Google+

Gewonde Koi

Gezondheid & ziektes in het algemeen

Gewonde Koi

Berichtdoor berryopdam » Za 10 Jun 2017 13:57

Hallo ik ben het Berry Opdam en ik maak me zeer grote zorgen over een Koi van mij.
ik ben een beginnende amateur koi houder en een jaar terug hebben we 9 Kois in onze vijver gezet
onze vijver is 8x4m en 1m diep en er zitten nu 9 grote kois in en 2 kleintjes
gister zag ik voor de tweede keer een koi op de bodem van de vijver liggen, met netje eruit gehaald en grote wond op zijn zijkant. bij de eerste een paar weken terug dachten we dat hij door een reiger gepakt was want lag naast de vijver met een soortgelijke grote wond / snee in zijn zee. Terug in water gegooid en daar twee weken op de bodem gelegen maar wonder boven wonder opeens zwom hij weer rond.
Nu gister dus weer een gewonde koi en omdat ik geen reiger in de buurt heb gezien dacht ik he verrek das raar misschien speelt er toch iets meer in die vijver van ons laat ik eens online gaan
wat dingen gelezen en me helemaal rot geschrokken lees van alles over parasieten en waterwaardes en dat de hele roedel vissen kapot kan gaan als we een infectie in de vijver hebben
Nu is mijn vraag aan jullie hoe is deze wond ontstaan bij mijn koi en wat moet ik er tegen doen om hem beter te maken en voorkomen in de toekomst?
onze vijver heeft best een grote pomp maar niet meer krachtig genoeg om het water echt schoon te houden zie fotos
kwam er ook pas vorige week achter dat de kois in zomer veel meer voeding nodig hebben dan in winter dus geef ze nu zo'n drie grote handen per dag
ja sorry klinkt niet goed natuurlijk maar ik ben ook maar berry opdam met weinig verstand van vissen die er net mee begonnen is en nu merk ik dat ik het niet goed doe en vind ik vreselijk voor die beestjes
hieronder wat fotos van de gewonde vis en van onze vijver met de andere vissen
graag hoor ik hoe deze wond ontstaan is en wat ik moet doen allemaal heel erg bedankt voor de hulp en hopelijk kunnen we het leven van deze koi redden zou ik echt gelukkig zijn niet alleen omdat het zielig is maar ook vanwege het geld sjezus die dingen zijn duur zeg
ok bedankt, groetjes van mij berry opdam
Bijlagen
IMG_0342.jpg
IMG_0337.jpg
IMG_0326.jpg

berryopdam

Re: Gewonde Koi

Berichtdoor marco67 » Za 10 Jun 2017 15:17

Hallo Berry,

op de een foto kan niemand zeggen wat het probleem is. maar als ze op de bodem liggen met geknepen vinnen dan kan je haast de donder erop zeggen dat ze ergens last van hebben. als ik het zo zie zeg ik het is een bacterieel probleem echter dat is meestal een secundaire verschijnsel dus je probleem is wat anders.

water waardes kan je gewoon zelf meten je koopt bij een koi zaak even wat van die test setjes (de druppel setjes zijn het beste) als je de water waardes nog nooit gemeten hebt dan is het raadzaam om even de hele range te meten dus amonium, nitriet, nitraat, GH, KH en PH.
Amonium en nitriet zijn het gevaarlijkst voor je vissen dus die moeten gewoon 0 zijn.
als je dan de vijver gemeten hebt met de GH, KH en PH dan meet je ook je kraan water daarmee (of de bron waaruit je de vijver vult)
PH moet tussen de 6.5 en 8.5 liggen
KH wil je 5 of hoger hebben. de KH bufferd de PH dus als je bv een keer zure regen krijgt dan zorgt de KH ervoor dat je PH niet teveel zakt, maar zakt je KH waarde.
GH ongeveer 1.5 x de KH
Er word bij koi vijvers aanbevolen om 10% water per week te verversen en als je weet wat de waardes van je kraan water is dan weet je ook of je een waarde in de gaten moet houden (vooral de KH)

Maar wat je nu het beste kan doen is een afstrijkje laten maken door een koi dealer dan kan die je vertellen of er parasieten op de vis zitten en wat er tegen te doen.

