Google+

Is dit vinrot?

Gezondheid & ziektes in het algemeen

Is dit vinrot?

Berichtdoor Petrakoi » Za 21 Jul 2018 19:46

Is er iemand die mij zou kunnen helpen?
Is dit vinrot of iets anders?
En wat zou ik er aan kunnen doen?

Bij voorbaat dank.

Mvg,
Petra
Bijlagen
Screenshot_20180721-194149_Gallery.jpg
Screenshot_20180721-194156_Gallery.jpg

Petrakoi

Re: Is dit vinrot?

Berichtdoor Buddy » Zo 22 Jul 2018 10:17

Aantasting van de vinnen kan meerdere oorzaken hebben. Wat zijn jou waterwaardes? Heb je een afstrijk gemaakt? Parasieten kunnen
dit ook veroorzaken :over Wanneer het water goed is en geen parasieten dan kan je ervan uitgaan dat het bacteriële problemen zijn.
Dit lopen de Koi niet zomaar op er moet in jou vijver een aanwijsbare reden zijn, bv vuilwater ....

Bacteriële aandoening is moeilijk, zout kan een goede ondersteuningen zijn. Tevens zijn er wel middeltjes te koop die dit
kunnen bestrijden echter moet je eerst de oorzaak opsporen!

Buddy

Berichtdoor Petrakoi » Zo 22 Jul 2018 22:44

We hebben de vissen gevangen toen we een nieuwe vijver kregen. Toen leek er nog niet echt iets aan de hand. Een dag of 2 later zouden we ze terug plaatsen in de nieuwe vijver en toen zagen we dat ze rode strepen in hun staart vinnen hadden en hier een daar een rode plek op hun lichaam. Misschien hebben we het tijdens het vangen uit de oude vijver niet goed gezien en hadden ze dit al langer.

De waterwaardes kan ik dus niet meten aangezien de nieuwe vijver schoon water heeft. De vissen zitten in een quarantaine bak en willen we nog niet terug plaatsen in de nieuwe vijver.

We hebben ze een zoutbad gegeven gisteren, maar het lijkt vandaag erger te zijn geworden.

Een paar dagen eerder hebben we ze behandeld met 3 dagen cytofex, dit heeft niet geholpen maar het werd in die 3 dagen ook niet erger.

Iemand nog tips of weet iemand een koi dokter in de buurt van drachten?

Petrakoi

Berichtdoor mollie » Ma 23 Jul 2018 22:39

Bacterieele infectie als ik naar de staartaanzet kijk
Gr Ron

mollie
moderator

Berichtdoor Oudehorne83 » Di 24 Jul 2018 16:56

Petrakoi schreef:We hebben de vissen gevangen toen we een nieuwe vijver kregen. Toen leek er nog niet echt iets aan de hand. Een dag of 2 later zouden we ze terug plaatsen in de nieuwe vijver en toen zagen we dat ze rode strepen in hun staart vinnen hadden en hier een daar een rode plek op hun lichaam. Misschien hebben we het tijdens het vangen uit de oude vijver niet goed gezien en hadden ze dit al langer.

De waterwaardes kan ik dus niet meten aangezien de nieuwe vijver schoon water heeft. De vissen zitten in een quarantaine bak en willen we nog niet terug plaatsen in de nieuwe vijver.

We hebben ze een zoutbad gegeven gisteren, maar het lijkt vandaag erger te zijn geworden.

Een paar dagen eerder hebben we ze behandeld met 3 dagen cytofex, dit heeft niet geholpen maar het werd in die 3 dagen ook niet erger.

Iemand nog tips of weet iemand een koi dokter in de buurt van drachten?

Hallo Petra,

Er vallen een aantal dingen op in jouw verhaal. Heb je behandeld met Cytofex zonder daadwerkelijk vast te stellen wat er aan de hand is? Zoutbad idem. Vissen terugplaatsen in een nieuwe vijver met nieuw water is sowieso niet aan te raden en bij deze vissen zou ik dat sowieso nu niet doen. Is de temperatuur trouwens gelijk aan die in de q-bak?

In Sneek zit Koi Centrum Friesland. Heb ik zeer goede ervaring mee en hij komt bij je thuis. Hoe snel dat kan hangt er van af hoe druk hij is maar je zou even kunnen bellen. Als ik jou verhaal zo lees is enige haast wel geboden.

Succes.
Gebruikers-avatar

Oudehorne83

Berichtdoor Petrakoi » Vr 27 Jul 2018 10:37

Iedereen bedankt voor het meedenken en helpen!

We hebben koi centrum friesland in sneek gebeld. En die hebben ons doorverwezen naar friesland koi in fochteloo. Hier hebben ze een afstrijkje gemaakt. Het bleek om huidworm te gaan. Ze konden maar heel weinig huidwormen vinden. We hebben medicijnen meegekregen. Nu hopen dat het werkt

Gr Petra

Petrakoi

Terug naar Gezondheid & ziekten algemeen