ..

Oja, jou vis had andere problemen .....hoe is het daar nu mee ?

Buddy

Berichtdoor Ivke1984 » Di 12 Sep 2017 14:39

Hoi allemaal,

Even een korte update. Ik heb de vis uit de vijver gevangen en ben ermee naar de koi speciaalzaak geweest waar ze haar hebben onderzocht.
Volgens de mensen in de speciaalzaak zou het een tumor betreffen of een infectie in de buik van de vis. De enige behandeling die zou kunnen helpen zou een zoutbat zijn.
Ik heb haar momenteel voor de tweede week in de Q-bak zitten op zoutwater. Tot nu toe zie ik geen verbetering :( . Het enige positieve is dat ze wel nog eet.
Toch ben ik er bang voor dat ze het niet gaat halen.

Groet Ivo
Bijlagen
IMG_3574.JPG
IMG_3574.JPG (43.98 KiB) 908 keer bekeken

Ivke1984

Berichtdoor Buddy » Di 12 Sep 2017 14:46

Hey Ivo, hebben zij of jij de ontlasting eens na gekeken? Daar wil ook wel eens rondwormen in zitten wat problemen kunnen veroorzaken. Heb je de Koi alleen in de q-bak zitten ?

Buddy

Berichtdoor Buddy » Do 21 Sep 2017 19:51

Hier mijn Kojaku, gaat hier weer goed met haar .... nog wel bolle ogen maar wordt langzaam minder :goed:

Afbeelding
Afbeelding

Buddy

Terug naar Gezondheid & ziekten algemeen