Hallo ik ben het Berry Opdam en ik maak me zeer grote zorgen over een Koi van mij.
ik ben een beginnende amateur koi houder en een jaar terug hebben we 9 Kois in onze vijver gezet
onze vijver is 8x4m en 1m diep en er zitten nu 9 grote kois in en 2 kleintjes
gister zag ik voor de tweede keer een koi op de bodem van de vijver liggen, met netje eruit gehaald en grote wond op zijn zijkant. bij de eerste een paar weken terug dachten we dat hij door een reiger gepakt was want lag naast de vijver met een soortgelijke grote wond / snee in zijn zee. Terug in water gegooid en daar twee weken op de bodem gelegen maar wonder boven wonder opeens zwom hij weer rond.
Nu gister dus weer een gewonde koi en omdat ik geen reiger in de buurt heb gezien dacht ik he verrek das raar misschien speelt er toch iets meer in die vijver van ons laat ik eens online gaan
wat dingen gelezen en me helemaal rot geschrokken lees van alles over parasieten en waterwaardes en dat de hele roedel vissen kapot kan gaan als we een infectie in de vijver hebben
Nu is mijn vraag aan jullie hoe is deze wond ontstaan bij mijn koi en wat moet ik er tegen doen om hem beter te maken en voorkomen in de toekomst?
onze vijver heeft best een grote pomp maar niet meer krachtig genoeg om het water echt schoon te houden zie fotos
kwam er ook pas vorige week achter dat de kois in zomer veel meer voeding nodig hebben dan in winter dus geef ze nu zo'n drie grote handen per dag
ja sorry klinkt niet goed natuurlijk maar ik ben ook maar berry opdam met weinig verstand van vissen die er net mee begonnen is en nu merk ik dat ik het niet goed doe en vind ik vreselijk voor die beestjes
hieronder wat fotos van de gewonde vis en van onze vijver met de andere vissen
graag hoor ik hoe deze wond ontstaan is en wat ik moet doen allemaal heel erg bedankt voor de hulp en hopelijk kunnen we het leven van deze koi redden zou ik echt gelukkig zijn niet alleen omdat het zielig is maar ook vanwege het geld sjezus die dingen zijn duur zeg
ok bedankt, groetjes van mij berry opdam