Google+

Dode koi`s costia

Gezondheid & ziektes in het algemeen

Dode koi`s costia

Berichtdoor koistel » Vr 25 Aug 2017 23:10

Goedenavond mede koi vrienden.

Erg actief zijn we hier niet op het forum. Jaren geleden onze vijverbouw van 15m3 hier helemaal besproken en geshowd en ondertussen ruim 8 jaar probleemloos de koivijver gedraaid.

Tot enkele weken geleden.

Ik was jarig en mijn zwager had voor mijn verjaardag een koi uit zijn vijver welke voor zijn vijver te groot werd.
Wat ik normaal dus echt nooit doe en wat die avond dus wel %^&$#%^& gebeurde is dat hij met de koi kwam en ik met mijn, ja herhaal het nog maar eens goed, met mijn stomme gedrag de koi in de vijver heb uitgezet.

De koi was lekker actief en deed super mee met de rest van de vissen. Niks aan de hand dacht ik nog. Niet slim maar mazzel, maar dat idee verging helaas snel.

Nu ben ik niet iemand welke een steriele vijver wil hebben, die kois moeten tegen een stootje kunnen en dat konden ze jaren lang. Tot Nu!

6 weken geleden op een avond riep mijn vrouw me en zei dat 1 van de koi`s raar deed. Ik stond net te koken. Gas uit en naar de vijver. Terwijl ik de vis en vissen sta te inspecteren zie ik ineens een dode koi op de bodem. De laatste weken in alle hectiek en een drukke baan als deels zelfstandig ondernemer naast een deels vaste baan, bedacht ik me dat de waterwissels niet helemaal netjes waren geweest.

Getest en deels water ververst en een nachtje aangekeken.

Ik ben niet iemand van de microscoop en in al die jaren ook nog nooit nodig gehad. Het ging altijd perfect.

Wij hebben een koi dokter hier in het dorp en dus gebeld en van de vis die raar deed een af strijkje laten maken. Costia en een paar huid en kieuwwormen.

1 koi had ook een schimmelplek dus advies te behandelen met GTC. Vijver gifgroen, maar keurig te behandeling doorlopen. Daarna nog behandeld tegen de wormen.
Ondertussen 8 dode Koi`s.

Nu een week geleden sta ik in de keuken en 11 dode koi`s verder, al kijkend naar de vijver en 1 koi springt als een malle door de bak. Klapt ruim 15 keer een hartstikke dood.
Gelijk de koi dokter gebeld en binnen een kwartier een afstrijkje laten maken. De Costia is terug.

Behandelen met Formaline. Na 2 keer toevoegen en dag 5 20% waterwissel, doet de rest het prima, maar 2 grote chagoi hebben problemen.
De eerste hangt schuin naar beneden, eet niet.
De 2e leek prima mee te doen, maar vanavond voer ik de vissen en 1 van de chagoi`s komt ook eten. Niks aan de hand met deze vis denk je dan, maar nog geen half uur later gaat hij als een malle door de bak.
Ook hier lijkt de Costia zijn verwoestende werk gedaan te hebben en is het wachten tot deze ook is overleden. Nu 3 behandelingen verder wil ik de ko`s niet nog meer gifzooi toedienen. 6/6 deel van de populatie is dood. Oftewel 11 koi`s.

De koi lijkt na zijn actie van vanavond nu met moeite weer normaal te zwemmen, maar gezien de ervaring verwacht ik ook hier niet het beste van. :cry: :cry: :cry: :cry:
Gebruikers-avatar

koistel

Re: Dode koi`s costia

Berichtdoor koistel » Za 26 Aug 2017 7:12

Ondertussen leeft de Chagoi nog en lijkt de weg kwijt. Zwemt rondjes en draait om zijn as.

Het lijkt wel pure stress. Straks komt de koi dokter kijken.

Is het nu verstandig om na de hele medicatiereeks een groot deel van het water te verversen?
Gebruikers-avatar

koistel

Berichtdoor kossykoi » Zo 27 Aug 2017 18:58

Wat een vervelende situatie, helaas komt het vaker voor na bijplaatsen van nieuwe Koi.

Gelukkig heb je de koidocter erbij gehaald.
Nu zou ik alleen het advies van de Koidocter volgen. Wij kennen de situatie niet.

Sterkte ermee.
Gebruikers-avatar

kossykoi
moderator

Berichtdoor Megalodon » Wo 04 Okt 2017 21:21

Wat een verhaal.
Hoop dat het snel beter word.
Vond het al erg met 1 dode koi dit jaar.

Sterkte ermee

Megalodon

Terug naar Gezondheid & ziekten algemeen