Google+

Uitbraak van Costia

Gezondheid & ziektes in het algemeen

Re: Uitbraak van Costia

Berichtdoor ChrisH » Do 03 Aug 2017 20:00

Vanmorgen de waterwaardes onderzocht. Nitraat, nitriet en ammoniak nihil. PH Staat op 7,5. Daar is dus niets mis mee volgens mij. Zuurstof voldoende, er brult de hele dag een Hailea hap 80 in mijn filter. 8 uitstroompunten die goed zijn voor 4800 liter per uur.
Een afstrijkje laten onderzoeken en de Costia was onvindbaar. Huidwormen te over helaas. Dus nu behandelen met Tremafix.
Ik hoop dat ik er dan af ben. En die tip over nieuwe vissen neem ik ter harte natuurlijk.

ChrisH

Berichtdoor kossykoi » Do 03 Aug 2017 21:29

Wonden ontstaan volgens mij niet door de behandeling tegen costia maar door de costia zelf. Heb hier ook twee keer costia gehad na de winter en kon ik het herkennen aan de wondjes.
Na afgestreken te hebben inderdaad helaas het geval.
Volgende winter doe ik de pomp niet meer lager zetten, denk dat er te weinig flow was.
Gebruikers-avatar

kossykoi
moderator

Berichtdoor ChrisH » Za 12 Aug 2017 15:18

Ik ben nu een week verder na de behandeling tegen huidworm. Er zijn nog 2 koi dood gegaan en er hangen er nog een paar rond. Eerlijk gezegd is er vanaf het moment van de uitbraak nog geen enkele geweest die zich heeft hersteld, eerder het tegendeel. Iemand ervaring met dit doortocht behandelingen en de hersteltijd?

ChrisH

Berichtdoor koistel » Vr 25 Aug 2017 23:40

Ik leef 100% met je mee, hier het zelfde probleem ChrisH
Gebruikers-avatar

koistel

Berichtdoor ChrisH » Do 31 Aug 2017 8:27

Inmiddels ben ik weer een paar weken verder. Alle koi zijn hersteld of dood gegaan helaas. Ik ben ook voer gaan gebruiken dat wordt aanbevolen. Dat is ProBites Whole Sale Chlorella. Ongeveer het duurste voer dat er bestaat en ik hoop dan maar dat het de kosten waard is. Ik ken iemand die gebruikt het ook en zijn vissen zijn heel erg gezond, groeien als een speer en de kleuren ontwikkelen zich formidabel. Nu maar hopen dat dat voer hetzelfde effect heeft op mijn koi.

Een herstelde vis zwom afgelopen dagen plotseling met een kromme rug. Hij is zijn coördinatie kwijt waardoor hij ook nog moeilijk eet. Dat kan allerlei oorzaken hebben. In mijn geval ligt het waarschijnlijk aan de intensieve behandeling met medicijnen. Een kromme rug kan ook andere oorzaken hebben. de volgende link noemt allerlei oorzaken op.

https://www.chikarakoi.nl/kromme-rug/

ChrisH

Vorige

Terug naar Gezondheid & ziekten algemeen