Google+

help moeilijk pakket

Gezondheid & ziektes in het algemeen

help moeilijk pakket

Berichtdoor njdekker » Di 04 Jul 2017 14:12

hallo allemaal

zit in een moelijke postitie
afgelopen vrijdag huidworm behandeling gestart nadat ik 6 nieuwe koi heb gehaalt nu dinsdag 4 dagen later vliegt de nitriet en nitraat de pan uit
wat raden jullie mij aan huidwormen worden behandelt met larnex en water kwaliteit alles goed behalve nitraat nitriet

1 koi heeft last van zen huid rood en weinig slijm
en 1 koi 13cm zat vanmorgen aan de drain gezogen

producten die ik gebruik normaal zijn koiprotect en bacto plus

alvast bedankt

njdekker

Re: help moeilijk pakket

Berichtdoor marco67 » Di 04 Jul 2017 17:50

Nitraat zou ik me niet zoveel zorgen over maken. Nitriet is een groter probleem dus ik zou gaan spoelen.

groeten
marco

marco67

Berichtdoor mollie » Wo 05 Jul 2017 11:11

Jip nitraat boeit even niet maar hoe hoog is je nitriet?en heb je voor de zekerheid met een ander setje getest eventueel bij een koidealer.
hoe lang draaid de vijver door larnex toe te voegen krijg je geen nitrietpiek of de vijver is nog jong of te veel vis in een keer er bij gezet wat de piek veroorzaakt
wat mijn voorganger zegt kraan open gooien en zeker weten dat je nitriet hebt, het kan wel even duren zoon piek
geef nog maar wat info over je vijver, filter en koi
Gr Ron

mollie
moderator

Berichtdoor njdekker » Do 06 Jul 2017 14:29

bedankt voor het advies het gaat om een 3 m3 kweekbak met een oase 36.000 filter er op en een vario pomp
ben flink aan het verversen geweest water waardes dalen flink ben gestopt met voeren over een week kan ik weer verversen en dan kp er in over 14 dagen tegen de trichodina indien dan nog aanwezig eerst afstrijkjes maken .

bedankt !!!!

njdekker

Berichtdoor mollie » Do 06 Jul 2017 16:22

Niet alleen huidworm dus mmm ik zou de volgende keer vragen voor een afstrijkje bij die dealer uitgaande dat ze uit een bak van een koidealer komen
ik begrijp je reactie niet goed met flink gewisseld en de waardes gaan achteruit, ze zouden juist beter moeten worden??
je filter was niet ingedraait begrijp gok ik omdat het een opgroeibak betreft?
Gr Ron

mollie
moderator

Berichtdoor marco67 » Do 06 Jul 2017 17:50

Ik ben geen voorstander van kp op zo'n kleine bak, maar als bij een afstrijkje trichodina,costia,etc en wormen tegen komt behandel dan eerst met kp. Na behandeling flink spoelen en de volgende dag tegen wormen behandelen.
Of wat je ook kan doen is een wormenmiddel gebruiken die samen met zout kan, meestal wordt het wormen middel effectiever en je pakt gelijk de andere parasieten aan.
Dat met zout Wel alleen in je qbak doen niet in de vijver

Groeten
Marco

marco67

Berichtdoor njdekker » Vr 07 Jul 2017 18:38

mollie schreef:Niet alleen huidworm dus mmm ik zou de volgende keer vragen voor een afstrijkje bij die dealer uitgaande dat ze uit een bak van een koidealer komen
ik begrijp je reactie niet goed met flink gewisseld en de waardes gaan achteruit, ze zouden juist beter moeten worden??
je filter was niet ingedraait begrijp gok ik omdat het een opgroeibak betreft?

klopt heb je helemaal gelijk in water waarders zijn al paar dagen 100 % goed heb behandelt tegen de wormen met lernex die zaten er veel op en de tricodina bewoog niet en was 1 vis met tricodina van de nieuwe vissen
nu bezig met verversen en volgende week een afstijkje maken maar las dat bij kp de steur er uitmoet dus denk niet dat ik dat ga gebruiken indien er tricodina in zit op meerde vissen

thankss

njdekker

Berichtdoor njdekker » Vr 07 Jul 2017 18:44

marco67 schreef:Ik ben geen voorstander van kp op zo'n kleine bak, maar als bij een afstrijkje trichodina,costia,etc en wormen tegen komt behandel dan eerst met kp. Na behandeling flink spoelen en de volgende dag tegen wormen behandelen.
Of wat je ook kan doen is een wormenmiddel gebruiken die samen met zout kan, meestal wordt het wormen middel effectiever en je pakt gelijk de andere parasieten aan.
Dat met zout Wel alleen in je qbak doen niet in de vijver

Groeten
Marco

ik ook niet van kp heb ook een steur
maar van zout ook niet straks wel een vis met costia (je kan altijd wat over het hoofd zien)
maar ben niet zo bang voor 1 tricodina maar maak straks zeker een uitstrijkje

bedankt

njdekker

Berichtdoor marco67 » Vr 07 Jul 2017 22:10

Oh maar 9 kilo per m3 vind ook costia niet fijn.

Groeten
Marco

marco67

Terug naar Gezondheid & ziekten algemeen