Google+

Showa met dikke buik en een wondje????

Gezondheid & ziektes in het algemeen

Showa met dikke buik en een wondje????

Berichtdoor Zograb » Wo 08 Mei 2019 21:32

beste leden
Ik ben nieuw hier en sindskort heb ik ook koi vijver :applaus:
bij een van mijn Showa heb ik ontdekt dat ie wondje heeft op zijn rug, soort van vetbult. Showa heeft ook dikke buik.
Ik heb water bij lokale koi winkel laten controleren en het was goed. Showa eet wel goed en zwemt goed.
Weet iemand van ervaren koi houders wat het is?
Bijlagen
IMG_9891.jpg
wondje
IMG_9889.jpg
buik
Gebruikers-avatar

Zograb

Re: Showa met dikke buik en een wondje????

Berichtdoor marco67 » Do 09 Mei 2019 1:00

zo te zien lijkt het een karperpok, verdwijnt vaak als het water warmer word.
Als de showa er een beetje als een vrachtwagen uit begint te zien en een beetje meer vierkant achteraan word dan zijn het geheid eitjes. zodra het een bult wordt/is of de schubben beginnen uit te staan is het ernstiger. dan is het met de vis naar de koidealer of een koidokter laten komen

groeten
marco

marco67

Berichtdoor Zograb » Do 09 Mei 2019 8:48

heeft Koi ook bij karperpokken dikke hang buik? wat mij ook opvalt is dat andere koi altijd meezwemt lijkt net een koppel.
Kan in dit geval zoutbad iets betekennen ?
Gebruikers-avatar

Zograb

Berichtdoor marco67 » Do 09 Mei 2019 11:15

Nee zijn 2 verschillende dingen, Karperpokken zijn veel voorkomend (volgens mij heeft iedereen wel een vis die pokken krijgt). Een dike buik kan een heleboel dingen zijn. 1 daarvan is kuit, maar hij kan ook vervetten, een gezwel hebben, een bacteriele infectie, versteend kuit, etc etc Een aantal van die dingen verdwijnt vanzelf weer en een aantal dingen zullen de koi fataal worden.
Als je het zeker wil weten moet je naar je dealer of een koidokter laten komen. Je zal zien dat hoe langer je koi's houd je vanzelf gaat herkennen wat kwaad aardig is of wat vanzelf weer verdwijnt.
Koi's kunnen niet alleen zijn dus ze hebben altijd een "maatje" nodig en bij voorkeur van ongeveer dezelfde grote. aan koppeltjes doen koi's niet aan tijdens het paaien lijkt het meer op groepsex :-) . de mannetjes zwemmen dan achter het vrouwtje aan dat op het punt staat de eitjes te leggen en drukken tegen de zijkant, als de eitjes eruit zijn dan pas bevruchten de mannetjes de eitjes.

Een zoutbad helpt niet tegen karpen pokken en niet tegen een dike buik (anders had ik er allang in gelegen :-) )

zolang een koi lekker zwemt en eet, komt het meestal wel goed. op het moment dat hij zich afzonderd, continu in de stromming gaat liggen, gaat schuren, gaat springen of met zijn vinnen knijpen (strak tegen het lichaam gaat houden) an word het tijd voor aktie.

groeten
marco

marco67

Terug naar Gezondheid & ziekten algemeen