Reiger schade is over het algemeen aan beide kanten van de vis een streep net achter de kieuwen.

succes
marco

marco67

Berichtdoor berryopdam » Zo 11 Jun 2017 16:50

hallo marco met berry hier
ik wil je graag bedanken voor de reactie je hebt me al een heel eind geholpen en ik ga morgen meteen naar de vijverwinkel is wel een uur rijden maar heb ik er zeker voor over
bedankt en ik neem de vis snel mee naar de doktor komt goed uit want moet deze week toch zelf ook gaan heb flinke last van een wondje op de voet
hopelijk is de koi snel beter en dan laat ik het hier weten misschien wel met een nieuwe foto als het lukt
groetjes berry

berryopdam

Berichtdoor kossykoi » Ma 12 Jun 2017 23:16

Met de koi naar dezelfde dokter als waar je je voet laat behandelen? :wink:

Er zal spoedig iemand met een microscoop langs moeten komen. En inderdaad de koi de wond laten behandelen.
Gebruikers-avatar

kossykoi
moderator

Berichtdoor berryopdam » Di 13 Jun 2017 19:26

Hallo allemaal hier is berry weer
ik wil jullie even bedanken voor de hulp en een kleine update geven
ben inderdaad met de koi naar een aparte doktor voor vissen gegaan
afstrijkje gemaakt van de wond en hup onder de microscoop ermee
2 minuten later wisten we het al we zagen ze krioelen jawel hoor de koi heeft de costia parasiet te pakken
fles antibiotica gekocht en nu de hele vijver aan het behandelen
hopelijk zijn we op tijd voor de gewonde koi en blijven de andere beesies ook heel
nog een keer bedankt en groetjes,
berry

berryopdam

Berichtdoor marco67 » Di 13 Jun 2017 23:20

Hallo Berry,
Goed te horen dat de oorzaak is gevonden.
Maar het goedje wat je hebt meegekregen is geen antibiotica. Antibiotica word over het algemeen rechtstreeks in de vis gespoten zelden behandelen we een hele vijver daarmee is prijs technisch ook niet leuk.
Waarom ik toch even reageer is dat antibiotica suggereert dat je een geneesmiddel in het water hebt gegooid en dat klinkt altijd heel positief en je bent dan sneller geneigd om wat extra erin tegooien. Maar de middelen die wij tegen parasieten gebruiken is gewoon vergif en omdat de koi's iets groter zijn als de parasieten kunnen ze er iets beter tegen. Daarom is het erg belangrijk dat je na de behandeling genoeg water ververst ( staat wel op de fles hoeveel) en zeker elke week goed verversen zodat er geen giftige stoffen in het water blijven zitten.
Als je geluk hebt is je vijver nu blauw maar met een beetje pech is hij groen en dat duurd even voordat je dat er helemaal uit hebt, tenminste daar heb ik altijd last van.

Succes
Marco

marco67

Berichtdoor Meneer Pong » Za 17 Jun 2017 10:50

He Barry vd Dam,

Ik ben benieuwd hoe het is afgelopen? Heb je blauw of groen water? Weet je zeker dat het geen Belgische Koi is? Ik heb een keer daar in een klein gat vlakbij Opoeteren een 2de hands Koi gekocht met weinig km op de teller, maar die zwom dus achteruit. Niet gelogen, maar dat scharminkel heb ik moeten leren vooruit te zwemmen..

Koi ze

Meneer Pong

Berichtdoor kossykoi » Di 20 Jun 2017 22:00

Dus alle Belgische Koi zwemmen achteruit....
Begrijp het vergelijk niet helemaal hoor :roll: :wink:
Gebruikers-avatar

kossykoi
moderator

Terug naar Gezondheid & ziekten algemeen